P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Isolering eller endast betongplatta ?
Inget gjort med plattan sen det byggdes 1970 vad jag vet, så då är det nog bara betongplatta
 
P
huch skrev:
Inget gjort med plattan sen det byggdes 1970 vad jag vet, så då är det nog bara betongplatta
Ska tillägga huset är torrt och fint i övrigt
 
huch skrev:
Inget gjort med plattan sen det byggdes 1970 vad jag vet, så då är det nog bara betongplatta
Du tror inte det blir kallt att vara i? Om jag minns rätt tänkte du ha ett sovrum där va? En oisolerad betongplatta kyler väldigt enligt mig (jag håller på att isolera mitt golv)
 
  • Gilla
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du tror inte det blir kallt att vara i? Om jag minns rätt tänkte du ha ett sovrum där va? En oisolerad betongplatta kyler väldigt enligt mig (jag håller på att isolera mitt golv)
Bra tips. Vi har dock redan tre sovrum på samma plan med samma golv. Och det funkar bra utan att vara för kallt 👍
Får vara en öppen fråga för framtiden 😊
 
Bygg ingenting som inte går enkelt att riva ut när utrymmet skall återställas till pannrum. Det är mitt råd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bygg ingenting som inte går enkelt att riva ut när utrymmet skall återställas till pannrum.
Tänker du att man kan komma att vilja byta bergvärme mot ved? Är nog inte så vanligt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Bygg ingenting som inte går enkelt att riva ut när utrymmet skall återställas till pannrum. Det är mitt råd.
Förklara mer tack 😊 Jag tror aldrig det kommer behövas 30kvm pannrum igen.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
huch skrev:
Bra tips. Vi har dock redan tre sovrum på samma plan med samma golv. Och det funkar bra utan att vara för kallt 👍
Får vara en öppen fråga för framtiden 😊
Oh fan, kanske isolerat då? Mitt golv håller liksom 5-10 grader på vintern
 
  • Gilla
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Oh fan, kanske isolerat då? Mitt golv håller liksom 5-10 grader på vintern
Har du sutteräng? Eller vanlig källare? Har inte funderat i dom banorna iom det inte är kallt. Har 22 grader i hela huset det kanske gör en del. Får vara glad så länge det inte stör sambon 😊
 
huch skrev:
Har du sutteräng? Eller vanlig källare? Har inte funderat i dom banorna iom det inte är kallt. Har 22 grader i hela huset det kanske gör en del. Får vara glad så länge det inte stör sambon 😊
Det är sutteräng, varmast är det där det är under jord då jag har 20cm isodrän utanför. Men plattan blir riktigt jövla kall. Temp på c 18 grader om jag har 22 grader uppe men upplevs som kallare då golvet kyler så mycket.

Men hur som, bra att det inte är ett problem hos er 👍🏻 bara kötta på enligt plan 👍🏻
 
  • Gilla
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
huch skrev:
Förklara mer tack 😊 Jag tror aldrig det kommer behövas 30kvm pannrum igen.
Om du skall ha in en vedpanna och ackumulatortank. Värden har ett lag att förändras oberoende om vi vill det eller inte och därför är det bra att vara beredd på förändringar.

Om elektricitetspriset blir högt och ostabilt under lång tid är kombinationen värmepump och vedpanna idealisk. Då kör man på värmepump från april till oktober när elektriciteten är billigare och på ved november-mars när det är elektricitetsbrist.

Ingen vet hur det blir men det är bra att ha förmågan att hantera förändringar när de kommer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om du skall ha in en vedpanna och ackumulatortank. Värden har ett lag att förändras oberoende om vi vill det eller inte och därför är det bra att vara beredd på förändringar.

Om elektricitetspriset blir högt och ostabilt under lång tid är kombinationen värmepump och vedpanna idealisk. Då kör man på värmepump från april till oktober när elektriciteten är billigare och på ved november-mars när det är elektricitetsbrist.

Ingen vet hur det blir men det är bra att ha förmågan att hantera förändringar när de kommer.
Snark, vid vilka elpriser blir en bergvärmepump dyrare än vedpanna ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 754872
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Om du skall ha in en vedpanna och ackumulatortank. Värden har ett lag att förändras oberoende om vi vill det eller inte och därför är det bra att vara beredd på förändringar.

Om elektricitetspriset blir högt och ostabilt under lång tid är kombinationen värmepump och vedpanna idealisk. Då kör man på värmepump från april till oktober när elektriciteten är billigare och på ved november-mars när det är elektricitetsbrist.

Ingen vet hur det blir men det är bra att ha förmågan att hantera förändringar när de kommer.
Ok skulle det bli så illa så river jag väggarna igen tack för tips 😊👍
 
P
Dagens jobb blev att spraya två rundor med klorin på väggarna, 1 del klorin 4 delar vatten i blandningen
Inget mögel kvar nu, inför målning
Nu får det torka

Imorgon ska alla skador lagas med husfix

Och till helgen ska allt målas

Sen tänker jag mig att pannrummet är ok att sova i frånsett att det är ett pannrum med en bergvärmepump 😊 Dags då för nästa steg att sätta upp innerväggar mm
 
P
Fråga, innertaket som ska vara kvar är reglat och isolerat med frigolit, iom brandrisk och spridning funderar jag därför på följande:

Tänkte först bygga väggar med reglar satta i innertaket men då blir frigoliten genomgående i flera rum så tänker nu istället såga/öppna upp ett spår i det reglade taket och sätta reglar mot bjälklaget och då så att säga låta nya väggen dela upp frigoliten mellan rummen. Hoppas jag förklarar ok.

Tänker mig då även stålreglar i tak och golv och träreglar för resten. Så blir en stålregel som delar upp frigoliten till resp rum.

Synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.