Varför tror du att det är hussvamp?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför tror du att det är hussvamp?
På grund av fukten, att det är brunt och brunrött med vit kant runtom. I tredje bilden jag bifogade i trådstarten finns också strängar som stelnat. Vet ingen annan påväxt som ser ut så förutom hussvamp. Om det förstås inte är mineralutfällning, men blir den verkligen brunröd likt detta?
Bruna och brunröda påväxter med vit kant på en fuktig väggyta, misstänkt hussvamp eller mineralutfällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
H Hushus14 skrev:
Om det förstås inte är mineralutfällning, men blir den verkligen brunröd likt dett
Rost från armeringen?

• Gilla
tompaah7503 och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Rost från armeringen?
Ah, aldrig tänkt på det.. Hoppas verkligen att svaret är så enkelt! Väntar fortfarande (3e dagen) på att Anticimex ska kontakta mig så vi får göra en odling på eländet. Hoppas du har rätt!

H Hushus14 skrev:
Det går att smula sönder "utfällningarna" väldigt enkelt så det blir som kanel. Svårt att avgöra om det är brunt på sanden nedanför då sanden är blöt
Fast det ska synas utan att du rör den då svampen släpper sporerna av sig själv.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag tror du kan vara lugn med att det inte är en Hussvamp. Dock är det klokt att göra test för att säkerställa detta till 100%.
Hoppas för din skull att allt går bra, håller tummarna! Uppdatera gärna tråden

• Gilla
Hushus14 och 4 till
  • Laddar…
Garanterat rost från armeringen. Spar pengarna från en analys, helt onödig.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
N Nummer18 skrev:
Garanterat rost från armeringen. Spar pengarna från en analys, helt onödig.
Det kommer gnaga på en till man fått det på papper, om analys ger sinnesro är det värt att lägga pengar på.

• Gilla
Hushus14 och 4 till
  • Laddar…
H Hushus14 skrev:
Var nere i krypgrunden i förrgår och gjorde detta fyndet. Sitter runt hela muren, ändock i en begränsad linje. Hyrde en avfuktare då det var bitvis fuktigt där nere. Fuktkvot mättes upp till 57% vilket är normalt?

Men vad är det som fått fäste i min grund? Är det hussvamsvamp? Något annat? Någon som kan? Väntat på att Anticimex ska ringa upp mig i ett dygn men dom har inte kontaktat mig än. Börjar få panik!

[bild] [bild]

[bild]
Hussvamp ser inte ut så!

Hälsn!
Olle Alverup, f.d. bes. man på If.

• Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
Jag har väntat närmare 10 år på att Anticimex ska höra av sig. Så snabba är de inte direkt.

• Haha
  • Gilla
Hushus14 och 10 till
  • Laddar…
Det ser inte ut som hussvamp, ta de lugnt.

Lite svårt att ge ett hundraprocentigt svar utan en okulär besiktning på plats men genom att endast se på bilderna, så ser det inte ut som hussvamp.

F.d. besiktningstekniker.

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Såhär ser äkta hussvamp ut. Det har en kropp och skickar ut sporer. Ser lite ”levande” ut. I ditt fall ser jag inget levande ser inte organiskt ut.

• Hussvamp i hörnet av ett rum som har en brun-orange färg och sprider ut sina sporer på en betongyta.
    Skapa konto
  • Vardagsrum med soffa, fåtöljer, matta och ritningstavla, inga tecken på hussvamp synliga.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en webbsida för säkerhetsinställningar och kontoverifiering på Goldmoney Holding.
    Skapa konto
Ser ut som något som växer. Hussvamp eller ej så ta en analys. Det ser ut att vara fuktigt i betongen. Svampen växer inte enbart i betongen utan behöver trä och vatten också. Det behöver nödvändigtvis inte vara på samma ställe.

Vi har/hade en liknande i vårt nyinköpta sommarhus, på murstocken uppe vid taket, visade sig vara en skinnsvamp som växer på murbruk och trä, men ofarlig. Den har kunnat växa pga att de inte har värmen på alla de senaste åren, huset har blivit utkylt och fuktigt. Förhoppningsvis samma sak ni har?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.