M
Ensamstående mamma skrev:
Det har jag gjort, med exakt det du säger. Svaret tillbaka blir att jag inte håller vad jag en gång sagt :(
Att kräva av en människa att denne aldrig skall förändras är att sätta denne i ett fängelse. Uttalade löften är dock en annan sak...

Det har jag gjort, med exakt det du säger. Svaret tillbaka blir att jag inte håller vad jag en gång sagt :(
Vad är det du har sagt? Var det ett löfte? Var det för evigt?

Enk Projektet skrev:
Jag tror att ni kommer bli tvungna att skaffa advokater om det ska bli någon ordning på detta....stor risk för gissningar...tolkningar....antaganden och rena spekulationer redan från början.
Ja man kan bli avlastad om man lägger ut det på ombud.

D09
Vad hände med "trohet tills döden skiljer er åt" ?

Ta dig ur "ingenmansland" så fort du kan, blir sällan något gott av att vara mittemellan.

Det är dom små barnen du ska vårda, inte dom vuxna och om han blir tjurig etc så ta inte åt dig av det utan han får ta tag i sitt. Det var ju detta han ville.

• Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Att kräva av en människa att denne aldrig skall förändras är att sätta denne i ett fängelse. Uttalade löften är dock en annan sak...
Så sant. Han säger att han inte vet vart han har mig när jag ändrar mig hela tiden. Det jag har ändrat mig om är beslutet jag tog i chock att bo varannan vecka i huset tills han hittat ett nytt boende, eftersom jag ska köpa det.

Sir Duke skrev:
Vad är det du har sagt? Var det ett löfte? Var det för evigt?
Att jag har sagt varannan veckas boende. Jag tror han har panik för han inser att han inte kommer kunna lösa sin situation innan sommaren.

D09 skrev:
Vad hände med "trohet tills döden skiljer er åt" ?

Ta dig ur "ingenmansland" så fort du kan, blir sällan något gott av att vara mittemellan.

Det är dom små barnen du ska vårda, inte dom vuxna och om han blir tjurig etc så ta inte åt dig av det utan han får ta tag i sitt. Det var ju detta han ville.
Äktenskapslöftena gällde bara i lust uppenbarligen, inte i nöd. Jag kan inte ta mig ur ingemansland förrän han ordnat sitt.

Och barnen går först för mig i det här, och det har jag också sagt till honom.

Enk Projektet skrev:
Jag tror att ni kommer bli tvungna att skaffa advokater om det ska bli någon ordning på detta....stor risk för gissningar...tolkningar....antaganden och rena spekulationer redan från början.
Han kanske gör det, och jag räknar med att han har lusläst vilka rättigheter och skyldigheter vi båda har, och insett att jag har enligt lag rätt till hälften av det han anser vara hans, som han ser ett ekonomiskt och personligt värde i. Det jag har försökt säga till honom är att jag inte har nån avsikt att göra det svårt för honom och att han tar det som han anser är hans. Han är otroligt fientligt inställd, men jag tänker inte vara det.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Han kanske gör det, och jag räknar med att han har lusläst vilka rättigheter och skyldigheter vi båda har, och insett att jag har enligt lag rätt till hälften av det han anser vara hans, som han ser ett ekonomiskt och personligt värde i. Det jag har försökt säga till honom är att jag inte har nån avsikt att göra det svårt för honom och att han tar det som han anser är hans. Han är otroligt fientligt inställd, men jag tänker inte vara det.
Kan inte lösa detta själva på en seriös och vuxen nivå är det nog nödvändigt att ha en advokat som ser till dina intressen...men kom ihåg att advokater tjänar pengar på att hålla processen igång...försök få ett snabbt avslut på detta och gå vidare...räkna med att det kan ta åratal om det nånsin blir bra mellan dej och ditt x...
Lycka till och stå på dej...

Jag är inte helt säker på var gränsen går, men om ni har beslutat att separera och han börjar använda gemensamma pengar för att göra dyra inköp på egen hand, så börjar det kännas otillåtet, rent av brottsligt. Samma sak med att slänga sådant som verkligen inte är skräp, eller kanske tom ännu värre, förespegla att det slängas som ett sätt att smuggla ut saker.

