Har en slänt som ni ser på bilden som jag inte sått något gräs i. Den är cirka 1,5 meter x 25 meter. Har ni några tips på billiga marktäckande växter samt hur jag på bästa sätt kan hålla ordning på slätten med tanke på allt ogräs. Håller på att bli galen på allt ogräs och tappar gnistan att ha trädgård när det enda jag göra är att rensa ogräs ( har slänter mot väster också som är cirka 3 x 50 meter
medveten om att rubriken inte stämmer men blir inte klok hur man ändrar den
medveten om att rubriken inte stämmer men blir inte klok hur man ändrar den
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 156 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 156 inlägg
Tyvärr kom ingen bild med.
Kan dock tipsa om funkia, världens bästa växt! Tål i princip alla lägen, visar klart och tydligt om de vill ha vatten, finns i flera varianter och breder ut sig så ogräset knappt får en chans.
Kan dock tipsa om funkia, världens bästa växt! Tål i princip alla lägen, visar klart och tydligt om de vill ha vatten, finns i flera varianter och breder ut sig så ogräset knappt får en chans.
hejEvaMLin skrev:
Nu finns där bild
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 156 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 156 inlägg
Oj! Det var inte lite, det!
Blir nog svårt att täcka allt det med funkior
Bara spånar lite här; gör ’mur’/avgränsare mot gräsmattan, dela upp i sektioner och lägga sten/singel på vissa partier...
Min lilla erfarenhet av s.k. marktäckare är att de breder ut sig inte bara där man menat att de ska vara, utan överallt! Men om man inte har nåt annat som man måste rensa i närheten så är nävor bra på att breda ut sig. Mynta är ett annat förslag. (Den kan du sedan sälja i små buntar till grannarna som gillar mojito
)
Bara spånar lite här; gör ’mur’/avgränsare mot gräsmattan, dela upp i sektioner och lägga sten/singel på vissa partier...
Min lilla erfarenhet av s.k. marktäckare är att de breder ut sig inte bara där man menat att de ska vara, utan överallt! Men om man inte har nåt annat som man måste rensa i närheten så är nävor bra på att breda ut sig. Mynta är ett annat förslag. (Den kan du sedan sälja i små buntar till grannarna som gillar mojito
Pallkragarna och det som växer i dem kommer klara sig fint. Det som kan bli ett litet problem är när du behöver vattna. Risken är då att vattningen drar med sig jord och frön eller småplantor så att allt hamnar i nederkant, eller rinner över. Går att lösa genom små terrasseringar i lådan. Eller som du är inne på, gräva ner lådans ena ände i slänten. Kragen lär ju ruttna under jord, men det spelar iofs mindre roll så länge du inte behöver flytta den.
Jag hade nog sått gräs i slänten i övrigt. Täckbark i såpass brant lutning lär hamna längst ner med tiden, åtminstone där du går omkring mellan lådorna. Se bara till att det finns utrymme mellan lådorna för att klippa gräset.
Jag hade nog sått gräs i slänten i övrigt. Täckbark i såpass brant lutning lär hamna längst ner med tiden, åtminstone där du går omkring mellan lådorna. Se bara till att det finns utrymme mellan lådorna för att klippa gräset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden