Håller på att förbereda mig för att sätta takgipset till innertaket i garaget och skulle behöva lite råd och tankar kring vilket håll som blir bäst och smidigast att sätta takgipset på. Situationen är som följer:
(Initialt, och ända fram till nyligen har jag tänkt ha liggande skivor, där av den underliga avståndet på de övre längderna med glespanel, där hade jag tänkt ha en delad skiva upptill)
Nu till mitt dilemma, eftersom jag har valt att ha öppet upp till nock så behöver jag ta ut jack i gipsskivorna för att komma runt underarmarna, vilket medför en hel del pyssel. Som jag ser det har jag två alternativ:
Liggande skivor som går längs med glespanelen (bild sedd från sidan, grön är gipsskivor, mörkgrön gipsskivsskarvar, och blå är sektion av underarmen för takstolen):
Med lite tur och skicklighet så råkar skarven mellan den första och andra skivan hamna precis där underarmen går ut i rummet. Detta kommer göra det ganska enkelt att jacka ur för underarmen. Nackdelen med denna lösningen är att det generellt är rekommenderat att sätta skivorna vinkelrätt mot glespanelen samt att det blir många kortändar att fasa ner samt spackla.
Alternativ två är stående skivor:
Eftersom jag har köpt skivor som är 900 breda så går de inte jämt upp med takstolsavståndet och det blir därför ganska stora jack som behöver göras och även spacklas igen. Fördelen är såklart att skivorna går vinkelrätt mot glesen samt att jag inte får några kortändar att spackla då skivorna är 2500mm långa och avstånd från hammarband upp till nock är 2530mm, d.v.s de är 30mm förkorta, men det borde gå att trolla bort med någon list, antingen nere vid hammarbandet eller uppe i nock.
Så vad blir lättast, köra på alternativ ett, trixa med mängder av kortändar (fasa av, sätta kortlingar, pappremsa och spackla) eller alternativ två där jag får jobba en del med att sätta igen gluggarna som blir för urjackningen? Vad hade du valt?
- 22 graders taklutning
- Öppet upp i nock
- 1200mm cc på takstolarna
- hanbandet/underarm består av en 70x45 regel som det sedan har spikats två stycken 95x28 på respektive sida om regeln (med gemensam överkant).
- Gipsskivorna är redan inköpta och är 2500x900x13 med försänkningar längs med långsidorna (för spackelremsa).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Initialt, och ända fram till nyligen har jag tänkt ha liggande skivor, där av den underliga avståndet på de övre längderna med glespanel, där hade jag tänkt ha en delad skiva upptill)
Nu till mitt dilemma, eftersom jag har valt att ha öppet upp till nock så behöver jag ta ut jack i gipsskivorna för att komma runt underarmarna, vilket medför en hel del pyssel. Som jag ser det har jag två alternativ:
Liggande skivor som går längs med glespanelen (bild sedd från sidan, grön är gipsskivor, mörkgrön gipsskivsskarvar, och blå är sektion av underarmen för takstolen):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med lite tur och skicklighet så råkar skarven mellan den första och andra skivan hamna precis där underarmen går ut i rummet. Detta kommer göra det ganska enkelt att jacka ur för underarmen. Nackdelen med denna lösningen är att det generellt är rekommenderat att sätta skivorna vinkelrätt mot glespanelen samt att det blir många kortändar att fasa ner samt spackla.
Alternativ två är stående skivor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag har köpt skivor som är 900 breda så går de inte jämt upp med takstolsavståndet och det blir därför ganska stora jack som behöver göras och även spacklas igen. Fördelen är såklart att skivorna går vinkelrätt mot glesen samt att jag inte får några kortändar att spackla då skivorna är 2500mm långa och avstånd från hammarband upp till nock är 2530mm, d.v.s de är 30mm förkorta, men det borde gå att trolla bort med någon list, antingen nere vid hammarbandet eller uppe i nock.
Så vad blir lättast, köra på alternativ ett, trixa med mängder av kortändar (fasa av, sätta kortlingar, pappremsa och spackla) eller alternativ två där jag får jobba en del med att sätta igen gluggarna som blir för urjackningen? Vad hade du valt?
