4 092 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Pannan löser vid 10minus!
Cirkulationspumpen går (axeln roterar) stod dock på läge 2 av 3, provar med att höja den till läge 3 och hoppas på en kall natt för att se om det hjälper. Vill nämna att vi bor i ett enplans på 130m2 och håller en innetemp på ca 19-20C
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Fast OM det är termostaterna som stryper så hjälpert det inte att höja flödet med pumpen.
Hade -9.4C i natt som mest, pannan löste ej men för tidigt att dra några slutsatser då det är gränsfall på om den löser ut, skall testa att höja samtliga termostater från läge 2 till 3 (skala på 0-5) och gå över och lufta alla element. (igen)
Av alla tips vi fått så testar jag de enkla som vi kan göra själva först givetvis, sen vill jag bara göra en sak i taget så att man får svar på vad orsaken var, men är det någon som har någon annan ide är det självfallet välkommet! "Risken" är att vi är förbi de riktigt kalla dygnen (ur felsökningsperspektivt sett menar jag
)
Av alla tips vi fått så testar jag de enkla som vi kan göra själva först givetvis, sen vill jag bara göra en sak i taget så att man får svar på vad orsaken var, men är det någon som har någon annan ide är det självfallet välkommet! "Risken" är att vi är förbi de riktigt kalla dygnen (ur felsökningsperspektivt sett menar jag
Finns det någon termometer att läsa av, så att du kan se pannan verkliga temperatur.
Har funderat lite till.
Något måste vara fel med styrningen: överhetningsskyddet är sista räddningsplankan det ska aldrig behöva lösa om den vanliga styrningen fungerar som den ska, undantaget att det är fel på överhetningsskyddet så det löser förtidigt.
Oftast sitter ÖHS som en dykgivare vid elpatronen. Om det är en vanlig kappilärrörsgivare så borde den gå att demontera (elektriker) och testas i en kastrul på spisen med en termometer i så att man ser när den löser ut.
Har funderat lite till.
Något måste vara fel med styrningen: överhetningsskyddet är sista räddningsplankan det ska aldrig behöva lösa om den vanliga styrningen fungerar som den ska, undantaget att det är fel på överhetningsskyddet så det löser förtidigt.
Oftast sitter ÖHS som en dykgivare vid elpatronen. Om det är en vanlig kappilärrörsgivare så borde den gå att demontera (elektriker) och testas i en kastrul på spisen med en termometer i så att man ser när den löser ut.
Vill bara tacka för alla tips, det jag gjort i detta läget är: ökat cirkulationspumpen till max samt höjt termostaterna på radiatorerna, har inte haft några kalla nätter så jag vet ej om detta har avhjälpt problemet, skall dock maila alla tips till en elektriker för vidare felsökning samt spara dessa inför nästa vinter. Tack ännu en gång och som sagt nya ideer mottages gärna
Om du ringer till IVT i Tranås. Så kan de hänvisa dig till ett serviceombud
där du bor som kan hjälpa dig med pannan.
Autoterms produkter servas av IVT.s serviceombud.
Skulle tippa på att du har problem med ett kretskort med krånglande reläer
till elpannans kontaktorer. Lycka till (telefonnr får du fixa själv)
där du bor som kan hjälpa dig med pannan.
Autoterms produkter servas av IVT.s serviceombud.
Skulle tippa på att du har problem med ett kretskort med krånglande reläer
till elpannans kontaktorer. Lycka till (telefonnr får du fixa själv)
Klicka här för att svara