167 627 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
På tal om "blandförpackningar" så har jag tagit del av information som säger att man ska sortera utifrån det material som väger mest. Konsumenten ska inte behöva ta isär en förpackning som består av flera material.
Medlem
· Blekinge
· 12 247 inlägg
Förr i tiden skulle man alltid sortera hårdplast och mjukplast. Jag begrep det aldrig. Skillnaden är ju inte plastmaterialet (vilket vore vettigt) utan väggtjockleken. Nu är den skillnaden borta.
I min kommun har man idiotiskt nog smällt upp en sopförbränning som lider av underförsörjning med material. Så jag misstänker att dom slänger allt brännbart, papper, plast mm direkt in i ugnen, oavsett hur mycket vi sorterar.
Jag tror mer på undvika sopor, förpackningar, matsvinn mm. Och använda prylarna längre. Mycket längre.
I min kommun har man idiotiskt nog smällt upp en sopförbränning som lider av underförsörjning med material. Så jag misstänker att dom slänger allt brännbart, papper, plast mm direkt in i ugnen, oavsett hur mycket vi sorterar.
Jag tror mer på undvika sopor, förpackningar, matsvinn mm. Och använda prylarna längre. Mycket längre.
Husägare
· Östergötland
· 51 inlägg
Husägare
· Östergötland
· 51 inlägg
Hej,läste detta på expressen :T Thomas_Blekinge skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/plast-papper-eller-tyg-vad-ar-egentligen-bast/
Kollade på de Willys påsar jag dagligen använder i månader och de är gjorda av 80 % retur
plast och det måste ju vara ett steg i rätt riktning. Man ser också ganska ofta en del som
sätter i system att hämta pappers och plast kassar efter de betalat varorna , alltså de fräcka
får gratis påsar och den ärlige får bidra till Löfvens statskassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder