H heimlaga skrev:
Att snedsträva med järnband blir sällan bra. De slaknar på sommaren när det är varmt.

Vad som fattas är:
-Vindskyddsskivor på väggarna. Vindduk är ett fanskap som bara duger till att packa in tillverkaren i när man har slagit ihjäl honom och skall skaffa undan liket.
-Snedsträvor på väggarna i synnerhet bakväggen
-Snedsträvor i mellantaket
-Strävor som hindrar takstolarna från att stjälpa.

Där behövs inga konstruktionsritningar. Det handlar om vanligt sunt förnuft.
Dessvärre så sitter redan vindduken där så den får förbli 🙂
Började sätta hålband igår men blev sådant jäkla åskoväder så gick in. Men jag tänkte sätta det på alla väggar förutom portsidan.
Vad menas med snedstävor i mellantaket?
Strävor på takstolarna har jag faktiskt funderat på. Kan man bara slänga upp lite reglar imellan dem så långt upp man vågar klättra?

Förövrigt för de som påpekade att allt antagligen var snett nu så kan jag meddela att allt är lika spikrakt som när jag satte upp stommen 😄

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A abiz skrev:
Det sitter en infälld bärlina på 170mm på utsidan av hammarbandet. Det var kommen som rekommenderade detta just pga att takstolarna inte hamnade precis på väggreglarna.
Den infällda "bärlinan" kallar jag hammarband. 😉 På förrådet jag bygger med pulpettak.
Träkonstruktion, stomme, obehandlat trä, utomhus, gröna löv i bakgrunden, del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men det är en infälld bärlina och inget hammarband.

• Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
Ja jag kallar det bara för samma sak som kommunen gjorde, om det är rätt vet jag inte haha

MultiMan MultiMan skrev:
Tja, en idrottshall i mitt län rasade ihop helt plötsligt en vinterdag eftersom byggaren struntat i strävor som hindrade takstolarna att tippa, utan förlitade sig på att taplåten skulle hålla ihop dem. Ren tur att ingen var där vid tillfället, många kunde dött. Stor hall som blev till kaffeved.
Men bör jag då bara klättra upp och dra lite reglar imellan alla takstolar?

Lulaua Lulaua skrev:
Det är nog en generationsgfråga, utifrån hur man byggde förr och kanske geografiskt också 😉

EddieHansson
Lulaua Lulaua skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband

"I modern husbyggnadsteknik betyder hammarband den översta liggande regeln som håller ihop en (oftast trä- eller stålstomme) regelstomme."

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
[länk]

"I modern husbyggnadsteknik betyder hammarband den översta liggande regeln som håller ihop en (oftast trä- eller stålstomme) regelstomme."
Precis!

A abiz skrev:
Tjena, är mitt uppe i att bygga dubbelgarage, när jag skulle upp och lägga råspont så reagerade jag på att hela stommen vinglade. Är detta normalt?
Även nu när all råspont är på så vinglar det en del, kommer detta fixa sig med fasaden eller när det blir lite mer tyngd pga takpannor?

Jag blir lite orolig att jag missat något som jag borde ha satt dit haha, jag bifogar en del bilder så ni kan se hur stommen är uppbyggd.

Förövrigt så tänker jag att råsponten inte nödvändigtvis behöver gå hela vägen upp i nocken, den lilla glipan på ca 5-7cm som jag har nu kan man väl täcka över med papp, sedan sätter jag ju nockbrädshållare, nockbräda och nockisolering över där så känns onödigt att lägga den tiden på att få det perfekt där, vad tror ni?

Edit: antar att syllisoleringen som är ca 1 cm skumgummi kan göra det hela lite vingligare?
Så länge du inte klätt väggarna eller satt snedsträvor så blir garaget vingligt, enklast är att bara ta några plankor och sätta i 45 grader utanpå de vertikala väggreglarna tills vidare, dessa tar du sen bort när du klär in väggarna. Skall du klä med panel utvändigt bör du använda breda skivor invändigt för att bibehålla stabiliteten i garaget.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A abiz skrev:
Jaha okej så det är bara något tillfälligt?
Bör inte fasaden ha samma effekt när den kommer på? Men absolut det ska jag göra tills fasaden är på.
Snedsträvor ska sättas permanent på alla väggar. Fasaden bidrar marginellt till stabiliteten, och det är inte fasadens uppgift att hålla bygget upprätt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det behövs definitivt inte om man har skivor på väggen. Ofta sätts snedsträvor tillfälligt under bygget.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tja, en idrottshall i mitt län rasade ihop helt plötsligt en vinterdag eftersom byggaren struntat i strävor som hindrade takstolarna att tippa, utan förlitade sig på att taplåten skulle hålla ihop dem. Ren tur att ingen var där vid tillfället, många kunde dött. Stor hall som blev till kaffeved.
Fast det låter ju som en grundläggande felkonstruktion.........En idrottshall låter aningen större än ett litet villagarage.

D Daniel 109 skrev:
Det behövs definitivt inte om man har skivor på väggen. Ofta sätts snedsträvor tillfälligt under bygget.
Jo, jag vet att det finns många här på forumet som tycker att snedsträvor är överflödigt. Jag är av åsikten att stommen ska vara stabil även utan väggbeklädnad.

• Gilla
Farstatjej90 och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
Fast det låter ju som en grundläggande felkonstruktion.........En idrottshall låter aningen större än ett litet villagarage.
Problemet är detsamma, risken att takstolarna lägger sig ner när det börjar blåsa från "fel" håll, gärna då tillsammans med rejäl snölast.

I detta fallet konstaterades att det saknades annan stabilisering än plåtarna och efter några tiotal år så hade skruvhålen i plåten ätits ur pga för stora rörelser i takstolarna och allt släppte och föll.

Vad är din poäng för övrigt? Är det ok att bygga garage med lösa takstolar utan annan stabilisering än sponten? T o m mitt garage från 1940 eller nåt på 5,5*3 meter har snedsträvor mellan takstolarna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tekniska ritningar av takkonstruktion, inkluderar både perspektiv och snittytor, med dimensioner och materialnoteringar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.