Har en slänt från tomten ner till gatan där jag lagt sten, väldigt fint men förstås problem med ogräs. Funderar om det är värt besväret att lyfta bort alla stenar och lägga markduk under. Sen lägga stenarna direkt på duken, hälla över stenmjöl blandat med betong, och vatten på det. Uppe på tomten står en häck och det är ju fint om inte ogräset pryder utsidan av den.
Några tips på markduk?
Några tips på markduk?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack for ditt svar. Tror du att det blir stor skillnad att bara lägga på stenmjöl och betong blandat med vatten? På så vis hindras väl fröna uppifrån, och det som tränger upp underifrån är ändå hanterbart/minskar med tiden?yonna skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Naturen jobbar inte med bar jord, har du bar jord kommer det ogräs fortare än kvickt. Därför kan du ta kontroll över situationen genom att plantera exempelvis små fetbladsväxter bland stenarna. Det ger ett mer levande intryck än att ha någon sorts betong i mellanrummen.
Tack! Såg i ett annat forum någon som föreslog smultron som en marktäckare mellan stenarna, håller ogräs borta. Det lät trevligt☺️ Tror du smultron fungerar lika bra?SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Smultron kan bete sig nästan invasivt beroende på sort, så de kan funka som marktäckare. Men som @yonna säger, är de inte så roliga året om. Jag föreslår att du besöker närmsta handelsträdgård och berättar att du vill ha någon lämplig lågväxande fetbladsväxt till din stenslänt.D Drömbyggaren skrev:
Markduk funkar ett tag.. sen är det som sagt ett "otyg".. även inget.. funkar bra ett tag.. (om man inte har jord där) ett tag..D Drömbyggaren skrev:Har en slänt från tomten ner till gatan där jag lagt sten, väldigt fint men förstås problem med ogräs. Funderar om det är värt besväret att lyfta bort alla stenar och lägga markduk under. Sen lägga stenarna direkt på duken, hälla över stenmjöl blandat med betong, och vatten på det. Uppe på tomten står en häck och det är ju fint om inte ogräset pryder utsidan av den.
Några tips på markduk?
Som andra nämnt.. naturens "skrutt" kommer uppifrån.. och från sidorna.. och helt plötsligt har man "allt skit" just "där"
MEN.. med det sagt.. håller man efter rena stenmurar (utan jord).. dvs.. blåser bort löv och småskit ett par gånger om året.. och rycker ev gräs som dyker upp med tiden.. så kan det hålla sig riktigt snyggt i många år!
Jag har en större slänt än sådär mot vår, numer gräsbeklädda, grusplan.. (avgränsning mellan nivåskillnaden på grannens åker och vår grusplan). Nu har vi låtit det gå lite för långt (det tog oss lite för lång tid att fatta hur vi borde ha underhållit den..) och det har nu samlats en del löv och ogräs osv som förmultnat och bildat jord mellan alla stenar.. och där det finns jord.. sätter sig ogräs direkt.. varje år.. som ett klockverk!
Hade vi blåst rent och skapat en miljö som inte hade "öppen jord".. hade det varit betydligt lättare att hålla rent nu.. men tyvärr.. nu får vi jobba lite hårdare med större grästuvor.. större ogräshärdar (inte överallt.. men där det blivit grogrund, så att säga).
Men vi har bott i 12 år också.. och de första 6-7 åren hade vi inga problem (eller nu.. med facit i hand.. så hade vi det.. men det syntes inte! vi såg ju inte det fina.. förmultnande.. mellan alla skrevor i våra stenar.. då..)
Något jag själv funderat på att odla på andra håll .. där stenar "bråkar" lite (har mycket sten.. gillar sten hehe) är hmm backtimjan tror jag det heter.. dekorativt.. blommar lila.. låga.. gör inget om man trampar lite på dem
(på vissa andra håll med naturstenar har jag funderat på hårdfog mellan stenarna.. men även där gäller det sedan att hålla efter och sopa bort/blåsa bort löv osv som lägger sig uppepå)
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Du kanske skulle kunna lägga om stenarna med stela fogar istället, som en mur? Jorden precis vid häckplantan täcker vi med täckbark för att hålla ogräset borta.
