167 671 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
V
Vad denna artikel belyser är ju att Sverige med marginal faktiskt nådde målet förra året, om man räknar som de andra länderna räknar. Sist jag kollade så var 74 <= 90BirgitS skrev:
Där blev det uppenbarligen fel, jag trodde jag skrev "som många andra EU-länder räknar". Gissningsvis räknar de flesta bort det de kan för att ha en chans att klara målen, Sverige är inte riktigt normen där.BirgitS skrev:
Några citet från artikeln:
Denna artikel från Finland förklarar vad som räknas som en påse och inte enligt reglerna och berättar lite mer om hur många påsar som användes för några år sedan i EU:"Att riksdag och regering fattat beslut på felaktig grund är inget annat än en skandal som dessutom allvarligt skadar förtroendet för den svenska miljöpolitiken", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i en skriftlig kommentar.
EU-länderna kan själva välja om de vill redovisa plastpåseförbrukningen i relation till de uppsatta målen med eller utan de tunnaste grönsakspåsarna, enligt Emma Nord-Norén.
- https://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/06/finlandare-anvander-bara-fyra-plastpasar-ar
Notera också att Finland och Danmark klassar sina kassar som flergångskassar eftersom man kastar sopor i dem också (genom att ha tjockare plast i kassarna så slipper man räkna med dem). Länderna är kreativa när det gäller att komma undan reglerna även om både Danmark och Finland ändå ändrat sina regler.
- https://www.eurocommerce.eu/media/86311/EuroCommerce position_lightweight plastic carrier bags_.pdf
Innehållet i den PDFen finns "tolkat" i denna blog:
- https://europakommentaren.eu/2019/04/29/den-omtvistade-plastpasen/
De sämsta kassarna är de som inte räknas med (frukt/frys-påsarna) då det är dessa som inte går att återanvända så lätt.
Nu kräver handeln (baserat på de nya siffrorna) att skatten på plastkassarna rivs upp:
- https://www.gp.se/nyheter/sverige/svensk-handel-riv-upp-skatten-på-bärkassar-1.28676104
Edit: rättstavning
- https://www.gp.se/nyheter/sverige/svensk-handel-riv-upp-skatten-på-bärkassar-1.28676104
Edit: rättstavning
Redigerat:
Fast sverige missar inte en chans att införa mer skatt.pacman42 skrev:
Där blev det uppenbarligen fel, jag trodde jag skrev "som många andra EU-länder räknar". Gissningsvis räknar de flesta bort det de kan för att ha en chans att klara målen, Sverige är inte riktigt normen där.
Några citet från artikeln:
Denna artikel från Finland förklarar vad som räknas som en påse och inte enligt reglerna och berättar lite mer om hur många påsar som användes för några år sedan i EU:
- [länk]
Notera också att Finland och Danmark klassar sina kassar som flergångskassar eftersom man kastar sopor i dem också (genom att ha tjockare plast i kassarna så slipper man räkna med dem). Länderna är kreativa när det gäller att komma undan reglerna även om både Danmark och Finland ändå ändrat sina regler.
- [länk] position_lightweight plastic carrier bags_.pdf
Innehållet i den PDFen finns "tolkat" i denna blog:
- [länk]
De sämsta kassarna är de som inte räknas med (frukt/frys-påsarna) då det är dessa som inte går att återanvända så lätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Några år?pacman42 skrev:
Det säger ju inte så mycket om hur vare sig Finland eller EU räknar nu 7 år senare.
Det här tycker jag ser bra ut:
"- De är slitstarka och kan användas många gånger vilket finländarna också gör."
Det är väl det som många opponerar sig mot i tråden, de vill köpa en ny påse varje gång de handlar och den ska inte användas något mer än en gång till som soppåse.
Det har finns väl något inlägg om att det är sådana kassar på gång i Sverige också.pacman42 skrev:
Men som det stod i den första artikeln, finländarna använder sina kassar många gånger och inte så som de kritiska i den här tråden verkar göra.
I Irland klarade man sig tydligen med ung. 20 plastkassar/person under år 2010.pacman42 skrev:
Det var ju tur att du satte " kring tolkat.pacman42 skrev:
Som det står där kan en skatt/avgift på plastkassar minska användningen rejält.
