167 671 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Jag vet inte vad som var så roligt med det eftersom det just sätter fingret på att det är lätt att tycka att folk ska ändra beteende men svårt att få folk att göra just det. Att göra något dyrt är ett sätt att få folk att ändra sitt beteende.BirgitS skrev:
Det uppenbara är ju annars att man kan förbjuda plastkassar helt.
Det är ett relevant förslag, mycket bättre än att beskatta vissa påsar.BirgitS skrev:
Jag vet inte vad som var så roligt med det eftersom det just sätter fingret på att det är lätt att tycka att folk ska ändra beteende men svårt att få folk att göra just det. Att göra något dyrt är ett sätt att få folk att ändra sitt beteende.
Det uppenbara är ju annars att man kan förbjuda plastkassar helt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det är inte plastkassens fel att den hamnar i naturen.
Det är inte heller den som tillverkar dem.
Inte heller de som säljer den.
Det är inte jag som slänger dem i naturen men ska straffas för andras fel.
Åtgärda problemet istället.
Troligen är problemet att de som slänger plastpåsar även slänger annat skräp i naturen.
Jo jag behöver nog lite fängelse också.
Våldtäkt, bankrån, mord, skatteflykt, hembränning, sedelförfalskning.
Nej givetvis har jag inte gjort något sådant.
Jo jag kör lite för fort och därför betalar jag väl rätt så mycket skatt på bränslet.
Syndare ska straffas
Troligen är problemet att de som slänger plastpåsar även slänger annat skräp i naturen.
Jo jag kör lite för fort och därför betalar jag väl rätt så mycket skatt på bränslet.
Syndare ska straffas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Men risken för upptäckt när man slänger skräp i naturen, t.ex. från bilen, är ju så liten att det måste till väldigt höga straff för att det ska få någon effekt. Fängelsestraff är dyra för samhället och det lär väl behövas åtskilliga sådana för att verka som avskräckande exempel.optimum skrev:
Det är inte plastkassens fel att den hamnar i naturen.
Syndare ska straffas
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Det går alldeles utmärkt att använda papperspåsar till sopor, jag brukar använda dem till kartong och papper.BirgitS skrev:
Det som stör mig är att man bygger detta på känslor istället för fakta och att miljömålen verkar vara sekundära.
Och då tror du att ett pris på 6,50 kr för en plastkasse hindrar miljösvinen från att slänga den i naturen?BirgitS skrev:
Tror du jag slängt någon plastkasse i naturen?
Har du själv gjort det?
Med största sannolikhet nej båda.
Nej vi är inte miljösvin men ska straffas för vad andra gör.
Lite parkeringsböter vore väl bra att betala så man inte parkerar fel.
Preventiv bestraffning är sjukt.
Plastkassen är fantastisk uppfinning.
Förutom att bära hem sina varor kan man ha den för att ta med sig saker till stugan.
Bära hem smutstvätt från stugan.
Ha den runt en färgburk innan man ställer den på fina tygmattan i bilen.
Och när man behöver så har man en bra soppåse.
Fantastiskt.
Däremot de små påsarna på systembolaget borde ändras så de blir lite större och även fungerar som en soppåse.
Även de man har till frukt och grönt borde vara lite större och hållbarare så de går använda flera gånger.
Jo vi har större kassar av plastmaterial när vi handlar mat just för att de är bättre och stuva i och räcker med två att bära till bilen. Dessa började vi med flera år före någon idiotisk skatt för plastkassar infördes.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 304 inlägg
Jätteviktigt och jätteviktigt, det tror jag inte, men när man inte handlar så mycket och/eller värdesätter att inte behöva planera att/om man ska gå och handla är det provocerande att betala denna bror duktig-skatt.BirgitS skrev:
Den verkar därtill inte ha något vetenskapligt stöd utan är av allt att döma en politisk snuttefilt. Vad är det som är så viktigt med en straffskatt på en (1) specifik plastprodukt – illusionen av att man gör något?
När jag går på stränderna där jag bor så är det inte plastpåsar som är den vanligaste plasten, utan det är tampar, plastskor, flaskor, små plasthjul (som används i reningsverk för bakterierna att växa på), plastförpackningar (mycket vanligare än påsar) osv osv. Väldigt mycket av det som flyter iland är skräp från båtfolket och från fiskeindustrin.Nötegårdsgubben skrev:
Jätteviktigt och jätteviktigt, det tror jag inte, men när man inte handlar så mycket och/eller värdesätter att inte behöva planera att/om man ska gå och handla är det provocerande att betala denna bror duktig-skatt.
Den verkar därtill inte ha något vetenskapligt stöd utan är av allt att döma en politisk snuttefilt. Vad är det som är så viktigt med en straffskatt på en (1) specifik plastprodukt – illusionen av att man gör något?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det återstår ju att se om det har någon påverkan. Jag ägnar mig inte åt någon gissningslek.optimum skrev:
I stort sett alla lagar finns därför att det finns folk som inte gör det vettiga och andra straffas då för det genom att lagen många gånger blir onödigt hård och stelbent.optimum skrev:
Visst men olja är en ändlig resurs som inte kan förbrukas i evighet.optimum skrev:
Går ju utmärkt med vanliga väskor till det.optimum skrev:
Färgburken kan man ställa på en bit papper.
Frukt- och gröntpåsarna har jag använt som soppåsar i väldigt många år, troligen sen återvinningen av pappersförpackningar började. Lagom stora så att det inte hinner börja lukta innan det är dags att slänga dem.optimum skrev: