Jag har börjat bygga ett litet snedtak som carport på gaveln på sommarhuset.

Nu har jag byggt takbjälkarna på cc 90. Huset har klassisk pannplåtsprofil så jag skulle vilja lägga det på snedtaket (14 grader) också men vill göra det så enkelt som möjligt. Vill bara lägga konsensusbeslut sedan läkt och plåt (inte råspont). Om jag gör så blir ströläkten cc90 . Ströläst rekommenderas eg cc60. Är det helt omöjligt att göra så som jag tänkt? Om det är ok, vilken dimension är lämplig för bärläket, kanske den ska vara lite grövre?

Mvh
Oskar

Hur tjock är plåten?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Varför blir ströläkten cc 90?
Om det är gammal tjock pannplåt så håller det, om du skruvar lite tätare, samt att snözonen INTE överstiger 2.5.

Well jag vill inte lägga råspont och då måste jag ju lägga ströläkten på takbjälkarna (cc90)

Till denna del får jag köpa ny plåt så det blir inte den gamla tjockleken.

O oskar_s skrev:
Jag har börjat bygga ett litet snedtak som carport på gaveln på sommarhuset.

Nu har jag byggt takbjälkarna på cc 90. Huset har klassisk pannplåtsprofil så jag skulle vilja lägga det på snedtaket (14 grader) också men vill göra det så enkelt som möjligt. Vill bara lägga konsensusbeslut sedan läkt och plåt (inte råspont). Om jag gör så blir ströläkten cc90 . Ströläst rekommenderas eg cc60. Är det helt omöjligt att göra så som jag tänkt? Om det är ok, vilken dimension är lämplig för bärläket, kanske den ska vara lite grövre?

Mvh
Oskar
45x70 som bärläkt kan du köra alternativt 34x70. Den ska reglas cc600.
Lycka till

A AG A skrev:
Varför blir ströläkten cc 90?
Om det är gammal tjock pannplåt så håller det, om du skruvar lite tätare, samt att snözonen INTE överstiger 2.5.
Mm jo, snözonen är 2,5. (Öland)

O oskar_s skrev:
Well jag vill inte lägga råspont och då måste jag ju lägga ströläkten på takbjälkarna (cc90)

Till denna del får jag köpa ny plåt så det blir inte den gamla tjockleken.
Okej, jag tog för givet att du förväxlat strö-, och bärläkt. Hur långt du har mellan ströläkten har ju ingen betydelse för plåten. Utan ju längre du har mellan ströläkten, dessto kraftigare bärläkt måste du ha. Ofta har man ju cc120 mellan ströläkten, då det är standardavstånd mellan takstolar/takbjälkar.
Sätter du bärläkt 45x70 cc60 så klarar det sig mer än väl.

• Gilla
oskar_s
  • Laddar…
A AG A skrev:
Okej, jag tog för givet att du förväxlat strö-, och bärläkt. Hur långt du har mellan ströläkten har ju ingen betydelse för plåten. Utan ju längre du har mellan ströläkten, dessto kraftigare bärläkt måste du ha. Ofta har man ju cc120 mellan ströläkten, då det är standardavstånd mellan takstolar/takbjälkar.
Sätter du bärläkt 45x70 cc60 så klarar det sig mer än väl.
Aha ja jag var lite otydlig 🙂.

Pannplåten föreskrivs bärläkt med 35 cm cc. Så jag tänker att jag ska lägga bärläkten med det föreskrivna cc. Men som sagt kommer ströläktens cc bli 90 cc eftersom jag lägger den på takbjälkarna så då behöver bärläkten tåla det avståndet mellan upplagen (90 istf 60) . Men då tänker vi att 45x70 borde klara det alltså?

O oskar_s skrev:

Pannplåten föreskrivs bärläkt med 35 cm cc. Så jag tänker att jag ska lägga bärläkten med det föreskrivna cc. Men som sagt kommer ströläktens cc bli 90 cc eftersom jag lägger den på takbjälkarna så då behöver bärläkten tåla det avståndet mellan upplagen (90 istf 60) . Men då tänker vi att 45x70 borde klara det alltså?
Om du ska sätta bärläkten så tätt, så kan du faktikt gå ner till 22x95.

O oskar_s skrev:

Vad är det för pannplåt? De tillverkare jag hittat använder 0,6mm plåt och rekomenderar såvitt jag minns 600mm cc på bärläkten.

Är det kanske nått annat än pannplåt du planerar att använda? Ett tak som imiterar tegelpannor?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
jag hade kört glespanel, 28x70.
Är det uppenbara defekter, stor kvist typ, kan man sortera bort just den biten.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Tack för inspel! Jag kollade på Dala profils pannplåt (klassisk pannplåt, inte imitation av tegelpannor)för att de har aluminium som resten av huset har. Planja som levererade huset i övrigt har lagt ner den typen tyvärr.

Dalaprofil säger 350cc av 28x70 för bärläkten, känner ni till någon kraftigare variant av pannplåten?

https://www.dala-profil.se/pdf/Produktblad/DPfolderPannplat.pdf

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
Lindab anger vad jag förstår Max läktavstånd 500mm.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Lindab anger vad jag förstår Max läktavstånd 500mm.
Jag tänker att det blir rejäl bärläkt på 45x70, ströläkt 25x50. Vad måste man ha för spikdimension till bärläkten? 2,8x75mm funkar väl till ströläkten, men enligt regelboken blir det för kort för bärläkten. Är 120mm för kort även den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.