167 701 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Dom flesta i affärer nu tar hem frukt och grönt i papperspåsarSkruvebulten skrev:
Ta och lägg dom på vågen och titta vad dom gratis påsarna kostar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Man ska inte försämra saker och sen skylla på miljön. Varför ska jag acceptera skatt på plastpåsar för att vänja mig vid negativa förändringar?
Jag håller med om att ska vi vara med göra något för miljön så är det onödiga förpackningar. Där även önödiga plastförpackningar. Det finna väldigt mycket onödig plast kring förpackningar.
Tyvärr är det bara önsketänkande att leverantörer lyssnar på konsumenten.
Men att slita ur tandkrämen ur förpackningen är och inte slänga i en papperskorg. Är inte bra för miljön.
Jag håller med om att ska vi vara med göra något för miljön så är det onödiga förpackningar. Där även önödiga plastförpackningar. Det finna väldigt mycket onödig plast kring förpackningar.
Men att slita ur tandkrämen ur förpackningen är och inte slänga i en papperskorg. Är inte bra för miljön.
Nu tror jag du krånglar till saker och ting lite i onödan. Förstår att det kan kännas lite besvärligt så här i början när en ska lära sig något nytt men det är okT twoody skrev:
Det var upprördheten över att papperspåsen, du vet, den framme vid kassan som, (jag tror det var Byggdjuretl) tyckte var lite för billig i förhållande till plastpåsen.
Priset på frukt och gröntpåsen i papper har vi inte diskuterat vad jag vet
Det största problemet är att hantera den när den inte längre, så att säga är en påse per definition utan en restprodukt. I övrigt funkar de rätt bra. Eller, nja det är lite surt när de skär in i handen iofs men det har väl ingen större miljöpåverkan antar jagT twoody skrev:
Fast. Först och främst!B Byggdjuret skrev:Man ska inte försämra saker och sen skylla på miljön. Varför ska jag acceptera skatt på plastpåsar för att vänja mig vid negativa förändringar?
Men att slita ur tandkrämen ur förpackningen är och inte slänga i en papperskorg. Är inte bra för miljön.![]()
Du behöver ju inte betala skatten det är ju bara att låta bli att köpa plastpåsen och om vi är många som låter bli så blir det ju en positiv förändring. Inte negativ!
Jag skulle tro att det skulle betraktas som ett stort misslyckande om skatteintäckterna skulle bli stora i det här fallet.
Sedan!
Håller jag med dig om att just plastpåsen och allt med den här i Sverige knappt är mer än en fis i världsrymden men det är en början och jag tror att vi ska vara glada att vi börjar i den änden. Skulle vi börja i andra änden, dvs börja förändra de riktigt stora miljöbovarna då skulle vi få kämpa i en enorm uppförsbacke och inte vinna mark någonstans. Det här är en uppoffring med minimal påverkan på vårt vardagliga liv.
Och!
Nej det är faktiskt inget önsketänkande att producenten lyssnar på konsumenten, varför skulle jag fortsätta producera något som ingen vill köpa.
Exemplet med tandkrämen var en tydlig konsumentpåverkan. Det gick fort, butikspersonalen tröttnade på att plocka upp kvarlämnade kartonger från kassabandet och gick till chefen och klagade som i sin tur ringde leverantören och sa, vi kommer byta leverantör till en som levererar det som kunden vill ha. Ganska snart hade nästan alla skrotat förpackningen. Förstår att detta kan låta som en utopi men kunden har faktiskt mycket mer makt än vi tror.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Då kan jag trösta dig med att omhändertagandet är ett mindre problem. De allra flesta påsar bränns.Skruvebulten skrev:
Sedan är jag övertygad om att det finns ett system för detta. Plastpåsar är ingen ny uppfinning. Okej några plastpåsar hamnar tyvärr i naturen. Men det beror på att folk är idioter.
Ingen skatt biter på idioter.
Jag vet inte med mig att jag klagat på att papppåsar är för dyra.
Men undra när de ska Införa skatt på dessa... Eftersom de påverkar miljön ännu mer.
Frågan är om antalet plastpåsar har minskat om man räknar med de avfallspåsar man måste köpa istället.
Kan bara svara för egen del men ja det har minskat kraftigt.B Byggdjuret skrev:Då kan jag trösta dig med att omhändertagandet är ett mindre problem. De allra flesta påsar bränns.
Sedan är jag övertygad om att det finns ett system för detta. Plastpåsar är ingen ny uppfinning. Okej några plastpåsar hamnar tyvärr i naturen. Men det beror på att folk är idioter.
Men undra när de ska Införa skatt på dessa... Eftersom de påverkar miljön ännu mer.
Frågan är om antalet plastpåsar har minskat om man räknar med de avfallspåsar man måste köpa istället.
Förut så tog jag någon/några ggr per år en plastpåse och fyllde med plastpåsar för att kasta, det gör jag inte idag.
