Magnus E K
Ja det var vad jag anmärkte på i PS ovan. Vore väldigt bra om man kunde hitta mer exakta siffror på hur deras elbalans förändrats över senaste decenniet med deras nedstängning av kärnkraft - de har stängt ca hälften av tillgängliga reaktorer ungefär som i Sverige - och fått kompensera med mer gas och import om man sammanfattar det hela. Visst bidrag av vind och sol men inte alls i närheten av att kompensera tappet, netto blir att de inte lyckats minska CO2-utsläpp i någon större utsträckning.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jaha, är det den där draken... Ja, jag tror att de tror att de är 90% klara. Då återstår bara de svåra 90%:en innan tekniken kan tas i drift... Det är sällan så enkelt.

Fast nu var det ju nedläggningen av kärnkraft i Sverige vi diskuterade (även det inlägg du svarade på). Och hur vi i Sverige skall lösa vår energiförsörjning.

Att det exv. fungerar bra med solceller på småhustak i de (koleldade) länder som till stor del använder el för kylning av sina hus på sommaren hör ju liksom inte hit. Vi gör inte det.

Så frågan kvarstår: Vad finns det för spännande förnyelsebar teknik som avsevärt skulle kunna förändra energisituationen i Sverige?

P.S.

Ja, det är samma med vindkraft, dvs att effekten beror på kuben av vindhastigheten. Det är faktiskt ett stort problem. Man kan inte optimera en anläggning för att utvinna energi när den varierar så kraftigt; utvinningen fungerar bara i ett ytterst smalt band av vind styrkor/vattenströmmning. Antingen så blir det ingenting, eller så måste man slå på nödbromsen.

Havsströmmar är dock betydligt mera stabila än vind, så det är ev. en liten fördel.

P.P.S. Och vi utvinner redan en hel del el ut Göta älv. Vi kunde utvinna mer, det är bara att bygga nya vattenkraftverk, men se det blir gnäll från miljöhåll. Och inte utan anledning.

Om man har fallhöjd så är naturligtvis traditionell vattenkraft oerhört mera effektiv än något strömkraftverk. Oavsett om det flyger drake, eller inte. Fysiken tillåter inget annat.
Minesto har installerat sin första skarpa enhet och testar den just nu. Vi får väl se.

När det gäller nedläggningen av KK i Sverige så är det ju löst. Vi nettoexporterar grön el.
(Problemet med kraftnätet kvarstår dock tyvärr. )
Det är ju kk-kramare som plötsligt vill rädda hela världen...

Nej, det är inte samma som vindkraft.
Men om man satte en propeller på en kite och kopplade den till en generator så skulle det bli en liknande kubik.
Genom att man kör drake så ökar man utvinningen av energi, precis som man kan segla en båt snabbare än vinden blåser.
Det går inte med ett traditionellt vindkraftverk.

Det är stabila vattenströmmar överallt, dessutom förutsägbara. Det är inte en liten fördel utan helt avgörande.
Färöarnas alternativ som de tänkte gå på innan Minesto kom in i bilden byggde på massiv vindkraft och ett pumpkraftverk. Med Minesto slipper man bygga typ 50% av vindkraften och kan skippa nästan all lagring eftersom strömmarna funkar hela tiden.

Gällande Göta älv så handlar det om att utnyttja energin på de ställen där en damm inte är ett alternativ naturligtvis. Nordre älv är nog ett bra alternativ då det väl är få ställen man kan få ner draken under fartygsdjup i en älv.
Är övertygad om att det blir billigare än att bygga motsvarande effekt vindkraft och mkt lite väderberoende dessutom så halva effekten räcker dessutom.
Dessutom är det liten påverkan på miljön.

pacman42 pacman42 skrev:
Göta älv går inte att använda. Det går dagligen fartyg i den. Möjligen att man skulle kunna använda Nordre älv som är smal, djup och med bra fart på vattnet. Det är dock en relativt kort sträcka på 1,5 mil enbart. Det finns dock ytterligare ett problem och det är att man dämmer upp den när vattenföringen i Göta älv är för dålig.

Att älvar inte fungerar i allmänhet beror naturligtvis på att man redan utnyttjat fallhöjden i form av vattenkraft istället.
Tror det kan fungera bra i Nordre älv.
Det är många som föreslagit kraftutvinning där på något sätt.
Minesto kan lösa det.
Det är bara några dagar om året som saltskärmen höjs, resten går det bra att utvinna el 24/7.

tommib
K karlmb skrev:
Dessutom är det liten påverkan på miljön.
Detta undrar jag lite över. Jag ska ärligt säga att jag inte är påläst här och mest killgissar men jag funderar ändå på vad som händer med ekosystemet när man extraherar energi ur strömmande vatten såhär. Kommer detta innebära att t.ex. näringsströmmar påverkas?`Blandning av vatten?

Alla energikällor kommer givetvis att påverka sin omgivning, jag säger inte att detta är sämre än något annat. Jag bara undrar om någon har läst något om det.

K karlmb skrev:
Det är ju kk-kramare som plötsligt vill rädda hela världen...
Det måste göra ont att vara godhetsapostel och se att det inte räcker att ha rosa drömmar.

Reality check: Vi som är för kärnkraft är det av allehanda skäl, men gemensamt är nog att vi tror att det är det bästa för samhället – ekonomiskt, geopolitiskt, säkerhetsmässigt och/eller miljö- och klimatmässigt. Som av en händelse kommer de målen att sammanfalla även med dina då och då.

• Gilla
Omega1 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det måste göra ont att vara godhetsapostel och se att det inte räcker att ha rosa drömmar.

