Hej! Jag undrar om det är någon som skulle kunna tänka sig att komma med lite input, idéer och kunskap i mitt och min snälle fars projekt.
i dagens läge har jag en gammal kombipanna med 2st 500l strömsnäs tankar. Varav en med vvb.
Inkopplat enligt bild med ladd21 och 28 rör.
Nu är de så att jag har köpt en beg panna ultima s 50kw och ytterligare 2 identiska tankar utan vvb.
Vår tanke är att sätta de två nya tankarna i ett intilliggande rum.
*Frågan jag funderar över är om det spelar någon roll om tankarna står en bit ifrån varandra och om det är möjligt att fortsätta med 28 rör?
Undrar även om framledningsröret behöver ligga i nivå eller om det är okej att sänka eller höja det. Det kommer att hamna mitt i ett fönster annars.
Skulle det inte fungera kan tankarna placeras i samma rum men ej på rad som förespråkas i alla instruktioner jag kunnat hitta. Utan som i en fyrkant. Front mot front eller front mot bakstycke. Utkast på skisser kommer senare där jag mer än gärna tar emot synpunkter och tips.
hoppas alla har en fin söndag
Själv möttes jag av en uppbökad åker i morse
i dagens läge har jag en gammal kombipanna med 2st 500l strömsnäs tankar. Varav en med vvb.
Inkopplat enligt bild med ladd21 och 28 rör.
Nu är de så att jag har köpt en beg panna ultima s 50kw och ytterligare 2 identiska tankar utan vvb.
Vår tanke är att sätta de två nya tankarna i ett intilliggande rum.
*Frågan jag funderar över är om det spelar någon roll om tankarna står en bit ifrån varandra och om det är möjligt att fortsätta med 28 rör?
Undrar även om framledningsröret behöver ligga i nivå eller om det är okej att sänka eller höja det. Det kommer att hamna mitt i ett fönster annars.
Skulle det inte fungera kan tankarna placeras i samma rum men ej på rad som förespråkas i alla instruktioner jag kunnat hitta. Utan som i en fyrkant. Front mot front eller front mot bakstycke. Utkast på skisser kommer senare där jag mer än gärna tar emot synpunkter och tips.
hoppas alla har en fin söndag
Själv möttes jag av en uppbökad åker i morse
Har ingen betydelse om dom står tätt eller en bit från varandra, det att tänka på är hur dom ska laddas. I serie eller paralellt. I serie så kommer första tanken att laddas först och den har då VV-slinga i sig. Det svala vattnet till pannan kommer då i princip aldrig ta slut då det tas från sista tanken. ( blir inte många liter som laddas då ) Vid uttag av värme så blir det från första och den matas från dom andra. Paralellt så matas dom samtidigt och värmen tas ut tillsammans från tankarna. Tänk till lite vid vilka årstider du behöver ha alla tankar fullmatade. Vår och höst kanske bara 2 tankar räcker för att hålla 1 eller två dygn. då är det bra att kunna stänga av dom andra tankarna. Onödigt att elda upp mer än som behövs.
Om du sätter dem parallellt är det ju en viss risk att det blir snefördelning mellan tankarna. Det är ju identiska tankar vilket är lovande, men det kan vara bra att sätta ventiler på varje tank, så du kan strypa in nån/några av tankarna, om det inte blir bra fördelning på vattnet direkt.
Laddomat 21 manualen säger ju 35mm rör för 50kW pannor, max 6 m mellan panna och tankar. Så 28 kanske är lite i klenaste laget. Håller du kvar vi 28 kommer kanske pannskyddet gå in och stänga av fläkten då ondånunder normal drift, och jag anar att skälvcirkulationen vid strömavbrott kanske blir otillgänglig.
Var beredd på att det kanske inte fungerar perfekt i alla driftlägen, Kanske får man göra om lite med nån anslutning, men helt fel är du inte ute.
Laddomat 21 manualen säger ju 35mm rör för 50kW pannor, max 6 m mellan panna och tankar. Så 28 kanske är lite i klenaste laget. Håller du kvar vi 28 kommer kanske pannskyddet gå in och stänga av fläkten då ondånunder normal drift, och jag anar att skälvcirkulationen vid strömavbrott kanske blir otillgänglig.
Var beredd på att det kanske inte fungerar perfekt i alla driftlägen, Kanske får man göra om lite med nån anslutning, men helt fel är du inte ute.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
50 kW från ( beror på vid vilken temp som det startas vid ) tex 50 C till 85 C ( 2000L ) = ca 81 kW , nu vet jag inte hur länge en sådan panna brinner på ett inlägg, blir det 1,5 tim så är det fullt sedan i tankarna. Så det gäller att lära sig hur mycket ved man lägger in, så inte kok blir, viss risk kan det bli som dof säger. Brukar ta en vinter att lära sig en panna. Att kunna stänga av någon/ra tankar vår/höst då det inte behövs så mycket värme är bra, inte elda för kråkorna då.dof skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden