167 700 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Måste de till och med vara riktiga? Hur ska man då kunna få fram det resultat man vill ha?Claes Sörmland skrev:
Det är ett problem när forskare fifflar med siffror eftersom det drar ner seriösa forskare. All forskning måste gå att granska. Dessutom så brukar media svälja första rapporten. Men eventuell kritik om rapporten brukar sällan synas lika stort.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Jo, det är väl enda fördelen med självscanningen. Nackdelen är att jag missar den trevliga och mysiga pratstunden med kassörskan och ännu värre... skulle jag mot förmodan glömma att scanna en vara så blir det max pådrag från polisens sida där jag blir misstänkt för stöld med påföljande polisförhör, förundersökning och rättegång.G GargamelSE skrev:
Så jag fortsätter att hålla mig borta från självscanning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 251 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 251 inlägg
Så är det ju inte, utan du får snart en granskning igen och fortsätter du att göra fel ofta eller väldigt mycket får du möjligheten till självskanning indragen.elektronikfreak skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Haha, det blir nog 2 år i finkan om du scannar fel 3 ggr i rad också, jag tror insatsstyrkan kommer ditekt!elektronikfreak skrev:
Jo, det är väl enda fördelen med självscanningen. Nackdelen är att jag missar den trevliga och mysiga pratstunden med kassörskan och ännu värre... skulle jag mot förmodan glömma att scanna en vara så blir det max pådrag från polisens sida där jag blir misstänkt för stöld med påföljande polisförhör, förundersökning och rättegång.
Så jag fortsätter att hålla mig borta från självscanning....
![]()
Plastpåsar är och har ej varit ett problem.H HEM2121 skrev:
Papper och tygpåsar är mycket värre för miljön.
Fortfarande inte träffat en ända som kastar sina soppor i papperskassar eller tygpåsar.100% av alla jag känner kastar sina soppor i plastpåsar.
Folk kommer istället för påsar från Ica köpa rullar med plastpåsar och då är ju skatten meningslös.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Plastpåsar är ett problem. Använd soppåsar som är tillverkade av majs eller återvunnet material. Det kan väl vara lite svårt att tänka i nya och andra banor men det är det vi måste nu! Det är ju inte en jättestor oövervinnelig jätteuppoffring precis för var och en. Så enveten och bakträvandebär är väl ingen. Sen finns det soppåsar i papper!T twoody skrev:Plastpåsar är och har ej varit ett problem.
Fortfarande inte träffat en ända som kastar sina soppor i papperskassar eller tygpåsar.100% av alla jag känner kastar sina soppor i plastpåsar.
Folk kommer istället för påsar från Ica köpa rullar med plastpåsar och då är ju skatten meningslös.
Redigerat:
Ska vi vara helt ärliga så är ju sopberget i sig ett större problem än själva påsen. Men vi måste ju börja någonstans och då ska vi nog vara glada att det blev just plastpåsen vi får "tänka" bort. Det är en lätt uppoffring om ens någon jämfört med alla andra förändringar vi kommer att tvingas vänja oss vid om nästkommande generationer ska ha någonting att ta över.H HEM2121 skrev:Plastpåsar är ett problem. Använd soppåsar som är tillverkade av majs eller återvunnet material. Det kan väl vara lite svårt att tänka i nya och andra banor men det är det vi måste nu! Det är ju inte en jättestor oövervinnelig jätteuppoffring precis för var och en. Så enveten och bakträvandebär är väl ingen. Sen finns det soppåsar i papper!
Personligen tror jag inte att jag kommer lika sömnlös om nätterna för att plastpåsen blivit dyrare.
Sedan tänker jag att argumentet, "det kommer ju inte att rädda planeten ändå" faller ganska platt. Nej det kommer det inte och det har nog aldrig framhållits som det enda som kunde rädda miljön men det är ett steg i rätt riktning.
Och vilka fler ingredienser tror du det är i återvunna och de s.k majsstärkelse-påsarna ?H HEM2121 skrev:Plastpåsar är ett problem. Använd soppåsar som är tillverkade av majs eller återvunnet material. Det kan väl vara lite svårt att tänka i nya och andra banor men det är det vi måste nu! Det är ju inte en jättestor oövervinnelig jätteuppoffring precis för var och en. Så enveten och bakträvandebär är väl ingen. Sen finns det soppåsar i papper!
Jo visst är plasten ett problem, det kan väl inte undgått någon.T twoody skrev:Plastpåsar är och har ej varit ett problem.
Att papper och tyg också är dåligt är nog alla överens om men de bygger inte på sopberget utan bryts ner när de hamnar i naturen. Bara för att något är dåligt bör man inte försvara något annat som också är dåligt, någonstans måste man ju börja.
Nej det är nog inte många som kastar sina sopor i tyg eller papperspåse så det verkar ju inte vara något problem iaf.
Påse på rulle är tillverkad i mycket tunnare plast, mindre plast att ta hand om.
Nja, meningslös är väl inte skatten om det får oss sluta köpa plastpåsar.
Jag tror inte skatten i första hand är tänkt att driva in extra pengar till vår gemensamma kassa utan främst att få oss att avstå att köpa den. Det är ju fortfarande valfritt men vill man köpa får man betala extra.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men varför Försvara en skatt på en produkt där alternativen är värre?H HEM2121 skrev:Plastpåsar är ett problem. Använd soppåsar som är tillverkade av majs eller återvunnet material. Det kan väl vara lite svårt att tänka i nya och andra banor men det är det vi måste nu! Det är ju inte en jättestor oövervinnelig jätteuppoffring precis för var och en. Så enveten och bakträvandebär är väl ingen. Sen finns det soppåsar i papper!
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Alla skatter handlar om att få in pengar till stadskassan.Skruvebulten skrev:
Jo visst är plasten ett problem, det kan väl inte undgått någon.
Att papper och tyg också är dåligt är nog alla överens om men de bygger inte på sopberget utan bryts ner när de hamnar i naturen. Bara för att något är dåligt bör man inte försvara något annat som också är dåligt, någonstans måste man ju börja.
Nej det är nog inte många som kastar sina sopor i tyg eller papperspåse så det verkar ju inte vara något problem iaf.
Påse på rulle är tillverkad i mycket tunnare plast, mindre plast att ta hand om.
Jag tror inte skatten i första hand är tänkt att driva in extra pengar till vår gemensamma kassa utan främst att få oss att avstå att köpa den. Det är ju fortfarande valfritt men vill man köpa får man betala extra.
Sen har du missat en viktig sak. I Sverige har vi knappt några sopberg.
Och ur sopbergets perspektiv spelar det ingen om det är papper eller plast.
Man ska väl inte slänga något i naturen, så då spelar det ingen roll egentligen.
Nä nyktra till lite, inse att plast påse skatten inte kommer att hjälpa miljön i några större Skalor. Den är bara onödig
Skatten är redan budgeterat till över 2 miljarder i extrainkomst för staten.Skruvebulten skrev:
Jo visst är plasten ett problem, det kan väl inte undgått någon.
Sedan har ganska många köpt ett antal hundra plastpåsar innan skatten kom.
Jag körde på 3000st, så det räcker ett tag.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg