Majgårdarna
Hoppas de får snabbstoppa ett verk i Forsmark i januari när det är redigt kallt...

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Idag är det inga stater som bygger reaktorer annat än kanske för plutoniumproduktion då.
Du menar alltså att Finland tänker bygga kärnvapen?

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast plutonium är riktigt bra bränsle och inte nödvändigtvis till kärnvapen.

Sen är ju frågan vad folk har emot plutonium. Speciellt plutonium från kommersiella reaktorer.

Magnus E K
M Millox skrev:
Är du säker på att det är Coast down nu? Låter extremt länge med coast down i typ 3 månader. Stretch out i 2 månader innan coast down låter däremot mycket mer som en rimlig tidplan, och effekten var just nu inte så väldigt mycket under nominell, men jag har inte riktigt koll på havsvattentemperaturpåverkan här på Västkusten.
Se här: https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/c3f5d7a1-b177-4934-b409-700402d3adc2/1

"Ringhals 2 will start coast down 2019.09.07 and reach approximately 300 MW before shutdown. "

(Jag borde kollat detta direkt istället för att läsa det i Expressen.)

Alltså... Efter att ha läst allt i tråden slås jag av att ingen nämner ett ord om att vi folkomröstat om kärnkraften.
Man kan ju tycka vad man vill om det hela, men enligt det vinnande förslaget beslutades bland annat:
"Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma."

Jag säger varken bu eller bä till kärnkraften, men när reaktorer är mer eller mindre på upploppet av sin livslängd är det inte mycket att göra åt. Om Vattenfall på något sätt skulle ge sig på, få tillstånd, att modernisera/renovera/ förlänga livet på till exempel R2, tror ni inte då att kostnaden för detta skulle synas rätt tydligt på elräkningen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_kärnkraften_i_Sverige_1980

https://historia.vattenfall.se/sv/i-hetluften/motstand-mot-karnkraft

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Folkomröstningar i Sverige är bara rådgivande, så politikerna kan fatta helt andra beslut om dom vill och törs.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bensin och diesel är en färskvara , 2-3 mån i en dunk/tank , 18-24 mån i ett tätt trycksatt kärl .

Mer kärnkraft till folket :cool:
2-3 månader?
Mina bilar som jag förvarar över vinter med tanken full går utmärkt året efter med 6-7 månader gammal bensin.

Bengt Hellman skrev:
Skället till att Ringhals 2 nu stängs är att det inte uppfyller de säkerhetskrav som gäller efter 2020. Efter kärnkraftsolyckan i Fukushima gjordes en översyn av alla kärnkraftverk. För att fortsätta att driva kärnkraftverk krävs oberoende härdkylning som idag saknas.
Skälet till att R2 stänger nu är att politiker beskattat kraftproduktionen från kärnkraft till den grad att det inte är lönsamt att bygga oberoende härdkylning för att fortsätta köra. Det hade gått att utan större svårigheter bygga en oberoende härdkylning, men det var inte lönsamt med effektskatten. Det var nog bra nära att det i princip bara var F3 och O3 som skulle ha fått åka vidare, och de besluten hade inget med teknik att göra.

@Magnus E K Sedärja, måste vara skillnader i egenskaper mellan kokare och tryckare på den här punkten, någon som vet? Eller har man designat härden med ett mindre antal bytta bränsleelement för att bränna högre i sluttampen?

Effektskatten är borta. Den var inte aktuell när nedläggningsbeslutet togs.

Är det rimligt att ha en folkomröstning om vad nästa generation ska göra?

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Alltså... Efter att ha läst allt i tråden slås jag av att ingen nämner ett ord om att vi folkomröstat om kärnkraften.
En intressant poäng. Måste bero på att ingen bryr sig om en otydligt formulerad fyrtio år gammal vägledande folkomröstning.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Man kan ju tycka vad man vill om det hela, men enligt det vinnande förslaget beslutades bland annat:
"Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma."
Vi folkomröstade mot högertrafik också.

Vi har en historia av att fatta beslut tvärtemot folkomröstningsresultat.
Folkomröstningar är överskattade. Se på UK.

Effektskatten beslutades att tas bort 2016, den togs bort 2018.
Beslut om förtida nedläggning av R1 och R2 togs april 2015.

Men sannolikt var det redan vid inriktningsbeslutet 2015 i princip klart eftersom man inte gick vidare med konstruktionen av OBH för R2 sedan tidigare. Däremot vet jag inte varför beslut om nedläggning av R1 fattades eftersom denna redan hade något som i princip skulle kunna kallas för oberoende härdkylning. Någon som vet?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Samma som på marknaden i övrigt. Om de går med vinst är en annan sak.
Jag tänkte mig vad ett uthålligt pris på elen med avskrivningar, avfallshantering, bränsle, drift o underhåll kommer att hamna på.

J Jehu skrev:
Vi folkomröstade mot högertrafik också.

Vi har en historia av att fatta beslut tvärtemot folkomröstningsresultat.
Folkomröstningar är överskattade. Se på UK.
Nej, men de är misshandlade av politiker som alltid lägger sig i. Se på UK.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Finlands projekt är väl privat finansierat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.