6 011 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
parabol/uttagsproblem
Men ska du bara ha en box på ett ställe och boxen bara behöver en kabel är det ju bara att koppla fram den till ett uttag. Eller har jag missat något?
Japp
fast som det ser ut idag behöver alla 4 boxarna vara CD nya 500gb pvr box, sen behöver du byta splitter (den du redan har som alla uttagen är kopplade till) i tvättstuga då den förmodligen inte klarar frekvens -2300Mhz samd DC genomgång som är krav
fast som det ser ut idag behöver alla 4 boxarna vara CD nya 500gb pvr box, sen behöver du byta splitter (den du redan har som alla uttagen är kopplade till) i tvättstuga då den förmodligen inte klarar frekvens -2300Mhz samd DC genomgång som är krav
Blev lite osäker hur TS menade nu..., alltså ska du bara ha en box i ett rum av de 4snuttjulle skrev:
och den inte är inspelningsbar så funkar de att byta enbart uttaget och sätta en f-skarv i tvättstugan så att du går förbi splitter
Har fyra uttag, men kommer nog bara använda två nu... Delningsdosan i tvättstugan står det "macab mfd-4" på, 7,5 dB på alla utgångar... Tog en bild nyss men lyckas inte få in den här från mobilen... Flyttade in i lördags och det finns varken tv eller bredband 
Okcarlbanan skrev:
Då är det som vi pratade om från början dvs 2st canaldigitalboxar 500Gb pvr
1 st singlecable LNB på parabolen och du byter ut den befintliga splittern mot en för sattelit samt byter ut alla 4 uttag även om du bara använder 2 (de kortsluter spänningsmatning från box annars)
alternativt sätter du en ny splitter för satellit med 2 utgångar till de 2 uttag du byter och låter de andra 2 rummen vara orörda o kopplade till den gamla splitter(givetvis då utan funktion)kabeln från parabolen till den nya splittern
Stämmer, det är huvudet på parabolen,normalt när det gäller canaldigital är ett sk quad LNB med 4 utgångar,skillnaden med Singlecable att där har man delat upp"utgångarna"carlbanan skrev:
på olika frekvensband så att man kan köra allt i en kabel istället
Kabel är samma som tidigare
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 319 inlägg
Sen finns det bara 4 kanaler på sat-cr, och varje PVR-box kräver 2, så att 2 st PVR-boxar från CD kan man koppla in. Finns inga "enkla" boxar idag som är godkända av CD, däremot så har VIasat detta.
Skönt att man kan få svar på allt här
Pratade just med Canal digitals support och enligt dom klarar ud-boxen "g2" av single cable, och det är den boxen jag får hemskickad i o m att jag valde till ett multiabonnemang...
Dom kunde däremot inte svara på om single cable LNB begränsade antalet multiabonnemang...
Pratade lite snabbt med.elektrikern som dragit multimedia uttagen, och jag kan enkelt pilla bort själva antennkontakten och på.så sätt dra ut kabeln och sätta på en skruvkontakt som det ska vara för satellit... Men han påstår att detinte behövs eftersom att det inte är någon dämpning i våra antennuttag så blir det ingen skillnad, vad menas med det?
Iaf, ska iväg efter jobbet idag och köpa en sån där splitt för satellitkabel, borde väl finnas på Kjell o co? Kanske finns det parabolhuvuden där också? Eller är det nåt jag måste köpa av Canal digital?
//Calle
Dom kunde däremot inte svara på om single cable LNB begränsade antalet multiabonnemang...
Pratade lite snabbt med.elektrikern som dragit multimedia uttagen, och jag kan enkelt pilla bort själva antennkontakten och på.så sätt dra ut kabeln och sätta på en skruvkontakt som det ska vara för satellit... Men han påstår att detinte behövs eftersom att det inte är någon dämpning i våra antennuttag så blir det ingen skillnad, vad menas med det?
Iaf, ska iväg efter jobbet idag och köpa en sån där splitt för satellitkabel, borde väl finnas på Kjell o co? Kanske finns det parabolhuvuden där också? Eller är det nåt jag måste köpa av Canal digital?
//Calle
Satellitsignaler skickas på en högre frekvens än marknät och kabel. Ofta har uttag eller splitter som är avsett för marknät och kabel en dämpning som tar bort alla frekvenser utom de som används för tv signaler över marknät eller radiosignaler (det är också skillnaden mellan radio och tv uttag.)carlbanan skrev:...
...
Om man försöker skicka satellitsignaler över dessa uttag filtreras tv signalen bort eftersom de skickas på ett högre frekvensområde.
Om dina uttag inte har dämpning, har du ingen problem med din mottagning
Ok... Känns som det kommer gå att lösa på ett bra sätt nu... Dom som kommer och installerar parabolen skulle ta med både splitt och parabolhuvud, så det enda jag måste fixa är att få upp parabolen på fästet ovanför nocken (tack vare grannens fina tallar)...
Diseq strning har inget att göra med att skicka flera signaler över en kabel,däremot kan du ta in signal från flera LNB med 1 kabel(dock bara en i taget)harry73 skrev:
Citat:
Pratade lite snabbt med.elektrikern som dragit multimedia uttagen, och jag kan enkelt pilla bort själva antennkontakten och på.så sätt dra ut kabeln och sätta på en skruvkontakt som det ska vara för satellit... Men han påstår att detinte behövs eftersom att det inte är någon dämpning i våra antennuttag så blir det ingen skillnad, vad menas med det? ''
Din elektriker är ute och cyklar när det gäller multimediauttagen, de är inte gjorda alls för de frekvenser som kommer från LNB och måste bytas!, däremot kan du strunta i uttagen o skarva med en f-skarv på kabel direkt i dosan utan problem
Pratade lite snabbt med.elektrikern som dragit multimedia uttagen, och jag kan enkelt pilla bort själva antennkontakten och på.så sätt dra ut kabeln och sätta på en skruvkontakt som det ska vara för satellit... Men han påstår att detinte behövs eftersom att det inte är någon dämpning i våra antennuttag så blir det ingen skillnad, vad menas med det? ''
Din elektriker är ute och cyklar när det gäller multimediauttagen, de är inte gjorda alls för de frekvenser som kommer från LNB och måste bytas!, däremot kan du strunta i uttagen o skarva med en f-skarv på kabel direkt i dosan utan problem
Klicka här för att svara