167 627 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Det är mycket fel med den danska studien. De utgår från en mängd mat som precis passar i deras standard plastpåsar och antar då att man handlar precis den mängden. Om man då jämför den standard påsen med en lite mindre påse (säg 10% mindre), blir konsekvensen att man behöver köpa 2 av de mindre påsar för att transportera deras standard mängd mat. Och då blir miljöbelastningen nästan 2 gånger så stor för den lite mindre påsen.
Egentligen är de i princip likvärdiga. Redan där har undersökningen stora brister.
Om man sedan tittar på skräpet på gatan i stan, för ja även i sverige finns det skräp på gatan, ser man oftare plastpåsar, sugrör och lock till läsk än papperspåsar.
Skillnaden i koldioxid är troligtvis liten. Man gör klimatet en större tjänst genom ayt köpa ett par byxor mindre, men jag hoppas att det sätter igång en diskussion över hur vi använder plast och att folk börjar inse hur galet det är att producera plastsaker, bara för att slänga det.
Egentligen är de i princip likvärdiga. Redan där har undersökningen stora brister.
Om man sedan tittar på skräpet på gatan i stan, för ja även i sverige finns det skräp på gatan, ser man oftare plastpåsar, sugrör och lock till läsk än papperspåsar.
Skillnaden i koldioxid är troligtvis liten. Man gör klimatet en större tjänst genom ayt köpa ett par byxor mindre, men jag hoppas att det sätter igång en diskussion över hur vi använder plast och att folk börjar inse hur galet det är att producera plastsaker, bara för att slänga det.
Och det är just av den anledningen Icakassen är den bästa soppåsen. De går inte sönder på vägen ut till tunnan.BirgitS skrev:
Men det är inte påse som påse, en Icakasse är mycket kraftigare, dvs. mycket mer plast, än soppåsarna man köper på rulle, som är mer som grönsakspåsarna.
När jag storhandlar har jag dels en sportbag som antagligen är 15-20 år gammal vid det här laget och dels en mycket stor kasse i kraftigt tyg (blandmaterial?) som är mer än 10 år gammal. När jag bara ska handla några enstaka saker har jag en ärvd nylonkasse som jag tror har använts sen 90-talet.
Jag kommer aldrig köpa en plastpåse när de höjer priset, pappkassar få det bli. Redan idag är de hutlöst dyra, och jag tror att alla mataffärer går runt på försäljningen av plastkassarna. De kan inte va dyra i inköp, även om de kostade 1kr i inköp så är vinstmarginalen ändå 200%. Nu tror jag bara de kostar några ören att köpa in så tänk hur mycket cash det rullar in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Hel rätt. Dom stora handlarna betalar ca 50-60 öre per plastpåse. Deras överlägset bästa ”mariginal-produkt”!Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Och det är just av den anledningen Icakassen är den bästa soppåsen. De går inte sönder på vägen ut till tunnan.
Jag kommer aldrig köpa en plastpåse när de höjer priset, pappkassar få det bli. Redan idag är de hutlöst dyra, och jag tror att alla mataffärer går runt på försäljningen av plastkassarna. De kan inte va dyra i inköp, även om de kostade 1kr i inköp så är vinstmarginalen ändå 200%. Nu tror jag bara de kostar några ören att köpa in så tänk hur mycket cash det rullar in.
Jag kan ha dom att tända i kaminen med, efter att jag burit hem varor i dom.useless skrev:
Jag kan ha dom att förvara papper i, som jag sen eldar i kaminen med tillsammans med kassen.
Jag kan ha dom att förvara flaskor i, som jag sen pantar eller tar till återvinning. Kassen tar jag med hem efteråt och eldar upp i kaminen.
Det bör och skall ställas krav på utvecklingen av avfall i u-länder. När Erik och Mackan gjorde programmet om deras resa i sydamerika så såg man ju deras usla syn på hur man hanterar all form av skräp.galento skrev:
När vi storhandlar en gång i månaden
har vi såna vävda plast/glasfiber påsar
som håller väldigt länge.
Till jobbet har jag vanliga Willys påsar
av plast till maten och tvättkläderna.
De håller minst några månader och papper
skulle inte funka med blöta badlakan då jag
duschar efter jobbet var dag.
Men man borde kanske ställa högre krav på
länder som Indien med flera som grisar ned haven, själva materialet plast är ju andvändbart
till många saker och plasten lägger sej ju inte i havet själv utan det är människan som slarvar. Dock har ju många förpackningar överdrivet mycket plast och papper .
När de hade druckit upp en flaska öl/lemonad så bara hivade folket de rakt ut i amazonasfloden.
Men bara för att det är sämre i andra länder skall vi såklart inte bli lata. För vi har ju ändå en del att jobba på hemmavid då folk här med bara hivar ut sopor och skit i naturen.
Blev lite ledsen av att se hur vi har det i en del åar runt omkring man paddlat i, skulle lätt kunna fylla flera släp på bara ett par km i vattendragen.
