2 268 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Panel spikläkt vindpapp konstruktion?
Jag ska bygga en liten gäststuga och innan jag krånglar till det som jag gjort tidigare tänkte jag bara kolla om det finns något bättre sätt.
Väggen består av stående reglar cc60. På detta sätter jag en vindpapp och därefter spikreglar cc 60. När jag gjort detta tidigare har jag satt kortlingar bakom varje spikregel för att man inte ska punktera vindpappen (och för att det ska finnas lite mer att spika i). Spiken punkterar ju givetvis pappen men bara där den är klämd mellan spikregel och kortling. Extremt tidskrävande dock...
Alternativt sätter man tjockare spikreglar men det känns lite väl att sätta typ 45 reglar som spikreglar. Vad är standard? Blir ju väldigt korta spik om man bara ska genom panelbräda och 90% av spikläkten
Väggen består av stående reglar cc60. På detta sätter jag en vindpapp och därefter spikreglar cc 60. När jag gjort detta tidigare har jag satt kortlingar bakom varje spikregel för att man inte ska punktera vindpappen (och för att det ska finnas lite mer att spika i). Spiken punkterar ju givetvis pappen men bara där den är klämd mellan spikregel och kortling. Extremt tidskrävande dock...
Alternativt sätter man tjockare spikreglar men det känns lite väl att sätta typ 45 reglar som spikreglar. Vad är standard? Blir ju väldigt korta spik om man bara ska genom panelbräda och 90% av spikläkten
Detta har diskuterats här på forumet förr.
Du har helt rätt i ditt resonemang och det finns en lösning.
Använder du tex 28 eller 34mm spikläkt och 22mm panel så kan du använda Gunnebos panelspik i längd 48mm.
http://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=448&family_slug=spik
Du har helt rätt i ditt resonemang och det finns en lösning.
Använder du tex 28 eller 34mm spikläkt och 22mm panel så kan du använda Gunnebos panelspik i längd 48mm.
http://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=448&family_slug=spik
Produkter som diskuteras: "panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Klicka här för att svara