Jag ska bygga en liten gäststuga och innan jag krånglar till det som jag gjort tidigare tänkte jag bara kolla om det finns något bättre sätt.

Väggen består av stående reglar cc60. På detta sätter jag en vindpapp och därefter spikreglar cc 60. När jag gjort detta tidigare har jag satt kortlingar bakom varje spikregel för att man inte ska punktera vindpappen (och för att det ska finnas lite mer att spika i). Spiken punkterar ju givetvis pappen men bara där den är klämd mellan spikregel och kortling. Extremt tidskrävande dock...

Alternativt sätter man tjockare spikreglar men det känns lite väl att sätta typ 45 reglar som spikreglar. Vad är standard? Blir ju väldigt korta spik om man bara ska genom panelbräda och 90% av spikläkten
 
känns ju väldigt futtigt men det kanske räcker då...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.