F fribygg skrev:
Ska du ha ö-drift? Batterilagring?
Jag tror du kommer ha större nytta redan denna vinter om du väljer en liten Honda generator
För värme är det lämpligare med ved, tyvärr satsar inte samhället på kraftvärme så då återstår eldning i lokaleldstad.
Tyvärr har vi ingen eldstad i huset, men en vattenmantlad kamin står på önskelistan. En vanlig kamin värmer ju inte upp källaren, men en vattenmantlad kopplad till pannan hade varit kanon. Med en 12V-pump hade det gått att värma hela huset via radiatorkretsen om det skulle uppstå längre strömavbrott.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Och troligtvis dagtid när all verksamhet är igång, då sitter förhoppningsvis mina solpaneler på taket och kan putta in den ström som behövs för att driva det basala.
Vanlig solcellsanläggning måste ha inkommande nätspänning för att kunna producera el. Dessa blir verkningslösa vid nätspänningsbortfall.

Mikael_L
berisen berisen skrev:
och nu kör dom alltså två block på full fart i september (eller har gjort i veckan åtminstone) och det är inte för att det egentligen har behövts utan för att det är lönsamt att producera och sälja.
Och lönsamhet lyckas inte jag räkna fram.

Olja, råolja, bensin, diesel osv har ett energiinnehåll på 10-11 kWh/ liter, alltså något högre per kilo.
Och verkningsgraden lär väl knappast vara högre än 30-32% vilket innebär att man får ut max 3,5 kWh el per liter bränsle.
Så säljer man el för 2:-/kWh så får ju bränslet inte vara dyrare än 7kr/liter.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Olja, råolja, bensin, diesel osv har ett energiinnehåll på 10-11 kWh/ liter, alltså något högre per kilo.
Och verkningsgraden lär väl knappast vara högre än 30-32% vilket innebär att man får ut max 3,5 kWh el per liter bränsle.
Då betalar de troligtvis inte mer än 6,5 eftersom de körde produktion

Mikael_L
De betalar kanske inte miljöskatterna.

Eller tja, de kan inte betala miljöskatter ifall det skulle vara lönsamt...

Med det konstaterat är det bara att vänta på nästa oljeeldade verk återstartas.
Kanske är det dags att starta det koleldade kraftvärmen i Värtan igen?

Miljön är tydligen helt oviktig bara fungerande kärnkraft läggs ner, en enda miljöpartist har jag träffat som vill ha fungerande baskraft, de flesta verkar vara välfärdsfientliga.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Gah.. du ser, ju mer man funderar på det ju mer sjukt är det. Vi ska rädda klimatet i alla lägen och alla ska göra sitt men om man kan tjäna en slant på det så måste man väl få elda några tusen ton olja? Rimligt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, den storleksordningen gäller för kraftverk med mättad ånga, typ kärnkraftsverk. För oljeeldade kraftverk där man kan ta till överhettning och därtill har en stor andel bränslekostnad i förhållande till produktionspris ser vi helt andra siffror. Moderna kraftverk gissar jag ligger på över 60 % verkningsgrad, medan Karlshamnsverket sannolikt ligger i storleksordningen av 50 %. Inte för att det egentligen påverkar i det stora hela, men riktigt så dålig är nog inte verkningsgraden...

Mikael_L
M Millox skrev:
Moderna kraftverk gissar jag ligger på över 60 % verkningsgrad, medan Karlshamnsverket sannolikt ligger i storleksordningen av 50 %. I
Ehh?
Hmm, lite second opinion på detta från andra tack...
Lars-stefan, var är du?

Annars har det skett ett fantastiskt tekniksprång inom termodynamiken som gått mig helt förbi ... :cry:

Ja, du har nog rätt. Vi ska nog kapa av runt 10 %-enheter från siffrorna ovan, det är ändå högre men inte lika mycket högre.

Kärnkraftverken byggdes ungefär i samma tid som Karlshamnsverket och eftersom dessa ligger på runt 32-34 % och Karlshamnsverket eldas med överhettning till runt 500 grader (om jag inte minns fel) så blir ju verkningsgraden betydligt bättre där. Den termodynamiska verkningsgraden ligger nog runt 60 % eller så kanske, så lägre än det blir det ju förstås...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ehh?
Hmm, lite second opinion på detta från andra tack...
Lars-stefan, var är du?

Annars har det skett ett fantastiskt tekniksprång inom termodynamiken som gått mig helt förbi ... :cry:
Termodynamiken gör knappast några språng den är den bästa och stabilaste rättningsmallen att lägga över diverse mänskliga vildvuxna ideer, snedtänk eller förmodade tekniksprång. Synd bara att den i sin skenbara enkelhet kan vara så svår att greppa rätt för många.

M Millox skrev:
Ja, du har nog rätt. Vi ska nog kapa av runt 10 %-enheter från siffrorna ovan, det är ändå högre men inte lika mycket högre.

Kärnkraftverken byggdes ungefär i samma tid som Karlshamnsverket och eftersom dessa ligger på runt 32-34 % och Karlshamnsverket eldas med överhettning till runt 500 grader (om jag inte minns fel) så blir ju verkningsgraden betydligt bättre där. Den termodynamiska verkningsgraden ligger nog runt 60 % eller så kanske, så lägre än det blir det ju förstås...
Ja, jag appostroferades ju ovan... (Så jag var tvungen att slå upp lite termodynamik... :mad: ;))

Den maximala verkningsgraden hos en värmemaskin (Carnot-cykeln) är ganska enkel. Det är helt enkelt 1 - Temp.varma sidan/Tkalla.sidan. Med dina 500C (och vi antar 20C som kallt) som jag iofs tycker låter lite högt. Så kommer vi till en maximal verkningsgrad på 62% (räkna i Kelvin!)

Men när jag slår upp siffror så ligger fossilverk närmare 40+% än 60+%. Vilket verkar rimligare. Här är en trevlig graf:

thermal-efficiency-engines-turbines-min.png

Som kommer ur den här artikeln. Vilken tar upp kärnkraftverk m.m.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Maasvlakte i Holland verkar ligga på runt 600 grader enligt min gamla kurslitteratur från Alstom-kursen i ångturbiner från 2008; antar att det inte hänt så mycket sen dess. Den var dock bara under projektering och det andra exemplet var en turbin i Mountaineer USA från 1980 som kör 540 graders ånga.

Det är ju onekligen häftigare med kolkraftverksturbiner än NPP-turbiner, även om de senare har betydligt elakare miljö i HP-turbinen än kolkraftsverken. Har någon koll på vilken temperatur vi skulle överhetta till i Marviken?

Stenungssundsverket verkar ligga på runt 38 % enligt Vattenfall ( https://historia.vattenfall.se/stories/stenungsunds-kraftverk ), och det är nog en god startgissning även för Karlshamnsverket. Jag måste helt enkelt ha blandat ihop den termodynamiska verkningsgraden med den faktiska i mitt tidigare inlägg.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Faktum kvarstår att det blir rätt intressanta siffror när man jämför med privatbilism. Ett dygn då det blåser dåligt blir många, många bilresor.

Det ger också upphov till frågan (igen, som vanligt) var elen kommer från som man laddar med.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.