BirgitS
optimum optimum skrev:
Men ett fint inlägg av oobum där det framgår att det faktiskt händer en del positivt med minskning av utsläpp från fartyg.
Glädjande tycker jag.
Det tycker vi alla och det vederlägger ju alla dina påhittade påståenden om att regeringen inte gör något åt miljöproblemen i Östersjön.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
optimum
Ja faktiskt var det bättre än vad jag vågade hoppas på.
Hoppas det fortsätter så att vi får ett bra klimat för fisk mm i Östersjön.

Tycker du inte det är bra?

Tack för att du kunde låta bli att klippa ihop massa delar.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Tycker du inte det är bra?
Som jag skrev: "Det tycker vi alla"

optimum optimum skrev:
Tack för att du kunde låta bli att klippa ihop massa delar.
Det blir ju lättare att veta vad jag svarar på om varje fråga/påstående får sitt eget citat. Forumet har ju så fina funktioner just för att man ska kunna göra så. Men är det bara en sak som jag kommenterar så blir det förstås bara ett citat.

oobum oobum skrev:
[länk]

"
Nytt regelverk 2019
De internationella regelverken för utsläpp i Östersjön skärps från 2019 för nya fartyg och från 2021 för existerande fartyg. Ett förbud innebär att alla passagerarfartyg antingen ska lämna avloppsvatten i land eller vara utrustade med godkända reningsanläggningar där kraven på rening är högre än idag.

Färjetrafiken lämnar sedan länge
Sedan 1980-talet har den linjebundna färjetrafikens lämnat sitt avloppsvatten i land. Idag lämnas 98 procent av alla passagerares avloppsvatten i land."
Ja, fartygen som är flaggade här runt sköter sig säkert bra. Det måste dom göra på hemmaplan annars får dom böter och badwill. Men tror du fartyg flaggade i Sydafrika eller Nya Guinea eller var dom nu brukar komma ifrån bryr sig i det där?

optimum optimum skrev:
Blev det jobbigt när det inte stämde att Östersjön har massa utsläpp från båtar?
Nej, inte alls. Jag vet att det släpps ut massor med skräp som inte hör hemma i havet. Du misstolkade med flit det jag skrev, att det är förbjudet att tömma toaletter från båtar i sjön. Det är korrekt i sak och jag utgick från att du förstår att det gäller svenskt territorium - men jag hade visst fel :surprised:
Däremot blir det jobbigt för mig att argumentera med dig, jag utgår från att människor är ärliga och uppriktiga även om man har diametralt olika åsikter och respekterar och försöker förstå hur andra resonerar och hur de kommit fram till en ståndpunkt. Men jag "förlorar" alltid debatter med raljerande personer vars målsättning är "nu har jag dig fast"

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker vi alla och det vederlägger ju alla dina påhittade påståenden om att regeringen inte gör något åt miljöproblemen i Östersjön.
Regeringen gör en massa åt miljön med dyra skatter som följd bara för att försöka sitta kvar med Miljöpartiet i knät. Men globalt sett går jorden under ändå trots att vi får betala dyrt för plastpåsar

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
P
F Finndjävel skrev:
Ja, fartygen som är flaggade här runt sköter sig säkert bra. Det måste dom göra på hemmaplan annars får dom böter och badwill. Men tror du fartyg flaggade i Sydafrika eller Nya Guinea eller var dom nu brukar komma ifrån bryr sig i det där?

Antagligen bättre än hur de flesta svenskar sköter sig på semestern utomlands om vi nu ska generalisera (y)

mathiash77 skrev:
Antagligen bättre än hur de flesta svenskar sköter sig på semestern utomlands om vi nu ska generalisera (y)
Vad du gör på din utlandsresa kan vi inte svara för

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Regeringen gör en massa åt miljön med dyra skatter som följd
Och hur mycket har det kostat dig när det blev förbjudet för passagerarfartygen att släppa ut avloppsvattnet i Östersjön?

optimum
A Abies koreana skrev:
Nej, inte alls. Jag vet att det släpps ut massor med skräp som inte hör hemma i havet. Du misstolkade med flit det jag skrev, att det är förbjudet att tömma toaletter från båtar i sjön. Det är korrekt i sak och jag utgick från att du förstår att det gäller svenskt territorium - men jag hade visst fel :surprised:
Däremot blir det jobbigt för mig att argumentera med dig, jag utgår från att människor är ärliga och uppriktiga även om man har diametralt olika åsikter och respekterar och försöker förstå hur andra resonerar och hur de kommit fram till en ståndpunkt. Men jag "förlorar" alltid debatter med raljerande personer vars målsättning är "nu har jag dig fast"
Ja det är lätt att misstolka vad man skriver på ett forum.
Därför kan en sådan här vara på plats:D
Jag brukar aldrig försöka sätta dit någon utan endast kommentera sådant som inte stämmer helt eller delvis.
Jag har haft båt tidigare och då satt mig in i de nya reglerna för fritidsbåtars behov av tömning mm.
Då diskuterades det livligt om hur mycket skit större fartyg släpper ut i havet.
En del av det negativa med den typen av utsläpp är att människans intag av mediciner går med ut i vattnet vilket ytterligare försämrar miljön rör fiska och andra vattenlevande djur.

Bra inställning att utgå från att folk är ärliga. Där delar vi precis samma uppfattning.

Ha en fortsatt bra dag. Nu dags att fixa för kvällen med mello mm.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur mycket har det kostat dig när det blev förbjudet för passagerarfartygen att släppa ut avloppsvattnet i Östersjön?
Sannolikt höjda biljettpriser på resor med färja.

Tror du infrastrukturen för att tömma fartyg på gråvatten och avfall är gratis?

Du är så rolig, du verkar tro att lagar och regler som stiftas inte kostar något för företag som omfattas av dem.

BirgitS
N Noseone skrev:
Sannolikt höjda biljettpriser på resor med färja.

Tror du infrastrukturen för att tömma fartyg på gråvatten och avfall är gratis?

Du är så rolig, du verkar tro att lagar och regler som stiftas inte kostar något för företag som omfattas av dem.
Du får vända dig till Putte 9497 i stället för till mig, för det var han som påstod att allt som regeringen gör för miljön leder till högre skatter i inlägg 771. Men högre biljettpriser är inte en skatt och din sista mening faller eftersom jag inte har påstått något sånt.

optimum
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
[länk]

Väldigt intressant läsning som borde få alla att inse att slit och släng mentaliteten måste ändras.

Är plastpåsen i Sverige det som borde stå högst på dagordningen? Antagligen inte, men eftersom vi som individer inte vill ta till oss kunskap och fakta så är jag glad att man gör något som antyder att vi måste bry oss om konsumtionssamhället och både miljön och klimatet.
Vi lever bara en gång, njut så länge det varar istället.

Plastpåse skatt eller inte spelar ingen roll, jorden går under ändå och det får vi aldrig uppleva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.