40 326 läst ·
39 svar
40k läst
39 svar
Pappersremsor under spackel som lossnar... hur åtgärda enklast?
Sida 1 av 3
Jag har haft en byggfirma som har fixat en del undertak (sänkning för spotlights). De skulle spackla och slipa taken (="klart för målning").
Nu när jag målat visar det sig att pappersremsorna de använt släpper på vissa ställen under spacklet och när färgen torkat drar de inte ihop sig igen...
Att ta hit dem igen är inget alternativ eftersom jag sparkat ut dem redan och inte betalt för jobben som var felaktigt utfört (vilket inkluderar taken).
Nu är det två innertak, ett på ca. 12 kvm och ett på 24 kvm det gäller. Båda har vissa platser där remsan lossnat. Vissa ställen är det bara korta "vågor" medan andra rör sig om en meter.
Frågan då är om det räcker med att skära upp och lägga ny remsa (glasfiber i spackel) där det släppt. Det borde väl sitta kvar där det inte redan släppt efter två lager färg, eller?
Jag måste ju sen måla en gång till över allt antar jag för att inte få fläckar...
Fattar inte ofoget med att limma pappersremsor med tapetklister... Jag påpekade det för byggarn som var här att jag tycker han skulle använda glasfiber vått-i-vått men han nästan skrattade och sa att "proffs" minsann limmar pappremsa... Jag ser ju nu hur proffsigt det blev...
Mvh,
Anders
Nu när jag målat visar det sig att pappersremsorna de använt släpper på vissa ställen under spacklet och när färgen torkat drar de inte ihop sig igen...
Att ta hit dem igen är inget alternativ eftersom jag sparkat ut dem redan och inte betalt för jobben som var felaktigt utfört (vilket inkluderar taken).
Nu är det två innertak, ett på ca. 12 kvm och ett på 24 kvm det gäller. Båda har vissa platser där remsan lossnat. Vissa ställen är det bara korta "vågor" medan andra rör sig om en meter.
Frågan då är om det räcker med att skära upp och lägga ny remsa (glasfiber i spackel) där det släppt. Det borde väl sitta kvar där det inte redan släppt efter två lager färg, eller?
Jag måste ju sen måla en gång till över allt antar jag för att inte få fläckar...
Fattar inte ofoget med att limma pappersremsor med tapetklister... Jag påpekade det för byggarn som var här att jag tycker han skulle använda glasfiber vått-i-vått men han nästan skrattade och sa att "proffs" minsann limmar pappremsa... Jag ser ju nu hur proffsigt det blev...
Mvh,
Anders
Det är papp som gäller, men man måste göra det rätt. Glasfiber spricker.
Tunt lager skivspackel som man fäster pappen i sen låter man det torka ordentligt så sitter det och inga sprickor. Sen spacklar man över med bredspackel.
I ditt fall kan det va bäst att dra ner remsorna och slipa ur spacklet och göra om jobbet.
Tunt lager skivspackel som man fäster pappen i sen låter man det torka ordentligt så sitter det och inga sprickor. Sen spacklar man över med bredspackel.
I ditt fall kan det va bäst att dra ner remsorna och slipa ur spacklet och göra om jobbet.
Limma fast pappen med tapetklister fungerar garanterat men det är inget som målare gör (tar antagligen för lång tid). Jag har flera målare i släkten och när de har varit och spacklat hos mig lägger dom först i spackel, trycker därefter dit remsan och drar sedan dit mer spackel ovanpå. Sen får allt torka, därefter spacklas det 2 ggr till. Alla ställen i huset där dom remsat ser det helt perfekt ut, de 2 ställena där jag har gjort det, har det släppt, det är en konst att spackla remsor!
Jag har alltid använt glasfiber nät själv och aldrig har jag fått sprickor i det...
Jag skar upp ett par av "åsarna" med en mattkniv och sen var det bara att fortsätta peta under pappremsan så trillade både spackel och färg bort. Efter ett tag sitter remsan som berget så jag tror jag lämnar de ställen och bara skär upp där det lossnat redan...
Tack för förslagen!
Mvh,
Anders
Jag skar upp ett par av "åsarna" med en mattkniv och sen var det bara att fortsätta peta under pappremsan så trillade både spackel och färg bort. Efter ett tag sitter remsan som berget så jag tror jag lämnar de ställen och bara skär upp där det lossnat redan...
Tack för förslagen!
Mvh,
Anders
Man använder sig av så kallat "skivspackel" till remsorna - I alla fall enligt de två målare jag pratade med i förra veckan! Den som frågar får veta minsann!
http://www.nyfargbutik.se/se/art/skivspackel-10liter.php
http://www.nyfargbutik.se/se/art/skivspackel-10liter.php
Men det fungerar också med vanligt spackel men brukar undvika det finaste utan väljer ett lite grövre till första omgången, har aldrig misslyckats med riktiga pappersremsor.
Först lägger man i ett lager som är smalare än nedfasningen i skivskarven och slätar till den i mitten med en spackelspade som är bredare än remsan men smalare än nedfasningen, dvs man får inte fylla hela nedfasningeni detta momentet. Här lägger man i pappersremsan och ser till att dra fast den med en spackelspade.
Det är viktigt att man lägger pappersremsan på en slät yta och inga luftbubblor under.