Angående soppåse på rulle så är det ju betydligt billigare. Sen har vi ju fyrfackssystem i vår kommun så det går knappt åt påsar för att slänga sopor, som jag skrev är det blöjor, plast. Vi har ju påse för brännbart men den fyller vi varannan vecka. Men vi har inga påsar till plastförpackningar eller pappersförpackningar, känns onödigt när man bär ut det direktJonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om vi tog bort allt restavfall som många nu vill ha bort, vad ska vi då elda med så man får fjärrvärme? Vad är skillnaden på en Icakasse som man bär hem mat i för att sedan använda som soppåse? Om man ändå måste köpa soppåsar på rulle så spelar det ju ingen roll, påse som påse. De plastpåsarna i butik är ju av återvunnen plast. Win-win-win. Klassiskt sverige införa meningslösa saker som inte förändrar någonting förutom en sämre vardag för oss själva.![]()
Hade vi inte haft blöjor så hade vi inte ens fyllt hälften av brännbart i tunnan, matavfall blir typ bara botten inför varje tömning.
För fjärrvärmen så eldas det väl mycket med flis?
Personligen ogillar jag skarpt att behöva sortera sopor och samtidigt betala hämtning. Det är helt absurt att vi betalar dyra pengar när vi gör jobbet. Sopor är en handelsvara, vi borde få betalt eller åtminstone gratis hämtning mot att vi sorterar.Rkarlsson skrev:Angående soppåse på rulle så är det ju betydligt billigare. Sen har vi ju fyrfackssystem i vår kommun så det går knappt åt påsar för att slänga sopor, som jag skrev är det blöjor, plast. Vi har ju påse för brännbart men den fyller vi varannan vecka. Men vi har inga påsar till plastförpackningar eller pappersförpackningar, känns onödigt när man bär ut det direkt
Hade vi inte haft blöjor så hade vi inte ens fyllt hälften av brännbart i tunnan, matavfall blir typ bara botten inför varje tömning.
För fjärrvärmen så eldas det väl mycket med flis?
Nu är vi ju invanda sen en hel del år tillbaka så det är inget vi alls tänker på här. Det tar typ några sekunder extra om man tar det direkt. Men jag är med på vad du säger, de höjer taxan hela tiden men vi får inte mer för det.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var innan vi fick börja sortera heller. Men plastkasse som soppåse är knappt nödvändigt.
Såg dock nu att vi får betala för matavfallspåsar, det ingick i taxan förra året. Vilken tur att vi har för ett par år framöver på den punkten =)
Egen kompost? Jag tycker folk i allmänhet borde fundera mer på denna frågan, men de är väl förblindade av att ”man gör ju en insats för miljön”. Allt snack om ”miljö” är rena guldgruvan, då kommer skammen fram och man öppnar börsen. Helt sjukt. Varför ska någon tjäna pengar dubbelt upp på att VI gör jobbet? Ju mer man tänker på det, desto mer förbannad blir man. Betala för påsarna så dom kan tjäna flis på skiten man lägger i dom. ABSURT!Rkarlsson skrev:Nu är vi ju invanda sen en hel del år tillbaka så det är inget vi alls tänker på här. Det tar typ några sekunder extra om man tar det direkt. Men jag är med på vad du säger, de höjer taxan hela tiden men vi får inte mer för det.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var innan vi fick börja sortera heller. Men plastkasse som soppåse är knappt nödvändigt.
Såg dock nu att vi får betala för matavfallspåsar, det ingick i taxan förra året. Vilken tur att vi har för ett par år framöver på den punkten =)
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag har inget emot att sopsortera och att betala för hämtning av det jag inte tar hand om själv. Jag har möjlighet att påverka min sopavgift och gör det.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Då finns det andra saker jag skulle vilja slippa betala för men som går på skattsedeln och därigenom är ytterst svårt, för att inte säga omöjligt, att påverka
Nej vi använder ju matavfallspåsar, men vi slänger knappt mat här =) Brukar mest bli det icke ätbara som hamnar i påsen. Haha klart är det absurt. Om det stämmer att vi ska betala extra för påsar så vägrar jag faktiskt och gör en kompost i vredesutbrott och gödslar blommorna med.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Egen kompost? Jag tycker folk i allmänhet borde fundera mer på denna frågan, men de är väl förblindade av att ”man gör ju en insats för miljön”. Allt snack om ”miljö” är rena guldgruvan, då kommer skammen fram och man öppnar börsen. Helt sjukt. Varför ska någon tjäna pengar dubbelt upp på att VI gör jobbet? Ju mer man tänker på det, desto mer förbannad blir man. Betala för påsarna så dom kan tjäna flis på skiten man lägger i dom. ABSURT!![]()
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Sve
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Avfall-import-och-export/
Anledningen är att det finns en överkapacitet av sopförbränningsanläggningar som behöver mer sopor för en ekonomisk drift. Sverige är Norges och Tysklands sophög.
rige importerar mycket merr avfall än exporterar:harry73 skrev:
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Avfall-import-och-export/
Anledningen är att det finns en överkapacitet av sopförbränningsanläggningar som behöver mer sopor för en ekonomisk drift. Sverige är Norges och Tysklands sophög.
Det stämmer, men plast ska man inte förbränna den ska återvinnas, och där räcker kapaciteten inte till. Det finns en väldig aktiv internationell handel i sopor.T Thomas_Blekinge skrev: