C calibramicke skrev:
Jag källsorterar ganska extremt och stör mig sjukt mycket på när jag måste klippa bort plasten från pappförpackningen
Ja det var extremt må jag säga. Finns det någon som även klipper bort fönstret i fönsterkuvert tro? :thinking:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det var extremt må jag säga. Finns det någon som även klipper bort fönstret i fönsterkuvert tro? :thinking:
Nä. Där får jag erkänna att kuvert åker i soppåsen... :oops:

T ToRy skrev:
Nä. Där får jag erkänna att kuvert åker i soppåsen... :oops:
Energiåtervinning är inte att förakta! (y)

Kuvert ska ju i brännbart eftersom klistret inte ska till återvinningen?

• Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
På tal om "blandförpackningar" så har jag tagit del av information som säger att man ska sortera utifrån det material som väger mest. Konsumenten ska inte behöva ta isär en förpackning som består av flera material.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
ginnfilt ginnfilt skrev:
På tal om "blandförpackningar" så har jag tagit del av information som säger att man ska sortera utifrån det material som väger mest.
Fast hur ska man kunna väga delarna om man inte tar isär dom? :oops::crysmile::D Duckar... :cool:

• Haha
ToRy
  • Laddar…
Förr i tiden skulle man alltid sortera hårdplast och mjukplast. Jag begrep det aldrig. Skillnaden är ju inte plastmaterialet (vilket vore vettigt) utan väggtjockleken. Nu är den skillnaden borta.
I min kommun har man idiotiskt nog smällt upp en sopförbränning som lider av underförsörjning med material. Så jag misstänker att dom slänger allt brännbart, papper, plast mm direkt in i ugnen, oavsett hur mycket vi sorterar.
Jag tror mer på undvika sopor, förpackningar, matsvinn mm. Och använda prylarna längre. Mycket längre.

harry73
C calibramicke skrev:
, någon som vet vilken skillnad det är på de små plastkassarna till frukt&grönt kontra de nya pappkassarna till frukt&grönt som börjat dyka upp?
Du menar dom vi hade för 40 år sen innan plast blev populärt?

C calibramicke skrev:
någon som vet vilken skillnad det är på de små plastkassarna till frukt&grönt kontra de nya pappkassarna till frukt&grönt
Materialet! ;) Eller vad menar du egentligen? :thinking:

ginnfilt ginnfilt skrev:
Kuvert ska ju i brännbart eftersom klistret inte ska till återvinningen?
Så har jag förstått det också, men just där handlade det om extreme recycling och det finns säkert någon som tycker man borde klippa bort både fönster och klister och slänga i olika kärl/brännbart.... :rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
Materialet! ;) Eller vad menar du egentligen? :thinking:
miljöpåverkan som tråden handlar om

harry73 harry73 skrev:
Du menar dom vi hade för 40 år sen innan plast blev populärt?
På mitt lokala ica maxi har man tagit bort plastpåsar för frukt och grönt och har numer små pappkassar som inte går att stänga. Härligt när alla tomater rullar runt i kassen sen

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ta med egen "nät-påse" som du kan försluta. / Miljöpartisten

• Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
C calibramicke skrev:
miljöpåverkan som tråden handlar om
Den totala brist på enighet som verkar gälla större kassars "materialförträfflighet" gäller antagligen även för dessa mindre påsar gissar jag.

galento
T Thomas_Blekinge skrev:
Källa?
Hej,läste detta på expressen :

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/plast-papper-eller-tyg-vad-ar-egentligen-bast/

Kollade på de Willys påsar jag dagligen använder i månader och de är gjorda av 80 % retur
plast och det måste ju vara ett steg i rätt riktning. Man ser också ganska ofta en del som
sätter i system att hämta pappers och plast kassar efter de betalat varorna , alltså de fräcka
får gratis påsar och den ärlige får bidra till Löfvens statskassa.

Vit plastkasse med text som informerar att kassen är tillverkad av 80% returplast och uppmanar till återanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.