Hej alla kunniga!

Jag ska inom kort sätta panel på ena väggen i min hall. Inför detta har jag några frågor. Panelen är spontat ”finger panel” med måtten 240x9 cm. Jag kommer ta bort alla lister (utom taklisten och även klä dörrarna så det blir en platt ren vägg. Jag står nu inför några ”problem” som jag jättegärna tar lite input från er på 😊

• Strömbrytaren är infälld idag. Hur flyttar man ut den så den kommer i liv med panelen?
  • När dörrfodren plockats bort är dörren ca 7mm innanför väggen. Förslag på hur man fyller ut det? Lister eller ett skrivmaterial som limmas på dörren?
  • Jag har tänkt att limma panelen och anser att det räcker med 2 strängar på baksidan. Men VILKET lim? Det finns ju så många olika….PL400 eller PL600? NO MORE NAILS eller kanske Casco SuperFix+ ? Vad tycker ni? Varje panel väger inte mycket men jag vill inte behöva ha mothåll så limmet bör suga fast snabbt.
Stort tack Johan

• Ljusa innerdörrar i en hall med staplade panelbrädor lutade mot väggen och en liten bänk bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med en vit infälld strömbrytare bredvid träpanel.
    Skapa konto
  • Närbild av infälld strömbrytare på skrovlig vägg. Diskussion om hur den kan flyttas ut i liv med panelen som ska monteras.
    Skapa konto
Mats-S
- Det finns speciella "påbyggnadsringar" som du sätter på dosan så att den med ringarnas hjälp livar väggen igen.

- Den här skivan som är 6mm bör fungera:
https://www.byggmax.se/oljehärdad-trossbottenskiva-p07042

- PL200 räcker, men har ingen koll på mera snabbtorkande lim. Men är panelen rak och slät utan sjuvningar så räcker det nog att hålla den på plats några minuter. Du kan ju även spika den med några minimala dyckert som du drar loss när den sitter.

Dock en varningens flagg för att limma panelen ...
OM du i framtiden vill ta bort den så blir det ett hel..te :) Den kommer att sitta stenhårt och vid rivningen kommer även delar av väggen under att följa med 😢

Mats-S Mats-S skrev:
- Det finns speciella "påbyggnadsringar" som du sätter på dosan så att den med ringarnas hjälp livar väggen igen.

- Den här skivan som är 6mm bör fungera:
[länk]

- PL200 räcker, men har ingen koll på mera snabbtorkande lim. Men är panelen rak och slät utan sjuvningar så räcker det nog att hålla den på plats några minuter. Du kan ju även spika den med några minimala dyckert som du drar loss när den sitter.

Dock en varningens flagg för att limma panelen ...
OM du i framtiden vill ta bort den så blir det ett hel..te :) Den kommer att sitta stenhårt och vid rivningen kommer även delar av väggen under att följa med 😢
Stort tack för tipsen Mats 👍🏼 Instämmer om limning och ev problem vid borttagning, men har ingen spikpistol och vill inte ha hål efter dyckert

Materialet på väggen och vad panelen är gjort av avgör vilket lim. Kolla guider för respektive märke och panelerna.

Spikar du bakom listerna så kan du köra dyckert uppe och nere. Sen beror det på vad panelerna ör gjorda av, skulle det vara vanlig träpanel så skulle det räcka med två duttar med lim istället för två dyckert om man inte spikar i fjädern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.