6 011 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
parabol/uttagsproblem
Sida 1 av 2
Har en liten parabol på taket som fungera alldeles utmärkt ända tills man sätter dit någon typ av uttag nere i huset där tvn står. Just nu sitter de vanliga sånna skarvar (inte f-kontakt) mellan platsen där uttaget ska vara och tvn. Tänkte om de kunde ha nått att göra med den dc pass ström som ska från boxen upp till parabolen men de borde väll inte spela någon roll vilket uttag men har.. De finns ju sånt tv uttag med 3 kontakter på var v en är F kontakt som de står satt på är de ett sånt uttag jag behöver? Eller vad kan vara felet?
Det stämmer du ska använda ett uttag med 3 kontakter och den gängade f-honan till parabolkabeln som ska till boxen, det går alltså inte med ett vanligt tv uttag om det är det du testat med nu, och vill du även köra vanlig skogs tv så måste du ha
ett satt/terrest filter på taket för att koppla ihop tv-antenn+parabol till samma kabel
ett satt/terrest filter på taket för att koppla ihop tv-antenn+parabol till samma kabel
Uttag med "tre hål i väggen", och se också till att det är ett "paraboluttag" och inte ett uttag för bredband över kabeltv.
Kjell&co art.nr 30450 borde funka bra. Biltema har nog något liknande.
Egentligen är det tänkt att man ska ha en 30442 på taket/vinden, men den behövs bara om du också har någon antenn för marksänd TV eller radio (och vill ha den i samma uttag).
Du vill INTE ha de uttag som kjell&co säljer som "Multimediauttag".
Kjell&co art.nr 30450 borde funka bra. Biltema har nog något liknande.
Egentligen är det tänkt att man ska ha en 30442 på taket/vinden, men den behövs bara om du också har någon antenn för marksänd TV eller radio (och vill ha den i samma uttag).
Du vill INTE ha de uttag som kjell&co säljer som "Multimediauttag".
okej de va som jag befarade alltså då har de råkat bli ett felköp men då ska jag ordna upp detta! klarar mig faktiskt utan de marksända skiten som finns häromkring så de får bli en splitter på taket och ett par sånnahär uttag och möjligtvis en mastförstärkare vid parabolen om de skulle behövas.. de känns som att de borde fungera! tack för hjälpen
Du behöver bara uttaget inte splitter på taket om du inte ska använda vanlig skogstv antenn i samma kabel, för du tänkte väl inte splitta signalen till 2 boxar??linasis skrev:okej de va som jag befarade alltså då har de råkat bli ett felköp men då ska jag ordna upp detta! klarar mig faktiskt utan de marksända skiten som finns häromkring så de får bli en splitter på taket och ett par sånnahär uttag och möjligtvis en mastförstärkare vid parabolen om de skulle behövas.. de känns som att de borde fungera! tack för hjälpen
det GÅR nämligen inte! om det inte är så att du bara vill ha möjlighet att placera din enda box på 2 möjliga platser /rum. (undantag viasat satcr men krävs speciellt lnb)vill du kör a 2 boxar samtidigt behöver du ett annat lnb på parabolen med 2 eller 4 utgångar och egen kabel till respektive box som endera går rätt in i boxen eller avslutas i ett sattelit uttag(3 kontakter)men inte multimedityp
nej vi har canaldigital och ska ha tv i 3 rum. så då måste jag köpa ny parabol med alltså? jag trodde man kunde ha den som va och sen splitta den till 3 boxar! men detta måste ju betyda att seriekoppling inte är möjlig heller ? jag är väldigt okunnig på just detta tyvärr!
linasis skrev:
Du behöver inte ny parabol men du måste ha ett nytt Lnb med 4 utgångar och en
kabel från parabol till respektive box, men boxar beställer du ju från canaldigital eller butik och då får du ett nytt LNB med 4utg till parabolen utan kostnad
Har samma bekymmer nu... Elektrikern har dragit allt sånt där i vårat nybyggda hus och så kom parabol killen idag ochsa att det här funkar inte alls... Har en kabel från parabolen ner till tvättstugan, där går den in i en delningsdosa och sen vidare till fyra olika rum... Det här kommer alltså inte fungera alls med Canal digital? I dom fyra rummen sitter der multimedia uttag med en antenn och två för nätverk och tele...
Kan jag lösa detta genom att dra ner tre antennkablar till från parabolen (hur det nu ska gå till på nå snyggt sätt) och strunta i grandiosa och istället skarva dom och på så vis få fyra st direkt från parabolen ut till uttagen? Misstänker att jag åker på att byta ut "multimediauttagen" till nå annat också?
Kan jag lösa detta genom att dra ner tre antennkablar till från parabolen (hur det nu ska gå till på nå snyggt sätt) och strunta i grandiosa och istället skarva dom och på så vis få fyra st direkt från parabolen ut till uttagen? Misstänker att jag åker på att byta ut "multimediauttagen" till nå annat också?
Om du får ner 3 kablar till kopplingskåpet i tvättstugan kan du som du tänkte skarva på de kablarna som kommer från parabolen direkt till de kablar som går till uttagen och du måste byta utagen till MF uttag dvs 3 hål i väggen för sattelit
Sen kan nämnas att sen ett par månader tillbaka har canaldigital även singelcable(SatCr) möjlighet så det räcker med en kabel ner från parabol och sen splitter för sattelit i skåpet i tvättstugan o därifrån till resp mottagare, dock har bara den nya 500gb pvr boxen singlecable funktion
Kanske lyxigt med 4 pvr boxar men då slipper man lösa problemet med 4 kablar från parabolen men du får själv skaffa singelcable LNB (ligger inte bipackat från CD)
Sen kan nämnas att sen ett par månader tillbaka har canaldigital även singelcable(SatCr) möjlighet så det räcker med en kabel ner från parabol och sen splitter för sattelit i skåpet i tvättstugan o därifrån till resp mottagare, dock har bara den nya 500gb pvr boxen singlecable funktion
Kanske lyxigt med 4 pvr boxar men då slipper man lösa problemet med 4 kablar från parabolen men du får själv skaffa singelcable LNB (ligger inte bipackat från CD)
Tack för snabbt svar...
Ok, så om jag förstår rätt nu så kan jag ha kvar som det är nu genom att enbart byta box? Ska försöka få en bild på hur det ser ut nu i tvättstugan, vet inte riktigt vad en splitter är? Kanske är en sån som sitter där nu...
Ok, så om jag förstår rätt nu så kan jag ha kvar som det är nu genom att enbart byta box? Ska försöka få en bild på hur det ser ut nu i tvättstugan, vet inte riktigt vad en splitter är? Kanske är en sån som sitter där nu...