Bästa svaret
Ska man har det enkelt o snyggt utan att behöva montera en taklist så kör tvärsöver glesreglarna , köp ut en rulle plåtband , en du använder för att skarva gip med, den är som ett hålband med hål i mitten, så du kan vika den 90 grader om du vill.
Denna monterar du även på överkant vägg gips som möter upp takgipsen så dom skruvas i samma, då kan du gipsa tätt, sedan dra lite målarfog i vinkeln , sedan måla taket och väggen utan glipor o utan taklist. plåtbandet kan du även använda vid skarvar, taket spricker inte på samma sätt som om du bara använder trä som krymper lite med tiden annars i tvärskarvarna.
Denna monterar du även på överkant vägg gips som möter upp takgipsen så dom skruvas i samma, då kan du gipsa tätt, sedan dra lite målarfog i vinkeln , sedan måla taket och väggen utan glipor o utan taklist. plåtbandet kan du även använda vid skarvar, taket spricker inte på samma sätt som om du bara använder trä som krymper lite med tiden annars i tvärskarvarna.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaret, det här med plåtband kände jag inte till, blir helt klart det uppe i nock. Har stenväggar, så övergång vägg till tak kommer bli en mjukfog, t.ex. målarfog borde duga till det.T Takläggare skrev:Ska man har det enkelt o snyggt utan att behöva montera en taklist så kör tvärsöver glesreglarna , köp ut en rulle plåtband , en du använder för att skarva gip med, den är som ett hålband med hål i mitten, så du kan vika den 90 grader om du vill.
Denna monterar du även på överkant vägg gips som möter upp takgipsen så dom skruvas i samma, då kan du gipsa tätt, sedan dra lite målarfog i vinkeln , sedan måla taket och väggen utan glipor o utan taklist. plåtbandet kan du även använda vid skarvar, taket spricker inte på samma sätt som om du bara använder trä som krymper lite med tiden annars i tvärskarvarna.
Vad sägs om denna lösning (om jag tolkar det du skriver rätt), skivorna vinkelrätt mot glesen och uppe i nock:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålband mellan de två glesarna, sen får jag fylla ut med 3-4 cm gipsbitar som fyller ut den biten som saknas (skivorna är 2500mm, behöver 2530mm. Sedan pappremsa och spackel på det.
Blir bra, då hålls gipsskivorna ihop av plåtbandet och blir en enhet, då minimerar du sprickor, hålband eller plåtvinklar använder man även vid hörn på huset , där många får veck eller sprickor, på så sätt undviker man att det ska hända.J JSten skrev:Tack för svaret, det här med plåtband kände jag inte till, blir helt klart det uppe i nock. Har stenväggar, så övergång vägg till tak kommer bli en mjukfog, t.ex. målarfog borde duga till det.
Vad sägs om denna lösning (om jag tolkar det du skriver rätt), skivorna vinkelrätt mot glesen och uppe i nock:
[bild]
Hålband mellan de två glesarna, sen får jag fylla ut med 3-4 cm gipsbitar som fyller ut den biten som saknas (skivorna är 2500mm, behöver 2530mm. Sedan pappremsa och spackel på det.
En rulle på 25 meter brukar ligga runt en 500 kr, men ett måste när du ska bygga utan taklister i ett trähus.
Toppen! Såg att Hornbach säljer en rulle på 25m för 450kr, blir nog till att cykla dit och införskaffa en i eftermiddag.T Takläggare skrev:Blir bra, då hålls gipsskivorna ihop av plåtbandet och blir en enhet, då minimerar du sprickor, hålband eller plåtvinklar använder man även vid hörn på huset , där många får veck eller sprickor, på så sätt undviker man att det ska hända.
En rulle på 25 meter brukar ligga runt en 500 kr, men ett måste när du ska bygga utan taklister i ett trähus.
Hur brukar proffsen göra när de sätter denna plåt uppe i nock? Klippa till hela längden, bocka den och sedan fästa den temporärt med skruv som har försänkt skalle (så att gipsskivan hamnar jämt mot plåten/glesen)?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden