Strip Strip skrev:
Vad är det för fel på tygpåse?
De
  • Är mångfalt dyrare,
  • Konsumerar mångfalt mer resurser vid tillverkning,
  • Konsumerar mångfalt mer resurser vid transport,
  • Kräver planering för användande.

Till exempel.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag misstänker att du går rund naken?
Inte naken längre sen jag fick en byggahuströja. Fortfarande rund dock...

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MagicFingers och 9 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
man ska ha den med sig
I vår familj har vi faktiskt blivit väldigt dukiga på att släpa omkring våra återbrukbara lite kraftigare påsar. Vi har både den vanliga, inte så miljövänliga varianten man köper i affären, och de lite trevligare påsarna som är sydda av överblivet material. Nyckeln för vår del var att ha tillräckligt många påsar, och en logistik som gör att påsarna hamnar där de ska vara (i bilen, exempelvis).

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De
  • Är mångfalt dyrare,
  • Konsumerar mångfalt mer resurser vid tillverkning,
  • Konsumerar mångfalt mer resurser vid transport,

Till exempel.
Du utgår från en påse tillverkad av nytt material. Men en påse som är tillverkad av ett par slängda jeans, eller en bunt trasiga t-tröjor då?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har numera ett 15-tal såna där kraftigare plastväskor från matbutikerna. Det verkar vara ungefär den nivån man behöver ligga på för att det ska vara sannolikt att det alltid finns minst en i bilen när man behöver den.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
harry73
Det skulle vara jättebra om alla som jämför miljöpåverkan av alternativ till plastpåsar, gör det för alla övriga inköp med

• Gilla
AXS och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det skulle vara jättebra om alla som jämför miljöpåverkan av alternativ till plastpåsar, gör det för alla övriga inköp med
Vad säger att vi inte gör det;) Men det omöjligt att föra en dialog om vi skulle dra in allt i en tråd som har miljö eller klimatpåverkan. Klassiska klyschan att det som inte kan sväljas helt får man ta i bitar.
Skaffade fyra kassar när skatten kom och de finns fortfarande kvar, samt två tygpåsar för systemet.
Om det är bra eller inte vet jag ej, gjorde det för att inte vilja betala påsar varje gång, så under tre år har jag max betalat för 10 kassar. Och de mera praktiska, starkare och lättpackade, så det är den största fördelen.

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Touché. Men om man förväntas byta till något man anser är sämre gör det ju inget om de som propagerar för bytet gör det med någorlunda intellektuell hederlighet, vare sig det rör påsar, sugrör, bilar eller något annat.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Du utgår från en påse tillverkad av nytt material. Men en påse som är tillverkad av ett par slängda jeans, eller en bunt trasiga t-tröjor då?
Ingen aning. För egen del använder jag papperspåsar och glömmer att ta med de begagnade lika ofta som inte. Sämre på alla sätt.

Enligt min uppfattning bör sånt hår mätas mot diverse sannolika utfall, inte en ideal värld.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Har alltid en tygkasse i jackfickan och en bunt i bilen. Jag får dem gratis oftare än de går sönder. Fördelen är att de även fungerar som en attacheväska/gymbag/handväska som blir väldigt liten när den viks ihop. De dubbla syftet gör att det är värt att alltid ha med minst en.

Huruvida det är klimatsmart kan såklart diskuteras. Kanske om man har fyra kassar som återanvänds och repareras under loppet av säg 20 år.
Det här att alla organisationer ska vara rätt i tiden och "klimatsmarta" och masstillverkar tygkassar som delas ut i dussintals, eller att de skapats en ny överkonsumtion av thermosmuggar, vattenflaskor och andra tilltänkta ersättare till engångsprodukter, som möter sitt öde i längst bak i ett skåp hemma...

Sitt ner på caféet och drick kaffet ur en porslinsmugg för faen :D

• Gilla
hampouspous och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Handlade om plast på Aktuellt i kväll, nerskräpning och microplaster i haven.
Asien stod för 81% av plasten i haven, Afrika 8 %
Europa 0,6%
Jag gissar att Sverige ligger långt under genomsnittet i Europa.
Så om vi hjälpte Asien att minska sin plastnerskräpning med 1%, skulle det nog vara 1000 gånger mer effektivt än att totalförbjuda plast i Sverige.
Det låter bra.
Hur ska vi hjälpa Asien att minska sin plastnerskräpning?

Naturligtvis har tygpåsar olika avtryck beroende på hur de tillverkats, men glöm inte att återvunnen bomull till nya kläder är ett bättre sätt att använda de slitna jeansen än att sy en tygpåse av dem.

En flergångs kraftigare plastkasse är mycket miljövänligare än en bomullskasse. I fickan har jag en tunn nylonkasse som inte är större än en knuten småbarnsnäve, även denna är miljövänligare än en bomullskasse. Jag har numera alltid en flergångs plastsked med mig också, då slipper jag använda de fruktansvärda träskedarna.

Och skall man raljera lite åt att man silar mygg och sväljer kameler (som det så fint beskrivs i en mycket känd bok), så åt jag i veckan på en snabbmatsrestaurang från en känd kedja, denna gång i Tyskland. De hade tagit bort sugrören i plast precis som de har gjort i Sverige, men de hade kvar locken till läsken, locken innehåller mycket mer plast än sugrören. Till milkshaken hade de dock kvar sina sugrör i plast. De svenska sugrören i papper är värdelösa, men lite får man ju faktiskt offra för miljöns skull.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det låter bra.
Det håller väl på förfullt, här är lite filmer på olika system

https://www.youtube.com/@theoceancleanup

Edit: läste för snabbt

Redigerat:
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det låter bra.
Dela vår kunskap att ta hand om sopor, det är vi ju ganska bra på.
I inslaget berättas att tex Indonesien inte har nån sophämtning, sopor slänger man i närmsta vattendrag, invånarna har inget alternativ.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
glöm inte att återvunnen bomull till nya kläder är ett bättre sätt att använda de slitna jeansen än att sy en tygpåse av dem.
Det där får du gärna utveckla.
Skulle det vara bättre att köra omkring fibrerna, processa dem på olika sätt och sen köra tillbaka dem till ruta A?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.