Tror helt enkelt att du inte fattar poängen.B Byggdjuret skrev:Då kan jag trösta dig med att omhändertagandet är ett mindre problem. De allra flesta påsar bränns.
Det är ju lite synd för en hel del av vår miljöproblematik hänger ju ihop på ett globalt plan. Blir det en sådan chock för folk med en skatt som ingen ens behöver betala blir nog chocken desto större när vi på sikt inser att nu är det kört, det som kunde räddas är nu bortom all räddning. Men jag är inte så bekymrad för min egen del faktiskt, jag brukar ta det mesta med ro. Värre blir det för våra barn och barnbarn och barnbarnsbarn osv.
Jag har så svårt att få någon form av logik i resonemanget:
Våra plastpåsar har så liten påverkan på vår miljön?
Jaha vad ska vi göra då?
Ja inte höja skatten iaf!
Ja ok jag fattar, men vad?
Ja inte vet jag, jag är väl ingen politiker heller?
Typ ingenting?
Jaaa, det har ju funkat bra hittills!
Blir lite tragikomiskt alltihopa
Jaha vad ska vi göra då?
Typ ingenting?
Blir lite tragikomiskt alltihopa
Några påsar? Ja det är klart, allt är ju relativt.B Byggdjuret skrev:
Antar att du med idioter menar okunniga.
Enda sättet att motverka okunskap är med kunskap och det kostar så klart ett betydande belopp.
Så bra då att EU tagit det här beslutet för då kanske en och annan skattekrona från påsköpen landar i utbildningssystemet
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om jag nu inte fattar logiken kan du inte förklara för mig? På vilket sätt kan vi hjälpa världen globalt genom att minska inköpet av plastpåsar? De flesta plastpåsar återanvänds till sopor och förbränns. Det är inte många plastpåsar som försvinner ut i naturen.Skruvebulten skrev:
Tror helt enkelt att du inte fattar poängen.
Det är ju lite synd för en hel del av vår miljöproblematik hänger ju ihop på ett globalt plan. Blir det en sådan chock för folk med en skatt som ingen ens behöver betala blir nog chocken desto större när vi på sikt inser att nu är det kört, det som kunde räddas är nu bortom all räddning. Men jag är inte så bekymrad för min egen del faktiskt, jag brukar ta det mesta med ro. Värre blir det för våra barn och barnbarn och barnbarnsbarn osv.
Vår export av avfall är väldigt mycket mindre än vår import av avfall Så på ett globalt plan hur ska min minskade användning hjälpa till? (betänk att jag kommer fortsätta använda plastpåsar för att slänga mina sopor i, dock blir det avfallspåsar, dessa är tunnare än vanliga påsar)
Vad är problemet med plastpåsar? eftersom det är så viktigt minska användandet av dessa? Pappkassar är sämre för miljön än plastkassar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nej jag menar idioter. Det handlar inte om okunskap att slänga soppåsar i naturen.Skruvebulten skrev:
Några påsar? Ja det är klart, allt är ju relativt.
Antar att du med idioter menar okunniga.
Enda sättet att motverka okunskap är med kunskap och det kostar så klart ett betydande belopp.
Så bra då att EU tagit det här beslutet för då kanske en och annan skattekrona från påsköpen landar i utbildningssystemet![]()
Skriver jag idioter så menar jag idioter. Om du vill tro på okunskap så är det upp till dig.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
De tragikomiska är att många inte vill förstå att plastpåsar inte är ett sådant stort problem. En anledning man använt är att det slängs så mycket plastpåsar i naturen. Men det är inget bättre argument eftersom det är sådan liten del i förhållande till antalet plastpåsar som används varje dag. Självklart ska inga påsar hamna i naturen.Skruvebulten skrev:
Jag har så svårt att få någon form av logik i resonemanget:
Jaha vad ska vi göra då?
Typ ingenting?
Blir lite tragikomiskt alltihopa![]()
Det komiska är att papperspåsar är sämre för miljön. Vi ska sluta använda plastpåsar, men alternativet är sämre för miljön.
Då kommer vi till nästa tragikomiska punkt, varför ska man höja skatten på något som inte är ett så stort problem?
Sen kommer då sista tragikomiska punkt. Varför förstår inte folk att man måste sätta kostnaden samhällsekonomiskt kontra miljön. Alltså hur stor är nyttan för miljön och hur stor är kostnaden samhällsekonomiskt.
Plastpåsar, miljönyttan är extremt liten och samhällskostnaden för stor.
Jag har aldrig följt ditt konstiga resonemang. Utan haft argument som håller hela vägen. Till skillnad från dig t.ex.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ja men inte skulle du kasta dessa i naturen? Det var nämligen problem ställningen. Men intressant att du lyckas få ett så synligt resultat på bara 11 dagar. Då kan man fundera på hur många påsar du tar.tttomten skrev:
Men som sagt, det är väldigt bra att du minskat din förbrukning av plastpåsar. oavsett när du började!
Tänk bara vad mycket pengar du måste spara.