1 932 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Panasonic
Hej
Har en Panasonic från 2007 som börjat ge dålig värme samt knappt blåser. Är det värt en stor service eller har luftluftpumpar blivit så pass bättre att det är dags byta ut den?
Nån pump som rekommenderas öppen planlösning ska värma 2 våningar 150-170 kvm?
Mvh
Har en Panasonic från 2007 som börjat ge dålig värme samt knappt blåser. Är det värt en stor service eller har luftluftpumpar blivit så pass bättre att det är dags byta ut den?
Nån pump som rekommenderas öppen planlösning ska värma 2 våningar 150-170 kvm?
Mvh
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Att den knappt blåser låter som att dammsugaren borde kunna få göra en insats på innerdelen, eller har du redan gjort/provat det?T Tjureda skrev:
Mvh
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Att den ”knappt” blåser är troligen för att det är rejält kallt ute och den orkar inte bygga upp värmen i innerdelen för att släppa på fläkten på högre hastigheter.
kolla så inteutedelen är full med snö/is på baksidan och sidan.
Dammsuga lamellerna bakom nylonfiltren brukar inte fungera så bra, testa blås med tryckluft men självklart inte för hårt men det kanske behövs en rejäl rengöring med tex ångtvätt.
fläkttrumman är också viktigt att den är ren som redan uppgivits.
Men kan vara så att dålig värme/luftflöde beror på köldmediebrist och då är det tveksamt om man ska lägga för många tusenlappar på att åtgärda det när den är över 16 år gammal
kolla så inteutedelen är full med snö/is på baksidan och sidan.
Dammsuga lamellerna bakom nylonfiltren brukar inte fungera så bra, testa blås med tryckluft men självklart inte för hårt men det kanske behövs en rejäl rengöring med tex ångtvätt.
fläkttrumman är också viktigt att den är ren som redan uppgivits.
Men kan vara så att dålig värme/luftflöde beror på köldmediebrist och då är det tveksamt om man ska lägga för många tusenlappar på att åtgärda det när den är över 16 år gammal
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad skulle du rekommendera vid byte av pump? Bosch mitsubishi eller Panasonic 150-170 kvm öppen planlösning samt kanske få upp värme till våning 2C Comfort Thomas skrev:Att den ”knappt” blåser är troligen för att det är rejält kallt ute och den orkar inte bygga upp värmen i innerdelen för att släppa på fläkten på högre hastigheter.
kolla så inteutedelen är full med snö/is på baksidan och sidan.
Dammsuga lamellerna bakom nylonfiltren brukar inte fungera så bra, testa blås med tryckluft men självklart inte för hårt men det kanske behövs en rejäl rengöring med tex ångtvätt.
fläkttrumman är också viktigt att den är ren som redan uppgivits.
Men kan vara så att dålig värme/luftflöde beror på köldmediebrist och då är det tveksamt om man ska lägga för många tusenlappar på att åtgärda det när den är över 16 år gammal
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ta hem några olika återförsäljare så dom på plats kan se alla förutsättningar och ge förlag på lämplig modell.T Tjureda skrev:
Ingen jättebra koll på Bosch eller Panasonic och ska man gå på er fastighets yta och att man når en stor del av den så är mitt förslag Mitsubishi RW25/35 SUMO om dessa relativt kalla vintrar ska fortsätta.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Sumo är ett säkert kort!
Men fick själv en pana hz25xke installerad (supernöjd) för en månad sedan under 23k då sumon är klart dyrare att få installerad - hittade en firma i norra Stockholm som gjorde det för 28-29k…
5 års garanti ska det självklart vara dessutom.
Men fick själv en pana hz25xke installerad (supernöjd) för en månad sedan under 23k då sumon är klart dyrare att få installerad - hittade en firma i norra Stockholm som gjorde det för 28-29k…
5 års garanti ska det självklart vara dessutom.
Vi har en mitsubishi sumo 35 som sitter i trappen på vårt 2 våningshus. Värmer upp hela huset med fläkthastighet 4/5 och det är inte alls farligt högt ljud. Den har dubbla luftriktare så man kan ha en till övervåningen och en till nedre plan.
138 kvadrat.
138 kvadrat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
