253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Å andra sidan så är hemmabruk eventuellt en bra applikation för begagnade "bilbatterier". Det är ju många på Youtube som bygger sina egna "power walls" mha återvunna/begagnade celler.pacman42 skrev:
Jag tror i vilket fall på att svänghjulen får svårt att hävda sig. Det är som sagt en känd teknik som man kunnat köpa för att ersätta exv. batteribackup för serverhallar. Men de har inte slagit igenom.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Gas skatten ligger på gas som används till elproduktion o avsätt vad det är för typ av kraftverk.S Soltorp40 skrev:Nu har jag inte läst texten, men det som tidningarna skrev om var skatt på just kombikraft - jag har inget minne om att det var skatt på gaseldning.
Och att verkningsgraden på anläggningen som gör endast fjärrvärme skulle vara lägre än för kombikraften har jag svårt att tro på, det motsatta vore däremot logiskt (dvs att endast elproduktion i kondenskraftverk ger lägre verkningsgrad än när kondenseringen kan nyttjas för fjärrvärme.
Inte heller ångcykeln kan kondensera kallare än tillgänglig returtemperatur utan att kondensera mot luft/vatten som spillvärme.
Nu har vi mest gaseldade kombikraftverk och därför pratas det mest om dom.
En del i lösningen på att få ner förbrukningstopparna finns redan.
Det är lätt att införa dag och natt taxa igen med dagens mätare.
Som det är nu är det skit samma när vi använder el för kostnaden är den samma.
Med dag och natt taxa finns det ett incitament för att styra över en del elförbrukningen till natten.
För hade vi dag och natt taxa men det försvann någon gång på 90 av någon anledning.
Min elleverantör har kvar dag/natt-taxa på elnätet. Det är dock en ren förlustaffär om man inte kan flytta över en stor del av förbrukningen till natten och det kan inte jag då duschen går på morgonen och maten skall lagas på dagen.Göran.W skrev:
Gas skatten ligger på gas som används till elproduktion o avsätt vad det är för typ av kraftverk.
Nu har vi mest gaseldade kombikraftverk och därför pratas det mest om dom.
En del i lösningen på att få ner förbrukningstopparna finns redan.
Det är lätt att införa dag och natt taxa igen med dagens mätare.
Som det är nu är det skit samma när vi använder el för kostnaden är den samma.
Med dag och natt taxa finns det ett incitament för att styra över en del elförbrukningen till natten.
För hade vi dag och natt taxa men det försvann någon gång på 90 av någon anledning.
Tror inte att tvåtariffsystemet försvann helt utan det slutades att marknadsföras samt eventuellt slutades att nytecknas.
Vi (mina föräldrar) hade tvåtariff fram till dom sålde huset 2001.
Har läst på senare år att det är en del som har tvåtariff.
Vi (mina föräldrar) hade tvåtariff fram till dom sålde huset 2001.
Har läst på senare år att det är en del som har tvåtariff.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Visst blir det dyrare på dagen med dag och natt taxa, men det ser jag inte som ett problem för det är bara en tidsfråga innan el skatten höjs nu när vi får mer och mer effektbrist.
Det blir troligen dyrare för alla om skatten höjs istället för dag och natt taxa.
Man får komma ihåg att uppvärmningen blir billigare för dom flesta med 2 tariff system.
Det blir troligen dyrare för alla om skatten höjs istället för dag och natt taxa.
Man får komma ihåg att uppvärmningen blir billigare för dom flesta med 2 tariff system.
Jo tjena...det är lättare att bygga ett 4gen kkverk än att få rundstyrning att fungera i Sverige...pacman42 skrev:
Tekniken finns nog, men det blir inte billigt (svindyrt) och riskerna är stora om det inte fungerar - om internetanslutningar går ned exempelvis. Folk tycks tro att det går att hålla igång datornätverken predikterbart 24/7. Det gör det inte. Precis som allt annat så är de fulla av mjukvara som inte alltid gör som den är tänkt att göra. Fråga Tele2 och Huawei som tillsammans hade ihjäl en människa i Luleå i höstas genom att trygghetslarmen inte fungerade efter en mjukvaruuppgradering. Detta är inte heller första gången det händer. Det tog flera dagar för dem att få ordning på systemet.
Räkna med att du kan bygga ett helt nytt gen IV kärnkraftverk för de pengarna det kostar att få den stabilitet som krävs i samhället för att kunna lösa saker distribuerat på detta sättet.
Noterade spacman42 skrev:
Jag skrev billigare, inte lättare.K karlmb skrev:
Jag tror att du kraftigt underskattar tillgänglighetsbehoven för den typen av tillämpningar. Samt att du kraftigt underskattar möjligheten att få med användarna.
Dubbelkollade detta och de har ändrat sedan i höstas så att det inte längre är billigare elöverföring på natten, till att man med dubbeltariff betalar effektavgift (96,6 kr/kW för den högst nyttjade effekten under månaden på vardagar mellan 6-22 under nov-mar). Man får då 7 öre rabatt på elöverföringsaviften, jag skulle få 5300kr högre fast avgift per år.pacman42 skrev:
Om vi börjar med att räkna på 17000kWh som jag har så skulle jag med 7 öre I rabatt som mest kunna spara in ca 1200kr men har då högre avgift 5300kr högre avgift. Ingen lysande affär precis...
