Hej, har ni någon uppfattning om hur lång tid det tar att fylla era badkar?
Vi har tänkt skaffa bubbelbad med ca 200 liters vattenvolym.
Vi har 15mm prisolrör nästan hela vägen från källan tills ca sista metern som är 10mm prisolrör. Sedan tillkommer väl också något plaströr till blandaren.

Man vill ju helst inte att vattnet skall hinna kallna innan man fyllt badet :)

Janne
 
I min förra lägenhet tog det en minut och femtio sekunder att fylla ett 160 centimeters badkar upp till kanten ;D

Sådana ledningsdimensioner installerar man nog inte idag :'(
 
det beror väl på tryck o grejer... sen hur långt det är osv...
Finns säkert ngn vvs sida o kolla på....
 
eller en 1 liters o ta x 200 ;)
 
200 liter låter som ett väldigt litet bubbelkar ???
 
Hej!

För att kunna räkna ut just ditt fall måste man veta vattentrycket också...

Här är en gissning i alla fall:

Ponera att vattenflödet är 0,7 l/s (antagligen ganska högt flöde)

200 liter/0,7 liter/sekund= 286 sekunder= drygt 4 minuter

Jag har ett vagt minne av att om man har strypbricka i duschhandtaget kan man få ned flödet till runt 14 l/min och det blir cirka 0,2 l/s så ostrypt ledning in i ett badkar kanske hamnar på 0,5-0,7 l/s.

/ama
 
I gamla byggnormen så var minimikravet på en badkarsarmatur 10 liter/min. Det är faktiskt väldigt lite. Om det finns något sådant krav idag vet jag faktiskt inte.

Exemplet jag gav ovan var närmare 100 l/min.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.