64 030 läst ·
230 svar
64k läst
230 svar
Påbörjat garage vinglar
Dessvärre så sitter redan vindduken där så den får förbli 🙂H heimlaga skrev:Att snedsträva med järnband blir sällan bra. De slaknar på sommaren när det är varmt.
Vad som fattas är:
-Vindskyddsskivor på väggarna. Vindduk är ett fanskap som bara duger till att packa in tillverkaren i när man har slagit ihjäl honom och skall skaffa undan liket.
-Snedsträvor på väggarna i synnerhet bakväggen
-Snedsträvor i mellantaket
-Strävor som hindrar takstolarna från att stjälpa.
Där behövs inga konstruktionsritningar. Det handlar om vanligt sunt förnuft.
Började sätta hålband igår men blev sådant jäkla åskoväder så gick in. Men jag tänkte sätta det på alla väggar förutom portsidan.
Vad menas med snedstävor i mellantaket?
Strävor på takstolarna har jag faktiskt funderat på. Kan man bara slänga upp lite reglar imellan dem så långt upp man vågar klättra?
Förövrigt för de som påpekade att allt antagligen var snett nu så kan jag meddela att allt är lika spikrakt som när jag satte upp stommen 😄
Men bör jag då bara klättra upp och dra lite reglar imellan alla takstolar?MultiMan skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/HammarbandLulaua skrev:
"I modern husbyggnadsteknik betyder hammarband den översta liggande regeln som håller ihop en (oftast trä- eller stålstomme) regelstomme."
Så länge du inte klätt väggarna eller satt snedsträvor så blir garaget vingligt, enklast är att bara ta några plankor och sätta i 45 grader utanpå de vertikala väggreglarna tills vidare, dessa tar du sen bort när du klär in väggarna. Skall du klä med panel utvändigt bör du använda breda skivor invändigt för att bibehålla stabiliteten i garaget.A abiz skrev:Tjena, är mitt uppe i att bygga dubbelgarage, när jag skulle upp och lägga råspont så reagerade jag på att hela stommen vinglade. Är detta normalt?
Även nu när all råspont är på så vinglar det en del, kommer detta fixa sig med fasaden eller när det blir lite mer tyngd pga takpannor?
Jag blir lite orolig att jag missat något som jag borde ha satt dit haha, jag bifogar en del bilder så ni kan se hur stommen är uppbyggd.
Förövrigt så tänker jag att råsponten inte nödvändigtvis behöver gå hela vägen upp i nocken, den lilla glipan på ca 5-7cm som jag har nu kan man väl täcka över med papp, sedan sätter jag ju nockbrädshållare, nockbräda och nockisolering över där så känns onödigt att lägga den tiden på att få det perfekt där, vad tror ni?
Edit: antar att syllisoleringen som är ca 1 cm skumgummi kan göra det hela lite vingligare?
Snedsträvor ska sättas permanent på alla väggar. Fasaden bidrar marginellt till stabiliteten, och det är inte fasadens uppgift att hålla bygget upprätt.A abiz skrev:
Det behövs definitivt inte om man har skivor på väggen. Ofta sätts snedsträvor tillfälligt under bygget.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast det låter ju som en grundläggande felkonstruktion.........En idrottshall låter aningen större än ett litet villagarage.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Problemet är detsamma, risken att takstolarna lägger sig ner när det börjar blåsa från "fel" håll, gärna då tillsammans med rejäl snölast.S Stefan1972 skrev:
I detta fallet konstaterades att det saknades annan stabilisering än plåtarna och efter några tiotal år så hade skruvhålen i plåten ätits ur pga för stora rörelser i takstolarna och allt släppte och föll.
Vad är din poäng för övrigt? Är det ok att bygga garage med lösa takstolar utan annan stabilisering än sponten? T o m mitt garage från 1940 eller nåt på 5,5*3 meter har snedsträvor mellan takstolarna.