Kunde inte sagt det bättre själv!halper skrev:
Nja, om man installerar den enkla teknik som krävs för att koppla bort eller sänka effekten på värmesystem så kan man nog också installera den enkla styrning som ser till att man inte "eldar på mer" när effekten släpps på igen. Exempelvis har en 15 år gammal bergvärmepump från IVT funktionen att om man slår av "semesterläge" och går över till normal drift så är eltillskottet blockerat i ett visst antal timmar så att den hinner "jobba ikapp". För direktverkande el blir det ju rent av trivialt med tanke på att COP alltid är 1, så där handlar det ju bara om att inte koppla på all last samtidigt.
Att det inte redan finns tillgänglig teknik som sitter i varje hushålls "proppskåp" för att styra belastning är helt obegripligt. En röra med olika inkompatibla fristående lastvakter har vi, istället för att man ha ett öppet protokoll för att signalera över de befintliga ledningarna att effekten ska strypas. Beroende på maskin/last implementeras den så gott den kan, genom att dra ner effekten på invertervärmepumpen, pausa torktumlingen, dra ner på effekten på el-elementet, sänka effekten på billaddaren eller vad det nu är, och i prioritetsordning.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 819 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 819 inlägg
Apropå standarder för laststyrning
Att styra ner konsumtion i hushållsapparater som inte är gjorda för det är en önskedröm. Det enda sättet man kan göra det på nu är helt enkelt att klippa spänningen till dem och det kommer inte apparaterna att gilla. Att sätta upp regler för i vilken ordning saker ska styras ner och på vilket sätt är definitivt ett icketrivialt problem och det måste dessutom göras om varje gång man kopplar in en ny grunka. De allra flesta människorna vill inte hålla på så. Man vill att elen ska finnas där när man trycker på on eller sätter i kontakten.
Att byta ut alla vitvaror och liknande i hela landet för att åstadkomma detta vore en miljömässig katastrof. Att få tillverkarna att implementera detta i maskiner när det inte finns någon marknad för det, snarare ett negativt incitament, när de försöker spara in ören på konstruktionen kommer inte att hända med mindre än tvingande lagstiftning.
Apropå att få folk att acceptera att man styr ner deras förbrukning så tror jag precis som l_s_a att det kommer krävas extrema prisincitament för att få folk att ge upp bekvämlighet. Några hundra per månad skulle inte räcka för mig, jag skulle värdera strulfritt mycket högre. Här räknar vi inte ens in pengarna jag skulle behöva betala för laststyrningsutrustning och jag tycker då ändå att det är roligt att pula med sånt här.
Jag har ganska allvarliga funderingar på just ett dieselelverk av beredskapsskäl. Varför finns inte de mindre med vattenkylning så att man kan docka in dem i värmesystemet? Borde finnas en marknad för det snart.
Att styra ner konsumtion i hushållsapparater som inte är gjorda för det är en önskedröm. Det enda sättet man kan göra det på nu är helt enkelt att klippa spänningen till dem och det kommer inte apparaterna att gilla. Att sätta upp regler för i vilken ordning saker ska styras ner och på vilket sätt är definitivt ett icketrivialt problem och det måste dessutom göras om varje gång man kopplar in en ny grunka. De allra flesta människorna vill inte hålla på så. Man vill att elen ska finnas där när man trycker på on eller sätter i kontakten.
Att byta ut alla vitvaror och liknande i hela landet för att åstadkomma detta vore en miljömässig katastrof. Att få tillverkarna att implementera detta i maskiner när det inte finns någon marknad för det, snarare ett negativt incitament, när de försöker spara in ören på konstruktionen kommer inte att hända med mindre än tvingande lagstiftning.
Apropå att få folk att acceptera att man styr ner deras förbrukning så tror jag precis som l_s_a att det kommer krävas extrema prisincitament för att få folk att ge upp bekvämlighet. Några hundra per månad skulle inte räcka för mig, jag skulle värdera strulfritt mycket högre. Här räknar vi inte ens in pengarna jag skulle behöva betala för laststyrningsutrustning och jag tycker då ändå att det är roligt att pula med sånt här.
Jag har ganska allvarliga funderingar på just ett dieselelverk av beredskapsskäl. Varför finns inte de mindre med vattenkylning så att man kan docka in dem i värmesystemet? Borde finnas en marknad för det snart.
En sån där liten 15HK Yanmar-diesel med en 8kVA-generator till, eller hur ...
Bara el ifrån denna kombo kan nog komma nedåt 3kr/kWh, om man sen kan ta hand om värmen till uppvärmning/varmvatten så blir det riktigt bra.
Men vi måste nog stänga en kärnkraftsreaktor till innan detta blir lönsamt.
Bara el ifrån denna kombo kan nog komma nedåt 3kr/kWh, om man sen kan ta hand om värmen till uppvärmning/varmvatten så blir det riktigt bra.
Men vi måste nog stänga en kärnkraftsreaktor till innan detta blir lönsamt.