Som jag ser det så är det så att när man är med i EU så får man ta det dåliga med det goda och om man tycker att det negativa överväger så bör man ju kämpa för att Sverige ska gå ur EU. Sen kan man ju försöka få EU att ändra vad de har beslutat men det gör man ju inte genom att gnälla i forum utan att se till att EU-politikerna byts ut.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
@TheGame
Har en bekant som driver livsmedelsbutik och vi diskuterade detta för ett tag sedan.
Kommer inte ihåg exakta siffrorna, men räkna med att alla ska ha en kasse, denna butik hade väl en miljon besök om året på en höft. Inköp under 50öre per kasse, utpris 2.50kr.
Inte en oansenlig summa.
Har en bekant som driver livsmedelsbutik och vi diskuterade detta för ett tag sedan.
Kommer inte ihåg exakta siffrorna, men räkna med att alla ska ha en kasse, denna butik hade väl en miljon besök om året på en höft. Inköp under 50öre per kasse, utpris 2.50kr.
Inte en oansenlig summa.
Jag har inget emot att de tar betalt för påsarna, jag har inte heller något emot att påsarna försvinner. Jag har däremot mycket emot att man myglar med siffror och med miljöargumenten.BirgitS skrev:
Några år?
Det säger ju inte så mycket om hur vare sig Finland eller EU räknar nu 7 år senare.
Det här tycker jag ser bra ut:
"- De är slitstarka och kan användas många gånger vilket finländarna också gör."
Det är väl det som många opponerar sig mot i tråden, de vill köpa en ny påse varje gång de handlar och den ska inte användas något mer än en gång till som soppåse.
Det har finns väl något inlägg om att det är sådana kassar på gång i Sverige också.
Men som det stod i den första artikeln, finländarna använder sina kassar många gånger och inte så som de kritiska i den här tråden verkar göra.
I Irland klarade man sig tydligen med ung. 20 plastkassar/person under år 2010.
Det var ju tur att du satte " kring tolkat.
Som det står där kan en skatt/avgift på plastkassar minska användningen rejält.
Som jag ser det så är det så att när man är med i EU så får man ta det dåliga med det goda och om man tycker att det negativa överväger så bör man ju kämpa för att Sverige ska gå ur EU. Sen kan man ju försöka få EU att ändra vad de har beslutat men det gör man ju inte genom att gnälla i forum utan att se till att EU-politikerna byts ut.
Som diskuterats många gånger förr så är det miljövänligaste plastkassar som används flera gånger. Tygkassar är ett av de sämre alternativen, åtminstone om de är gjorda av bomull.
Jag kan förresten lägga till att jag sedan många år använder kraftiga flergångs vävda plastkassar när jag handlar mat. Jag är till och med så taktisk att jag har en mjuk kylbag till kylvarorna. Mina gamla flergångs kassar håller, har köpt nya, men de har jag fått reklamera för att de inte håller mer än ett par gånger (misstänker att de görs på återvunnen plast av dålig kvalitet). Jag har fått gå tillbaka till mina gamla kassar trots att de börjar se riktigt slitna ut.
Jag har dessutom en väldigt nätt liten nylonkasse (som knappt tar någon plats alls i fickan) när jag är på stan. Det bästa med den är att den är dock behaglig att hålla i handen till skillnad från plastkassarna som skär in.
Bara för att förtydliga att jag normalt sett inte använder plastpåsar själv, men det hindrar inte att jag är kritisk mot skatten.
Jag har dessutom en väldigt nätt liten nylonkasse (som knappt tar någon plats alls i fickan) när jag är på stan. Det bästa med den är att den är dock behaglig att hålla i handen till skillnad från plastkassarna som skär in.
Bara för att förtydliga att jag normalt sett inte använder plastpåsar själv, men det hindrar inte att jag är kritisk mot skatten.
Om politikerna ska få någon trovärdighet borde dom använda skattepengarna till att snabbare få fram plastfria ”bärkassar”. Men det finns nog för många starka motståndare i olja/plastbranschen för det...