Hej!

Håller på att renovera ett 60 tals hus där vi har rivit ner alla gamla tapeter och under så är det putsade väggar.
Jag håller på att rullspackla väggarna nu och tycker att resultatet blir väldigt bra.

Jag har tagit bort foder runt dörrarna och skulle vilja ha kvar nuvarande karmar + dörrar men vill INTE ha foder. Jag vill måla vägg, karm och dörrblad i samma kulör.
Som ni ser sitter karmen ganska tight mot den putsade väggen idag, och det är bara ett litet litet gap. Vad skulle ni ha gjort för att få en helt slät vägg där mellan putsen och träkarmen?

Fog? Spacklar man över hela väggen inkl gapet och träkarmen och sätter remsa?

Tack!

• IMG_8750.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7634.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Eftersom det behöver kunna röra sig mot karmen i trä får du ha något elastiskt. Hade valt tec-7. Den är övermålningsbar också. Dyr men värd det..

• Gilla
dann3p
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eftersom det behöver kunna röra sig mot karmen i trä får du ha något elastiskt. Hade valt tec-7. Den är övermålningsbar också. Dyr men värd det..
Så du tänker bredspackla fram till karmen, köra tec-7 i det lilla gapet, sen måla allting?

Farstatjej90
Jag hade gjort så. Jag tror du riskerar sprickor annars. Men jag vet inte hur du tänker göra hörnen utan dörrfoder, normalt när man har dörröppning med spacklade hörn så spacklar man in en L-form av metall för att stärka hörnet. Annars går det sönder fort. ..
Och det är nog väldigt svårt att få det helt osynligt på det här sättet för fogen kommer inte vara helt slät.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade gjort så. Jag tror du riskerar sprickor annars. Men jag vet inte hur du tänker göra hörnen utan dörrfoder, normalt när man har dörröppning med spacklade hörn så spacklar man in en L-form av metall för att stärka hörnet. Annars går det sönder fort. ..
Och det är nog väldigt svårt att få det helt osynligt på det här sättet för fogen kommer inte vara helt slät.
Hörnet på väggen blir yttre delen av träkarmen tänker jag.
Mm jag har också tänkt på någon form av hörnskydd som man skulle fästa i karmen och som täcker gapet

Farstatjej90
Fast du kan inte använda vanligt väggspackel på trä, det kommer spricka. Du måste ha någon slags mjukfog emellan. Möjligen om du fogade fast en L-form av metall och sen spacklade på den. Jag hade nog låtit träet vara hörnet, det är tillräckligt, och sen spackla fram till fogen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.