Jag bor i ett 2-plans hus med fjärrvärme och har en egen liten fjärrvärmecentral i tvättstugan. Jag undrar över två saker; vilket tryck bör det vara i radiatorkretsen? 0,5-1 bar, kan det stämma? Står så i anvisningarna iaf. Den andra frågan hänger ihop med första och det är att jag 2-3 gånger i veckan måste fylla på vatten till radiatorerna för att hålla trycket uppe vid 1 bar. När trycket faller under 1 bar så blir några element på övervåningen kallare. Ska det vara så att man ska fylla på hela tiden? Läckage någonstans?

Om du har luft i systemet måste det luftas, men om det tappar tryck betyder det oftast läckage. Vid påfyllnad ersätts ju luften med vatten och då måste ju luften släppas ut någonstans, lämpligast vid radiatorerna på övervåningen.
Jag hade samma problem och det visade sig vara kranen till påfyllnaden som inte var tät.
Värre om det är något inbyggt i värmesystemet, så det kan nog vara idé att börja leta fuktfläckar.
Min rörmokare ansåg att man inte behöver ha mer än 1 bar i systemet, då det ger onödiga påfrestningar att ha högre tryck.

kolla om blåsan i expkärlet är hel

Hade samma problem, och mycket riktigt ett elementrör läckte och platsen kunde avslöjas genom en fuktfläck. Fyllde på REJÄLT med vatten innan jag såg något.

ridgid skrev:
kolla om blåsan i expkärlet är hel
Jag har exakt samma problem. Också fjärrvärme. Mig veterligen finns det inget expansionkärl i en fjärrvärmeinstallation.

Kan de vara så att trycket faller även om man fyller på ibland därför att det finns luft i systemet? Jag menar att även om det är vattentätt så kan man inte utesluta att luften tar sig ut någonstanns. Därför kanske det är en vettig första åtgärd att fylla på och lufta ett par gånger i en följd innan man börjar fundera på eventuelt läckage?

I vårt fall så ligger alla värmerör i bjälklagen under innegolven. Inte helt lätt att leta läckor... Några tips?

Expansionskärl finns det alltid.
Du har förmodligen ett slutet kärl och det första man kollar om man tappar vatten är säkerhetsventilen.
Kolla även förtrycket, det ska ligga på 0,5 bar.
När det gäller systemtrycket så är grundregeln att det ska vara 5mvp över högsta raiatorn i systemet.
Dvs har du 6 meter från fjärrvärmecentralen till översta radiatorn så ska du ha 11 meter vattenpelare, altså 1,1 bar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.