Ibland när jag ser tv blir bilden mycket sämre typ grynig, oftast stannar bilden en sek och ibland längre än så och när den då kmr tillbaka är det sämre kvalite.
Igår höll det på hela tiden när jag kollade hockey och blir även bättre när man byter kanal en stund och har fått för mig att det är oftast på sportkanalerna.
Har Allente Oneplace boxen, kan det vara boxen, lnb huvud eller kan det ha något med internet att göra? Någon annan som haft liknande problem?
 
P ptlf skrev:
Ibland när jag ser tv blir bilden mycket sämre typ grynig, oftast stannar bilden en sek och ibland längre än så och när den då kmr tillbaka är det sämre kvalite.
Igår höll det på hela tiden när jag kollade hockey och blir även bättre när man byter kanal en stund och har fått för mig att det är oftast på sportkanalerna.
Har Allente Oneplace boxen, kan det vara boxen, lnb huvud eller kan det ha något med internet att göra? Någon annan som haft liknande problem?
Vid digitala utsändningar så brukar kvaliteten försämras (blir grynigare) när bandbredden är låg eller tjänsten har problem. Fryst/pixlig bild är symnptom på samma sak

Så antingen är det ett problem med nätet (inkl mottagninsproblem i ev parabol), eller så har källan prestandaproblem eller så är det något som är fel i boxen.

Att starta om boxen är väl det första/lättaste. Sen kolla parabolen så den inte flytat sig ur läge - om det är en sån du har: Hjälper inte det får du kontakta kundtjänst...
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vid digitala utsändningar så brukar kvaliteten försämras (blir grynigare) när bandbredden är låg eller tjänsten har problem. Fryst/pixlig bild är symnptom på samma sak

Så antingen är det ett problem med nätet (inkl mottagninsproblem i ev parabol), eller så har källan prestandaproblem eller så är det något som är fel i boxen.

Att starta om boxen är väl det första/lättaste. Sen kolla parabolen så den inte flytat sig ur läge - om det är en sån du har: Hjälper inte det får du kontakta kundtjänst...
Tack, parabolen sitter fast ordentligt men tänkte att lnb kanske tar stryk i solen efter nästan 20 år. Kanske är något med routern eller kabel från den till boxen då men trodde internet användes bara när man typ streamar via veckoarkivet typ och inte via livesändning eller så något fel på boxen för det blir aldrig pixlar så parabolen står nog rätt.
 
P ptlf skrev:
Tack, parabolen sitter fast ordentligt men tänkte att lnb kanske tar stryk i solen efter nästan 20 år. Kanske är något med routern eller kabel från den till boxen då men trodde internet användes bara när man typ streamar via veckoarkivet typ och inte via livesändning eller så något fel på boxen för det blir aldrig pixlar så parabolen står nog rätt.
När du byter kanal på boxen, får du en jordglob uppe i hörnet en kort stund?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
När du byter kanal på boxen, får du en jordglob uppe i hörnet en kort stund?
Ja medans den "tänker" och bannern där nere är synlig.
Vad betyder det?
 

Bästa svaret

P ptlf skrev:
Ja medans den "tänker" och bannern där nere är synlig.
Vad betyder det?
Det betyder att du inte har signal från parabolen och streamar kanalerna istället. Gå in i menyn, upp till kugghjulet, scrolla ner till satellit och välj 'automatisk igenkännlng' så kanske du får igång parabol signalen igen. Annars är det något fel (parabol ur läge, trasigt huvud tex)
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det betyder att du inte har signal från parabolen och streamar kanalerna istället. Gå in i menyn, upp till kugghjulet, scrolla ner till satellit och välj 'automatisk igenkännlng' så kanske du får igång parabol signalen igen. Annars är det något fel (parabol ur läge, trasigt huvud tex)
Tack du har hjälpt mig kan jag säja direkt! Jag gör om i rummet och flyttade tv'n till annat rum o då drog jag ny kabel från parabol till box o var osäker från vilket lnb jag skulle dra kabeln eftersom jag har ett dubbel huvud o höll aldrig på få bild trots jag inte ändrade parabolen något så då har jag tydligen gjort fel vid flytten ☺️ Jag återkommer säkert med mer frågor under helgen så jag kan få det fungera via parabolen istället för streaming 😊
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Går det svara på vilket av huvudena som är till Allente eftersom jag har dubbel sen dreambox, om det är det östra eller västra huvudet jag ska koppla antennsladden på?
 
P ptlf skrev:
Går det svara på vilket av huvudena som är till Allente eftersom jag har dubbel sen dreambox, om det är det östra eller västra huvudet jag ska koppla antennsladden på?
Det östra huvudet, det som sitter till höger om du står framför parabolen
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Nu har jag signal från parabolen 👍Jag fortsätter frågeställningen här för jag ska så småningom flytta parabolen och undrar vilket alternativ som är bäst för bildkvaliten, A eller B? Har förstått man ska ett slututtag i alternativ B om det rekommenderas.
@[SKPG] Zamora får gärna svara för du verkar kunna men även andra som vet tar jag gärna svar från 😊 Diagram av kopplingsalternativ A för parabol, UHF-antenn och FM-antenn, via filter till splitter med två uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över anslutningar från parabol, UHF- och FM-antenn till filter och två uttag, alternativ B markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det östra huvudet, det som sitter till höger om du står framför parabolen
Med ansiktet åt? 🤔
 
P ptlf skrev:
Nu har jag signal från parabolen 👍Jag fortsätter frågeställningen här för jag ska så småningom flytta parabolen och undrar vilket alternativ som är bäst för bildkvaliten, A eller B? Har förstått man ska ett slututtag i alternativ B om det rekommenderas.
@[SKPG] Zamora får gärna svara för du verkar kunna men även andra som vet tar jag gärna svar från 😊[bild][bild]
Filter och splitters är ju en stor nackdel. Vad är det för filter du har?
 
K Kane skrev:
Med ansiktet åt? 🤔
Tittar in mot parabolen
 
P ptlf skrev:
Nu har jag signal från parabolen 👍Jag fortsätter frågeställningen här för jag ska så småningom flytta parabolen och undrar vilket alternativ som är bäst för bildkvaliten, A eller B? Har förstått man ska ett slututtag i alternativ B om det rekommenderas.
@[SKPG] Zamora får gärna svara för du verkar kunna men även andra som vet tar jag gärna svar från 😊[bild][bild]
Jag föredrar alltid , om möjligt, alternativ A, stjärnnät.
Fm/uhf in i ett filter, från filtret till en combiner. Från parabolen direkt in i combinern. Efter combinern in i en splitter (5-2400Mhz) sedan satuttag.
 
K Kane skrev:
Filter och splitters är ju en stor nackdel. Vad är det för filter du har?
Har inte köpt än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.