Reality check: Vi som är för kärnkraft är det av allehanda skäl, men gemensamt är nog att vi tror att det är det bästa för samhället – ekonomiskt, geopolitiskt, säkerhetsmässigt och/eller miljö- och klimatmässigt. Som av en händelse kommer de målen att sammanfalla även med dina då och då.
Tyvärr är du onödigt snäll och hoppfull. I Sverige kommer inte någon av dom två fina förnybara (vind, sol) någonsin sammanfalla med det bästa.
Vi kan tolerera mindre mängder av bägge om man har ett i övrigt robust system men dom tillför tyvärr inget.

Nej jag räknar inte vatten eftersom den är en katastrof för närmiljön..

K karlmb skrev:
Tror det kan fungera bra i Nordre älv.
Det är många som föreslagit kraftutvinning där på något sätt.
Minesto kan lösa det.
Det är bara några dagar om året som saltskärmen höjs, resten går det bra att utvinna el 24/7.
Du är medveten om att höjdskillnaden mellan utloppet och Göta älv är under en meter? Det bör vara ganska lätt att räkna ut hur mycket energi som går att utvinna ur detta, låt mig göra ett försök...

Vi förenklar det hela rätt ordentligt här. Om vi utgår från Olidan i Trollhättan så producerar den 1260GWh per år. Detta på 32m fallhöjd. Vi kan för enkelhetens skull räkna med 1m mellan Kungälv och havet (även om det ibland är negativ fallhöjd pga högvatten). Dessutom så rinner runt 2/3 av vattnet ut genom Nordre älv (varierar också, mindre på sommaren exempelvis). Med detta som grund så får vi då 1260×2/(32×3)=26GWh

Detta motsvarar en effekt på 3MW.

Förutsättningen för detta är alltså att vi lyckas utvinna all energi ur Nordre älv. I praktiken är det dock inte möjligt. Och i sammanhanget så är 26GWh per år i praktiken ingenting.

Jag skulle vilja påstå att detta inte är en lösning på baskraften i Sverige. Inte ens en bråkdel av en lösning på detta.

Mikael_L
Nu är elpriset stadigt parkerat på en hög nivå, och det är ju inte ens riktigt kallt.
Jag tror Vattenfall tjänar pengar på stängningen av Ringhals. De borde överväga det affärsmässiga beslutet att stoppa 2 av aggregaten i Forsmark också. Eller ett i Ringhals och ett i Forsmark.

Mikael_L
Jag var förövrigt igår hos en kund som under nästa år ska installera ett 50kVA dieseldrivet elverk.
De kommer klara biffen vare sig det blir hiskeliga elpriser eller roterande avstängningar. :)
Åtminstone fram till att oljan tar slut eller blir för dyr.

Och det är väl också lite frågan. Kommer efterfrågan på fossilt bränsle öka såpass mycket p.g.a elgenerering att bränslepriserna blir skyhöga.
När Kalifornien för ett antal år sedan började drabbas av roterande avstängningar så installerades det vansinniga mängder dieselelverk. Alla företag blev ju tvungna, ty personal som inte kan utföra arbete är ju otroligt mycket dyrare än dieselräkningen.
Börjar detta hända på bredare front här världen så får de flytande bränslena till fordonsflottan konkurrens av elgenerering och bränslepriser torde påverkas.
Och hela världen gör sig alltmer beroende av tvivelaktiga regimer i länder som oljan kommer ifrån.

Magnus E K
Det finns ju biodiesel ;) Behövs enbart ca 3000 ton för att ersätta energin från 1 gram uran i ett framtida fjärde generationens kärnkraftverk.

• Gilla
  • Älska
Zorn och 4 till
  • Laddar…
Nu är generation 4 av kärnkraft ännu inte riktigt färdig att driftsätta i stor skala men visst är det en synnerligen intressant utveckling vi står inför om man satsar ordentligt med FoU-medel på detta.

Det avfall som idag är aktuellt för långtidsförvaring i urberget ett antal 100.000 år kommer då att kunna plockas upp igen, blir en resurs för oss som kommer att räcka mycket länge att fylla våra växande behov av elenergi under detta århundrade. Detta samtidigt som man reducerar behovet av lagring av kvarvarande avfall till i storleksordningen några 100 år vilket är ett prospekt som är ytterst genomförbart och rimligt.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
Gen 4 breeder innebär en risk att det blir ganska dyra kWh. Men det kanske vi får ta, för att inte skicka avfallsproblemet allt för mycket långt fram i framtiden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En risk jag inte tycker att vi kan/bör ta är dock att det inte händer tillräckligt på gen IV-fronten. Europa behöver nog några tiotal block av gen. III/III+ nu, och då det nu som erbjuds ändå ligger tio år bort har jag svårt att se att vi kan hoppas och vänta.

Det är klart att vi kan hoppas att vi en vinterdag som idag är beroende av polsk kärnkraft istället för polsk kolkraft om tio år, men när vi kan ta saken i egna händer verkar det ändå rimligare att vi också bygger några nu realiserbara reaktorer.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Helt klart, håller med helt. Jag förespråkar inte att man ska invänta Gen 4 kärnkraft, bara att man måste vara med och bidra på allvar med FoU-medel till detta.

I dagsläget ska man bygga kärnkraft för fulla muggar efter senaste teknologi. Det är sent att fatta beslut om ny kärnkraft i Sverige (besluten borde fattats för ett decennium sedan minst) men bättre sent än total handfallenhet som vi bevittnat alltför länge.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.