Ja, även jag råder dig att ta kontakt med en jurist omgående, behöver nog binte vara en advokat, en familjerättsjurist borde räcka långt i detta läget.

Sen hade ju jag spelat in när han blir så där otrevlig, det är verkligen inte roligt, rätt vad det är börjar det trilla ut hotelser också. Det är lätt att spela in med dagens mobiler. Kolla upp och lär så du är förbered och enkelt kan starta en inspelning när han sätter igång.

Sedan, något mycket viktigt där du redan är på väg att "trilla dit". Många som redan genomgått det du nu genomgår, har precis som du nu tycks göra, varit snälla mot sin andra hälft i separationen, gett mer pengar, grejer osv av olika anledningar, för att vara snälla, för att de känt skuld, för att undvika bråk, osv. Efteråt berättar de att de ångrar sig djupt - Varför skulle jag ge bort allt det, jag var ju i samma situation själv och hade samma rätt till allting, åsså gav jag det till den skitstöveln.
Efteråt, när allt lagt sig, och du får distans till detta, så finns risken att du börjar fundera över varför du gav din man en massa extra pengar när allt han gjorde var att köpa dyra grejer till sig själv, smussla undra prylar och vara en skrikig och otrevlig gaphals mot dig, utöver att det var han som faktiskt bröt upp.

Mitt allra startkaste råd, STÅ PÅ DIG NU, så du inte ångrar dig sen. Du ska ju även ha råd att köpa och driva huset på egen hand. Glöm inte att göra en ordentlig kalkyl och budget för det, så du vet att det funkar.

Angående vinsten på huset, så skiljer det beroende på hur man ser det.

Skatteverkets syn: Försäljningspris - Inköpspris - omkostnader* = vinst, som sedan beskattas.

Er syn: Försäljningspris - lånen - omkostnader** - vinstskatt = vinst, pengar över att dela på.

* omkostnader ur skatteverkets syn är sådana kostnader som är avdragsgilla, exvis renoveringskostnader.
** omkostnader ur er syn är enbart sådana kostnader som uppstår i samband med försäljning/bodelning, allt annat har nu ju redan förbrukat och det är "borta", så att säga.

Sen kan jag ju inte låta bli att tycka att din man är en skitstövel som först bryter upp, och sedan tycker du ska flytta ut och börjar bråka och ha sig. Vill han inte leva med dig så är det bara att dra, det är vad jag tycker.

Stå på dig! Du har mitt, och säkert många fler härs fulla moraliska stöd! :)

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
TS, påmin din blivande fd. man att ni faktiskt älskat varandra tidigare.
Han verkar ha glömt bort det.

cust3000 skrev:
Han bryr sig nog inte längre, tyvärr.

cust3000 skrev:
Ja, det var delvis det jag fiskade efter när jag frågade vad det var ni hade kommit överens om.

TS, nästa gång han drar upp att du sagt att ni kan bo varannan vecka i huset, kan du svara att ni även sagt att ni ska älska varandra i nöd och lust, men att det har förändrats och ni inte kan stå för det, på samma sätt kan du inte växelbo längre.

• Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Det var ett bra svar och så sant. Det ska jag ta till mig. Jag förstår dock hans osäkerhet kring mig då jag är osäker som person och har svårt att ta beslut utan att väga in alla för och nackdelar. Dålig självkänsla är väl också ett bra ord på det.

• Gilla
1
  • Laddar…
...Jag förstår dock hans osäkerhet kring mig då jag är osäker som person och har svårt att ta beslut utan att väga in alla för och nackdelar. Dålig självkänsla är väl också ett bra ord på det.
Det är därför vi står som en kompakt mur bakom dig för att stödja och hjälpa :)
En person med mer skinn på näsan kanske rentav hade packat hans kläder i en väska och ställt ut på trappen och sedan bytt lås.
Det är nog inte så vanligt att man "gör slut" och sedan kräver att få bo kvar ändå. Han har ju trots allt sina föräldrar och sin "nya" som säkert kan erbjuda en bäddsoffa under en övergångsperiod. I värst fall kan du väl låta honom bo i garaget (om du är blödig).

• Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.