Någon kommer få pudla eller hitta en trollverkstads-länk ;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ungefär så.
Att tro att en plastpåse-skatt i Sverige skulle lösa ett världsomspännande problem med plast i naturen är inte ens naivt.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
H
Fotografen Fotografen skrev:
Exporterar SVERIGE sopor till Asien som hamnar i naturen där?

Fö har jag sett asiatiska sopberg med egna ögon, men det stod varken Ica, Willys eller Konsum på påsarna.
Ja, det är inte alla som sett samtliga sopberg! Grattis! Du måste vara unik!
Ta till dig information istället, blunda inte för verkligheten. Vi har miljö- och klimatproblem, alla måste hjälpa till, även du!

Mp införde skatten på påsar enbart för att få in pengar. Plastpåsar i naturen är inget jätteproblem som man vill ge sken av. Hade man brytt sig om miljön så hade man försökt få bort den plast som sitter kring många kartonger.
Det är en del kartonger som är inplastade. Det är onödig plast.

Man ska nog inte lyssna på alla "miljöproffs" Det var som tyckte man skulle återvinna plastpåsen man tog när man handlade och istället använda avfallspåsar. Men hur kan det vara bättre för miljön. Det mest miljövänliga är ändå det som inte tillverkats...

Självklart ska ingen plast hamna i naturen. Men just plastpåsar är inte så stort problem. Det är plast i allmänhet.
Där hjälper inte skattehöjningar. Där handlar det om att få folk att tänka om. Å det är inte lätt tyvärr.

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
H
Ungefär så.
Att tro att en plastpåse-skatt i Sverige skulle lösa ett världsomspännande problem med plast i naturen är inte ens naivt.
Stirra dig inte blind på påsskatten, det är bara ett steg i rätt riktning. Det är ett fritt val om man vill köpa plastkasse eller inte, vill du inte betala påskmaten, köp ingen plastkasse, det är ju inte svårare än så. Det finns ju massor av miljövänliga alternativ att bära hem maten. Vad är problemet, du behöver ju inte ens betala någon plastpåseskatt.
Tycker du att man bara sitta och titta på och låta alla andra lösa problemen? Alla kan inte göra allt men alla kan göra något! Alla måste hjälpa till!

• Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ta till dig information istället, blunda inte för verkligheten. Vi har miljö- och klimatproblem, alla måste hjälpa till, även du!
Jag har sett asiatiska sopberg. Jag har aldrig påstått att jag sett samtliga sopberg.
Dessutom slingrar du dig från frågan:
Exporterar Sverige sopor till Asien, som där hamnar i naturen?

Påsskatten är fö ett steg i fel riktning, det går inte att lösa problem med skatter, man flyttar dem bara.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
H
Jag har sett asiatiska sopberg. Jag har aldrig påstått att jag sett samtliga sopberg.
Dessutom slingrar du dig från frågan:
Exporterar Sverige sopor till Asien, som där hamnar i naturen?
Vi lägger ner detta nu, det är bara att konstatera, du vill inte se.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Svara på frågan: exporterar Sverige sopor?
Jag har fö aldrig påstått att plast i naturen inte är ett problem, för det är det. Det jag vill understryka är att vi inte löser detta med en svensk plastpåseskatt, tror man det är man bra dum.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Visst har vi miljöproblem. Men det är inte plastpåsarna som är problemet.
Den skatten kommer bara märkas i Vår plånböcker. Det lär inte märkas direkt i naturen. Jag är ledsen om du trodde att här var nånting bra för att rädda miljön. Många bäckar små... Men den här bäcken kommer visa sig var alldeles för liten. Eftersom en pappkasse är värre för miljön att producera så blev det ingen vinst.

Tydligen så importerar vi ca 3milj ton avfall under 2018. Exporten stod för kanske 0.5 milj ton.
Så vi verkar inte direkt påverka avfalls högarna utomlands i några större mängder.

H HEM2121 skrev:
Å du verkar inte riktigt kunna förstå att man måste vara källkritisk.

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Mp införde skatten på påsar enbart för att få in pengar.
Nej, det är ett EU-krav att antalet plastpåsar ska minska. MP hoppas förstås att ingen ska köpa plastpåsar och att skatteintäkterna därför blir noll. Det stämmer väl bättre med deras ideologi?

B Byggdjuret skrev:
Hade man brytt sig om miljön så hade man försökt få bort den plast som sitter kring många kartonger.
Vet du inte om att tillverkarna måste betala extra förpackningsavgift för förpackningar som består av två olika material?
Alltså försöker man få tillverkarna att få bort onödig plast även där.

• Gilla
Daniel:) och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ett EU-krav att antalet plastpåsar ska minska. MP hoppas förstås att ingen ska köpa plastpåsar och att skatteintäkterna därför blir noll. Det stämmer väl bättre med deras ideologi?

Vet du inte om att tillverkarna måste betala extra förpackningsavgift för förpackningar som består av två olika material?
Alltså försöker man få tillverkarna att få bort onödig plast även där.
Har du någon länk på extra förpacknings avgift? Den har jag nämligen missat helt. Säkerligen många tillverkare också!

Mp har glömt sin ideologi för länge sen. Nu handlar det enbart om pengar.
Som el drivna cyklar... Sånt måste finansieras. Plastpåsar är perfekt för det. Cyklarnas tid är förbi, men det finns andra saker.
Mp är skadligt för Sverige. Men å andra sidan eftersom andra politiker inte säger ifrån är de lika illa...

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Har du någon länk på extra förpacknings avgift? Den har jag nämligen missat helt. Säkerligen många tillverkare också!
Du kan läsa om avgifterna till förpackningsinsamlingen här: https://www.ftiab.se/198.html

• Gilla
Daniel:) och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
S Surly skrev:
Jag har liksom många andra ett ganska stort lager av plastpåsar inklämda i en kökslåda. Jag kommer naturligtvis noggrant anteckna hur många gånger jag använder gamla oskattade påsar och vid nästa års deklaration göra ett eget tillägg och medborgerligt betala in extra skatt för varje gång jag använt en "svart" påse. Man vill ju göra rätt för sig!
Eller, gör så här;)
ICA-plastpåse på trägolv med texten "Använd endast en gång" och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.