Hej! Vi köpte ett hus för ett par år sedan. Jag håller på att renovera källaren och jag ska putsa en yttervägg och fundera på två saker: hur detta har blivit så och vad man ska göra åt det.

Det ser ut som att man har lagt cementblock och putsat över detta med C-bruk och för någon anledningen har detta torkat ut. Det är nästan ihålig och känns mer som papp på vissa ställen. Första frågan gäller hur det har blivit så? Jag vill helst inte göra om jobbet om ett par år.

Nästa fråga är hur man ska lösa det? Är det bara att ta loss det som går att ta loss och sedan putsa över? Vissa delar sitter ganska hårt. Jag antar att jag kan lämna dem kvar? Det ser ut som C-bruk, men jag kan ha fel. Jag tänkte putsa om med C-bruk för att jämna ut väggen och sedan kalkbruk för att få det snyggt.

• IMG_6474.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Tror det är kalkbruk, man skrapar inte för att ta bort det som är dåligt.
Ta bara bort det som är dåligt, inget mer.

• Gilla
luksi1
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Tror det är kalkbruk, man skrapar inte för att ta bort det som är dåligt.
Ta bara bort det som är dåligt, inget mer.
Tack för svaret. Jag har redan lagt på lite C-bruk som har härdats. Som jag har förstått det ska jag inte ha en hårdare bruk än underlaget. Behöver jag bila bort den? Eller funkar det att lämna den på och göra klart med kalkbruket?

N
Lämna det.

Börja undrar om detta är verkligen kalkputs? Jag har lagt på lite C-bruk och det ser exakt likadant ut som det som finns på källareväggen. Jag knäckte av lite C-bruk och la upp två bilder där den ena är C-bruk och den andra är det som finns på väggen. Anledningen varför jag funderar på saken är om jag ska göra klart med C-bruk eller byta över till kalkbruk.

• Närbild av en bit av C-bruk med ojämn och porös yta mot en bakgrund av trä.
    Skapa konto
  • En bit grått bruk hålls mellan fingrar framför en träyta.
    Skapa konto
  • Sprucken vägg med puts, eventuellt C-bruk eller kalkputs, i källare.
    Skapa konto
N
Svårt att bedöma.
På filmen såg det ut som kalkbruk, så pass mjukt.
Tycker du ska byta till kalkbruk, och bara köra det.
Hugg upp sprickan och näta den.

• Gilla
luksi1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.