Stela fogar, är det något annat än stenmjöl blandat med betong? Gillar murkänslan. Vi har jord under stenarna, mycket ogräs har det blivit. Jorden kommer från överskotttsmassor i området, så mycket ogräs från start. Även haft åkerfräken på vissa ställen men inget som dykt upp än efter häckplanteringen i höstas. Men de kommer säkert, de går igenom allt.Marlen Eskilsson skrev:
Att lägga betong, markduk eller nått annat PÅ marken hindrar på inget sätt fröogräs att sprida sina frön till ytan (på steril betong kan ju fröna iofs ha svårare att gro) kanske kan en betonggjutning hindra vissa ogräs från att bryta igenom underifrån men betongen ( oarmerad) spricker väl med tiden och då kommer nog maskrosorna trivas jättebra..D Drömbyggaren skrev:
Ok, kanske landar i någon form av marktäckare ändå. Vill helst inte ha så intensivt grön färg, som tar över intrycket av sten, utan mer att det smälter in i stenarna, silvrigt eller liknande, eller något som blommar i vitt på sommaren kanske. Får fråga plantskolan.F fribygg skrev:Att lägga betong, markduk eller nått annat PÅ marken hindrar på inget sätt fröogräs att sprida sina frön till ytan (på steril betong kan ju fröna iofs ha svårare att gro) kanske kan en betonggjutning hindra vissa ogräs från att bryta igenom underifrån men betongen ( oarmerad) spricker väl med tiden och då kommer nog maskrosorna trivas jättebra..
Blommar backtimjan hela sommaren?Snigla skrev:
Markduk funkar ett tag.. sen är det som sagt ett "otyg".. även inget.. funkar bra ett tag.. (om man inte har jord där) ett tag..
Som andra nämnt.. naturens "skrutt" kommer uppifrån.. och från sidorna.. och helt plötsligt har man "allt skit" just "där"
MEN.. med det sagt.. håller man efter rena stenmurar (utan jord).. dvs.. blåser bort löv och småskit ett par gånger om året.. och rycker ev gräs som dyker upp med tiden.. så kan det hålla sig riktigt snyggt i många år!
Jag har en större slänt än sådär mot vår, numer gräsbeklädda, grusplan.. (avgränsning mellan nivåskillnaden på grannens åker och vår grusplan). Nu har vi låtit det gå lite för långt (det tog oss lite för lång tid att fatta hur vi borde ha underhållit den..) och det har nu samlats en del löv och ogräs osv som förmultnat och bildat jord mellan alla stenar.. och där det finns jord.. sätter sig ogräs direkt.. varje år.. som ett klockverk!
Hade vi blåst rent och skapat en miljö som inte hade "öppen jord".. hade det varit betydligt lättare att hålla rent nu.. men tyvärr.. nu får vi jobba lite hårdare med större grästuvor.. större ogräshärdar (inte överallt.. men där det blivit grogrund, så att säga).
Men vi har bott i 12 år också.. och de första 6-7 åren hade vi inga problem (eller nu.. med facit i hand.. så hade vi det.. men det syntes inte! vi såg ju inte det fina.. förmultnande.. mellan alla skrevor i våra stenar.. då..)
Något jag själv funderat på att odla på andra håll .. där stenar "bråkar" lite (har mycket sten.. gillar sten hehe) är hmm backtimjan tror jag det heter.. dekorativt.. blommar lila.. låga.. gör inget om man trampar lite på dem
(på vissa andra håll med naturstenar har jag funderat på hårdfog mellan stenarna.. men även där gäller det sedan att hålla efter och sopa bort/blåsa bort löv osv som lägger sig uppepå)
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Murbruk är det nog rättare sagt. Som på bilden fast i miniformat menar jag.D Drömbyggaren skrev:Stela fogar, är det något annat än stenmjöl blandat med betong? Gillar murkänslan. Vi har jord under stenarna, mycket ogräs har det blivit. Jorden kommer från överskotttsmassor i området, så mycket ogräs från start. Även haft åkerfräken på vissa ställen men inget som dykt upp än efter häckplanteringen i höstas. Men de kommer säkert, de går igenom allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från https://www.byggahus.se/forum/threads/lag-mur-av-natursten.211672/