167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
De finns även beskattade bärkassar på rulleClaes Sörmland skrev:

vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Tur att jag såg den här tråden så jag kom ihåg att köpa ny soppåsar. Blev (såklart) en beställning från tyska Amazon: 
Med det sagt så använder jag alltid min franska, till 70% återvunna, gigantiska plastkasse vid matköp. Och som vid det här laget definitivt ligger på plus jämfört med att köpa vanliga plastkassar, som jag helt slutade med när skatten infördes (därav beställningen ovan...).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med det sagt så använder jag alltid min franska, till 70% återvunna, gigantiska plastkasse vid matköp. Och som vid det här laget definitivt ligger på plus jämfört med att köpa vanliga plastkassar, som jag helt slutade med när skatten infördes (därav beställningen ovan...).
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Och det bästa av allt är att EU varje år spenderar miljarder på exportsubventioner för jordbruksöverskottet, så odlingsbar matk saknas uppenbarligen inte.G Galten skrev:Detta är en lång tråd och jag har inte läst allt.
Det som drev på plastpåseskatten är ett EU beslut om minskning av antalet plastpåsar. Så även om det var våra politiker som drev igenom det ligger det högre beslut bakom:
[länk]
Samma gäller även varför E85 kommer kosta 20 kr litern efter nyår. Det är ett EU beslut om straffbeskattning av drivmedel som görs råvaror som odlas på mark som kan användas för livsmedel. HVO100 diesel kommer också kosta runt 20 kr litern
Båda besluten är hål i huvudet.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Vad använder du för bränsle till dina bilresor? Är det beskattat?S Sackaros skrev:Använde flergångskassar för handling sedan långt innan skatten då vi handlar så mycket att plastpåsarna inte räcker till och ofta går sönder ändå. Papper likaså. Köper stora flergångskassar på ICA som passar bra i kundvagnen och bilen. Men sen har det blivit en sport att inte sponsra skatten. Så till den grad att jag avstår t.ex. köp av frukt och grönt om jag har glömt den påsen. Får bli en extra bilresa istället för 38 öre i skatt.
Nej, det är inte bra att dessa kraftiga fiberförstärkta rejäla påsar som kräver mycket mer resurser vid tillverkning och är nästan omöjliga att återvinna ska gå som soppåse så långt innan den är utsliten - hemma hos mig.R RoAd skrev:
Så är det förstås, men jag måste ju solidariskt bidra på något sätt. Det viktiga för mig är att plastpåseskatten blir en flopp. Eller flipp beroende på hur man ser det. Nästa steg är att bunkra plasttallrikar och bestick.Stefan Bengtsson skrev:
Eftersom det idag inte finns något rimligt alternativ till plastpåsar för hushållsavfallet måste det vara bäst för miljön att bära hem maten i avfallspåsar och sedan använda påsen som soppåse.
Då har avfallspåsen iaf använts två ggr innan den blir fjärrvärme
Då har avfallspåsen iaf använts två ggr innan den blir fjärrvärme
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Därför att jag inte är intresserad av att innehållet ramlar ut på golvet pga någon vass kant eller att man måste skita ner händerna när man knyter ihop den. Visst, det kostar lite mer, men med dina påsar är det lite som att jämföra en Rolls-Royce med en Skoda...harry73 skrev:
(Sen betalade jag naturligtvis inte för någon frakt.)
Att målet var att minska plastpåseförbrukningen betyder inte att det är det bästa för miljön.R RoAd skrev:Varför? Målet var att minska plastpåseförbrukningen. Varför skulle det motverkas av att man erbjuder papperspåsar som alternativ.
Skulle i.o.f.s. inte bli förvånad om du hittat någon youtube-undersökning som visar att en papperspåse motsvarar två chernobylkatastrofer i miljöförstöring, och att du minsann återanvänder plastpåsen till sopor, duschmössa och resväska![]()
Skulle i.o.f.s. inte bli förvånad om du hittat någon miljöparti-undersökning som visar att en plastspåse motsvarar två Tjernobylkatastrofer i miljöförstöring, och att du minsann återanvänder papperspåsen till sopor, duschmössa och resväska
Såg du hur lätt det var att skriva samma dravel som du gjorde, fast vända på det?
I bästa fall är plast och papperspåsar lika illa för miljön, men jag tror definitivt plasten är bättre. Åtminstone de påsar som är cellulosabaserade och så länge de flesta går till sopförbränning. Vilket lustig (tragiskt) nog är de påsar som nu inte används. Tror du något annat är även det tragiskt.