2 006 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Påhittig/smart lösning sökes! Julklappskris!
Vi har också ett liknande fågelbord och den fästes av bekant genom att en grop grävdes, stolpen i mitten, lite stenar slängdes i och sen på det en påse betong. Det har hållit bra i tre år i alla fall men gissningsvis ruttnar stolpen med tiden.,,
En sådan uppochner i botten av träplatån?A annaww skrev:Har gjort en kopia av vårt barndomshus som är tänkt som fågelmathållare. Taket går att öppna på ena sidan och ska stå på den trä platå ni ser. Har köpt en trästolpe från JULA men har nu kris i hur jag ska fästa denna på bästa sätt? Huset är relativt tungt och ska självklart spettas ner i jorden en bra bit men fästningen undertill behöver ju vara stabil som fan för att hålla emot vind.
Vad är bästa lösningen? Har hyfsat begränsad möjlighet verktygsmässigt men är öppen för alla förslag! Finns det något beslag man kan komma undan med att skruva till endast undertill?
Hjälp en dotter fixa sista julklappen till sina fågelgalna farsa!
Du får tälja stolpen aningen så den passar.
Edit. Nej denhär passar direkt, såg en annan på 45 x 45 och då behövs modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar utmärkt för vårt fågelhus iallafall.R RoAd skrev:
Du skall inte ha en konisk stolpe i ett rakt hål. Stolpen skall naturligtvis matcha hålet lagom tajt.
Gärna konisk stolpe i ett koniskt hål, men det är inte så lätt att åstadkomma utan specialverktyg.
De tryckimpregnerade stolparna från Jula har ofta ruttnat upp innan man ens kommer hem tyvärr.
Sätt ett stolpspjut i änden istället och kör med en tryckt 45x45. Runt 45x45:an skruvar du 28x70 brädor som en krans, då har du något rejält att skruva fast fågelbordet i sen.
Sätt ett stolpspjut i änden istället och kör med en tryckt 45x45. Runt 45x45:an skruvar du 28x70 brädor som en krans, då har du något rejält att skruva fast fågelbordet i sen.
varför inte ge han den som byggsats så kan ni ju få ihop det tillsammansA annaww skrev:Har gjort en kopia av vårt barndomshus som är tänkt som fågelmathållare. Taket går att öppna på ena sidan och ska stå på den trä platå ni ser. Har köpt en trästolpe från JULA men har nu kris i hur jag ska fästa denna på bästa sätt? Huset är relativt tungt och ska självklart spettas ner i jorden en bra bit men fästningen undertill behöver ju vara stabil som fan för att hålla emot vind.
Vad är bästa lösningen? Har hyfsat begränsad möjlighet verktygsmässigt men är öppen för alla förslag! Finns det något beslag man kan komma undan med att skruva till endast undertill?
Hjälp en dotter fixa sista julklappen till sina fågelgalna farsa!
slå ner pålen, skruva fast en hålplatta i toppen, fäst huset underifrån i den.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halplattor/halplatta-200-x-100-x-2-mm-2000057765
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halplattor/halplatta-200-x-100-x-2-mm-2000057765
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Ska vi ändå hålla på med skruv kan man ju förborra och sätta dit en fransk träskruv med en rejäl bricka?
Men jag skulle nog ha valt att ta upp ett hål i botten och haft stolpen genomgående om jag hade mer tid än material tillsammans med några vinkeljärn. Skruv genom ena taket ner i stolpen samt vinkeljärn under/inuti för att stabilisera.
Hade jag haft mer tid och material så hade jag även lagt till dropplist under plattan och sedan gerat fyra lister och satt dit under i vinkel neråt, helst med en droppnäsa ~5 cm från stolpen. Förmodligen hade jag försökt hitta en lösning för att lyfta upp maten från plattan inne i huset, exempelvis en pyramid för att maten ska hamna i fönstren lite naturligt och kanske även sätta nät i fönstren om jag litar på att pyramiden fungerar då fåglar bajsar och ekorrar äter fåglar, ingetdera är trevligt att rensa bort...
Men jag skulle nog ha valt att ta upp ett hål i botten och haft stolpen genomgående om jag hade mer tid än material tillsammans med några vinkeljärn. Skruv genom ena taket ner i stolpen samt vinkeljärn under/inuti för att stabilisera.
Hade jag haft mer tid och material så hade jag även lagt till dropplist under plattan och sedan gerat fyra lister och satt dit under i vinkel neråt, helst med en droppnäsa ~5 cm från stolpen. Förmodligen hade jag försökt hitta en lösning för att lyfta upp maten från plattan inne i huset, exempelvis en pyramid för att maten ska hamna i fönstren lite naturligt och kanske även sätta nät i fönstren om jag litar på att pyramiden fungerar då fåglar bajsar och ekorrar äter fåglar, ingetdera är trevligt att rensa bort...
Jag skruvade 2 balkskor under huset som jag sen trädde över stolpen och skruvade fast
Klicka här för att svara