Direkt efter lägger man på ytterligare spackel som täcker hela nedfasningen och och drar av ytan så den blir jämn med gipsskivorna. Man ska göra spacklingen i "bestämda" moment och inte hålla på och småkladda och försöka få det perfekt, för det fixar man sedan i andra spacklingen.
Har haft problem vid ett tillfälle när jag köpte en pappersremsa av budgetmodell som saknade de små men ack viktiga hålen i remsan. Om man håller upp remsan mot en lampa ska ni se de små knappnålshålen.
Lycka till.
Först lägger man i ett lager som är smalare än nedfasningen i skivskarven och slätar till den i mitten med en spackelspade som är bredare än remsan men smalare än nedfasningen, dvs man får inte fylla hela nedfasningeni detta momentet. Här lägger man i pappersremsan och ser till att dra fast den med en spackelspade.
Det är viktigt att man lägger pappersremsan på en slät yta och inga luftbubblor under.
Direkt efter lägger man på ytterligare spackel som täcker hela nedfasningen och och drar av ytan så den blir jämn med gipsskivorna. Man ska göra spacklingen i "bestämda" moment och inte hålla på och småkladda och försöka få det perfekt, för det fixar man sedan i andra spacklingen.
Har haft problem vid ett tillfälle när jag köpte en pappersremsa av budgetmodell som saknade de små men ack viktiga hålen i remsan. Om man håller upp remsan mot en lampa ska ni se de små knappnålshålen.
Lycka till.
Jag har använt ett speciellt spackel, Byggmax Lätt hand.Snailman skrev:
Men vad jag hört så kan det funka med Beckers LH också.
Remsan är pappremsa köpt på Bauhaus. Jag har inte sett att den har några hål. Men jag har inte granskat den noga och letat efter sådana.
Jag arbetar hela tiden med två spackelspadar, en lite bredare än försänkningen och en ännu lite bredare.
Inga problem att "försänka" spacklet i försänkningen , man håller bara spaden i 30-45° vinkel med lagom tryck.
Och så gör jag som beskrivet i inlägg #8-#10
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/202392-pappremsor-slapper-och-bubblar-sig.html
Ja, där ser man... Gör om och gör rätt... Nu har jag ju bekymmret att det är vissa bitar bara, en del kortare, andra längre där remsan lossnat så fördjupningen i gipsskivan är delvis redan fylld. Det som kommer loss är precis så brett som remsan (ibland lite mer) men att nu få dit pappremsan rätt blir nog väldigt knepigt...
Jag tror ändå att jag kör enligt min gamla devis; jag skär bort så mycket det går, lägger i lite spackel, pillar fast glasfiber remsa i det våta spacklet och dra på ett lager till på vått-i-vått...
Sen får jag jämna av med en andra spackling och så slipa, måla...
Jag testade att måla en fläck igår och nu syns ingen fläck där så jag verkar slippa måla om hela taket i alla fall!
Nästa gång blir det (kanske) pappremsa då...
Mvh,
Anders
Jag tror ändå att jag kör enligt min gamla devis; jag skär bort så mycket det går, lägger i lite spackel, pillar fast glasfiber remsa i det våta spacklet och dra på ett lager till på vått-i-vått...
Sen får jag jämna av med en andra spackling och så slipa, måla...
Jag testade att måla en fläck igår och nu syns ingen fläck där så jag verkar slippa måla om hela taket i alla fall!
Nästa gång blir det (kanske) pappremsa då...
Mvh,
Anders
detta har diskuterats många gånger på forumet och en slutsats från det är att
1. Att limma pappersremsorna med våtrumsklister är en etablerad metod som är enkel att utföra för oss amatörer och omöjlig att misslyckas med.
2. Limmade remsor på detta sätt verkar inte skapa mer sprickor än andra alternativ så det finns ingen anledning att försöka spackla in remsorna vått i vått i spackel.
Men var och en gör ju förstås som den vill.
1. Att limma pappersremsorna med våtrumsklister är en etablerad metod som är enkel att utföra för oss amatörer och omöjlig att misslyckas med.
2. Limmade remsor på detta sätt verkar inte skapa mer sprickor än andra alternativ så det finns ingen anledning att försöka spackla in remsorna vått i vått i spackel.
Duger bra i de flesta fall när det gäller väggar om man tycker det är krångligt att spackla in.MathiasS skrev:detta har diskuterats många gånger på forumet och en slutsats från det är att
Det som man missar är att man tappar armeringseffekten vid ev skjuvning och äldre hus där man inte vill förändra stommen. Hus med stabil stomme och i regel dubbla skivlager, OSB+gips, finns knappast dessa problem även om endast målar. Och tapetserar man så är den obefintlig.
Däremot i tak så skulle jag rekommendera att göra sig besväret att spackla in remsan, speciellt om man har en övervåning.
Redigerat:
Jag känner mig tveksam till att man förlorar så mycket "armeringseffekt". Magkänslan säger att skarven blir ungefär lika stark som resten av gipsskivan.
Jag bor i ett gammalt hus som dessutom fyllts på med mycket nytt virke. Dvs, sämsta tänkbara förutsättningar. Jag ser inga problem med dessa remsor någonstans. Det har fungerat 100%igt.
Jag bor i ett gammalt hus som dessutom fyllts på med mycket nytt virke. Dvs, sämsta tänkbara förutsättningar. Jag ser inga problem med dessa remsor någonstans. Det har fungerat 100%igt.