Hej!

Kommunen utförde ett sprängarbete precis utanför min tomtgräns för att bygga en cykelbana. Detta ledde till att berggrunden tog skada och delar av vår tomt fall ner till en lägre nivå. Vi tog kontakt med ansvariga och bad de markera ut tomtgränsen igen, eftersom markeringen från lantmäteriet försvann. De markerade ut vår tomtgräns med röd sprayfärg.

För att återställa skadan som hade skett, byggde vi snabbt en stödmur för att höja upp detta, då detta påverkade både bygget och vår tomt. Vi fick använda bergets delar som stenar för vår mur, samt fyllde arbetarna muren med jord.

Nu efter ett par år har vår granne gjort ett tillsynsärende eftersom vi inte hade sökt bygglov för detta. Man ser på själva muren att den är djupare på tomtgränshörnet.

Jag undrar om vi kommer att få en sanktionsavgift för detta?

Redigerat:
Har ni ändrat marknivån mot tidigare kan ni behöva betala en sanktionssvgift. Normalt sett får man ändra marknivån 50cm utan marklov inom sammanhållen bebyggelse.

N NoOne2k skrev:
Har ni ändrat marknivån mot tidigare kan ni behöva betala en sanktionssvgift. Normalt sett får man ändra marknivån 50cm utan marklov inom sammanhållen bebyggelse.
Muren är nu 1,6 meter. Detta beror på att marknivå sänktes rejält. Problemet är att muren är byggd utan bygglov. Vi hade inget tillstånd att bygga, dock var det ett måste för att höja det till sin ursprungliga nivå.

Du skulle kunna argumentera att den marklovspliktiga åtgärden var kommunens sprängning och er marknivå efter uppförande av mur är inom 0,5m om nu så är fallet dvs det ni har gjort är att återställa er mark. Det hänger givetvis på att det ungefärligen är så det ser ut men om nu ärendet redan är hos kommunen är väl det lämpligaste att bara kontakta dessa för en diskussion. Forumet kan bara spekulera i en delmängd av info

Så här i efterhand hade det enklare givetvis varit att ställa krav på kommunen eller vilka som nu beställt sprängningen att er mark skulle återställts med lämplig mur eller liknande direkt

Tyvärr har du ju byggt muren utan bygglov, dessutom en ganska hög. Nu har jag inte all info vad som gäller på fastigheten och vad DP säger. Kan muren ligga på prickad mark?
Det som kan hända är att du kan få möjlighet att söka bygglov i efterhand för att ”legalisera” muren, sen kan en sanktionsavgift tillkomma eftersom du inte sökt bygglov för en bygglovspliktig åtgärd.

H husägare5 skrev:
Hej!

Kommunen utförde ett sprängarbete precis utanför min tomtgräns för att bygga en cykelbana. Detta ledde till att berggrunden tog skada och delar av vår tomt fall ner till en lägre nivå. Vi tog kontakt med ansvariga och bad de markera ut tomtgränsen igen, eftersom markeringen från lantmäteriet försvann. De markerade ut vår tomtgräns med röd sprayfärg.

För att återställa skadan som hade skett, byggde vi snabbt en stödmur för att höja upp detta, då detta påverkade både bygget och vår tomt. Vi fick använda bergets delar som stenar för vår mur, samt fyllde arbetarna muren med jord.

Nu efter ett par år har vår granne gjort ett tillsynsärende eftersom vi inte hade sökt bygglov för detta. Man ser på själva muren att den är djupare på tomtgränshörnet.

Jag undrar om vi kommer att få en sanktionsavgift för detta?
Hade ni någon form av mur innan? Eller var det en slänt?

H husägare5 skrev:
Muren är nu 1,6 meter. Detta beror på att marknivå sänktes rejält. Problemet är att muren är byggd utan bygglov. Vi hade inget tillstånd att bygga, dock var det ett måste för att höja det till sin ursprungliga nivå.
1,6 m hög? Längd?

M MetteKson skrev:
1,6 m hög? Längd?
Hej!
Det var ganska rak yta dock stod det på berggrund och vi hade ingen mur. Efter sprängningen i vår tomtgräns hörn så blev det mer som ett slätt då all innehåll rann ner. Muren är formad som en triangel med spetsen neråt i 1.6 meter och basen uppåt .sidorna är ej lika höga. Basen är ca 4 meter.

Marken sänktes ca 80 cm efter sprängning

Om någon sprängt och orsakat uppenbara och dokumenterade problem för dig i form av marksänkning etc: varför är detta något som du ska behöva hantera?

Rimligen ska den som orsakat problemen se till att detta åtgärdas eller har jag fattat helt fel?

H Harald Blåtumme skrev:
Om någon sprängt och orsakat uppenbara och dokumenterade problem för dig i form av marksänkning etc: varför är detta något som du ska behöva hantera?

Rimligen ska den som orsakat problemen se till att detta åtgärdas eller har jag fattat helt fel?
Vi fick hjälp av arbetarna men vi hade inget bygglov för muren. Det är detta vår granne har anmält oss för olovligt bygge. Muren byggdes för att återställa marknivå till sin tidigare höjd innan sprängningen. Problemet är att ytan som sprängdes var berggrund och detta fick skada och var marknivå sänktes. Kan man få en sanktionsavgift även om man återställer en skada?

H husägare5 skrev:
Vi fick hjälp av arbetarna men vi hade inget bygglov för muren. Det är detta vår granne har anmält oss för olovligt bygge. Muren byggdes för att återställa marknivå till sin tidigare höjd innan sprängningen. Problemet är att ytan som sprängdes var berggrund och detta fick skada och var marknivå sänktes. Kan man få en sanktionsavgift även om man återställer en skada?
Att ni återställt marknivån bedömer jag inte som problem, det är i så fall själva muren, eftersom den tillkommit. Har du fått brev/samtal från byggkontoret där de informerat om att ett tillsynsärende skapats? Har någon varit på plats så du har fått möjlighet att förklara händelseförloppet? Det är byggnadsnämnden som avgör om de tar ut en sanktionsavgift. De flesta brukar använda Boverkets beräkningsfaktor. Du kan själv titta där hur hög eventuell sanktionen skulle kunna bli. Vet du varför grannen väntat ett par år innan han anmälde bygget?

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

F
H husägare5 skrev:
Hur är det möjligt att råka sänka marken 80cm efter en sprängning, låter helt orimligt? Jag är rätt säker på att ett foto skulle hjälpa till.

Så det är alltså en återställning, utförd av kommunens entreprenör och det är inte bekostat av er? Skyll allt på kommunen.

Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.