37 804 läst ·
52 svar
38k läst
52 svar
Panik! Är detta hussvamp? Hjälp!
På grund av fukten, att det är brunt och brunrött med vit kant runtom. I tredje bilden jag bifogade i trådstarten finns också strängar som stelnat. Vet ingen annan påväxt som ser ut så förutom hussvamp. Om det förstås inte är mineralutfällning, men blir den verkligen brunröd likt detta?useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hussvamp ser inte ut så!H Hushus14 skrev:Var nere i krypgrunden i förrgår och gjorde detta fyndet. Sitter runt hela muren, ändock i en begränsad linje. Hyrde en avfuktare då det var bitvis fuktigt där nere. Fuktkvot mättes upp till 57% vilket är normalt?
Men vad är det som fått fäste i min grund? Är det hussvamsvamp? Något annat? Någon som kan? Väntat på att Anticimex ska ringa upp mig i ett dygn men dom har inte kontaktat mig än. Börjar få panik!
[bild] [bild]
[bild]
Hälsn!
Olle Alverup, f.d. bes. man på If.
Lite svårt att ge ett hundraprocentigt svar utan en okulär besiktning på plats men genom att endast se på bilderna, så ser det inte ut som hussvamp.
F.d. besiktningstekniker.
F.d. besiktningstekniker.
Såhär ser äkta hussvamp ut. Det har en kropp och skickar ut sporer. Ser lite ”levande” ut. I ditt fall ser jag inget levande ser inte organiskt ut.
Ser ut som något som växer. Hussvamp eller ej så ta en analys. Det ser ut att vara fuktigt i betongen. Svampen växer inte enbart i betongen utan behöver trä och vatten också. Det behöver nödvändigtvis inte vara på samma ställe.
Vi har/hade en liknande i vårt nyinköpta sommarhus, på murstocken uppe vid taket, visade sig vara en skinnsvamp som växer på murbruk och trä, men ofarlig. Den har kunnat växa pga att de inte har värmen på alla de senaste åren, huset har blivit utkylt och fuktigt. Förhoppningsvis samma sak ni har?