253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Och på vilket sätt påverkar kärnkraften klimatet menar du?K karlmb skrev:
Nja ..K karlmb skrev:
Jo kanske lite ohederligt. Men vad för kolkraft är OK att prata om då?
Det kol som bränns när vi importerar el ifrån Tyskland-polen-Litauen ?
Ska vi räkna kolkraft för varenda vara vi importerar från andra länder (förutom Norge och Frankrike)?
Hur vi än vrider och vänder på det så delar vi dock samma luft, och samma klimat.
Så det är kanske lika ohederligt att inte prata om kolkraft, bara för att vi lyckats få iväg produktionen utanför landets gränser.
En fördel med sådana här forum är att om man inte minns så följer man bara tråden bakåt med pilen uppe till höger. Jag hjälper dig med en skärmdump. Där ser du att frågan gällde bensin/diesel... blev bara nyfiken när du svarade något som är svårt att koppla till något alls...K karlmb skrev:
Vill också betona att varje kWh el som vi ökar vårförbrukning med i södra Sverige också kommer att leda till ökad kolanvändning i Tyskland/Polen/Litauen etc. Detta innebär att exempelvis elektrifiering av bilflottan inte alls är så rent som folk tror (i tillägg till utsläpp från batteritillverkning mm).
För att detta skall gå ihop så måste man hitta ett sätt att ladda elbilen då elen är billig, men det ger dyr infrastruktur för detta istället. Här är elhybriderna det absolut sämsta eftersom de måste laddas hela tiden för att ha el när bilen skall användas nästa gång. Detta gör att de ofta laddas när elbehovet i samhället är som störst (jag laddar min hybrid när jag kommer till jobbet och när jag kommer hem, det senare för att kunnan använda den på kvällen också).
Det är inte lätt att göra rätt...
För att detta skall gå ihop så måste man hitta ett sätt att ladda elbilen då elen är billig, men det ger dyr infrastruktur för detta istället. Här är elhybriderna det absolut sämsta eftersom de måste laddas hela tiden för att ha el när bilen skall användas nästa gång. Detta gör att de ofta laddas när elbehovet i samhället är som störst (jag laddar min hybrid när jag kommer till jobbet och när jag kommer hem, det senare för att kunnan använda den på kvällen också).
Redigerat:
Sen får vi nog säga att stängningen av R1, att drygt 800MW försvann, i sig inte påverkade speciellt mycket:
World electricity production 2020

Klimatet lär gå åt he*vete ändå ... Inte lär vi hinna bygga kärnkraft i den omfattning som krävs.
World electricity production 2020

Klimatet lär gå åt he*vete ändå ... Inte lär vi hinna bygga kärnkraft i den omfattning som krävs.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Upprepa tolv gånger:
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Har du ingen förbränningsmotor i din hybrid?pacman42 skrev:
Vill också betona att varje kWh el som vi ökar vårförbrukning med i södra Sverige också kommer att leda till ökad kolanvändning i Tyskland/Polen/Litauen etc. Detta innebär att exempelvis elektrifiering av bilflottan inte alls är så rent som folk tror (i tillägg till utsläpp från batteritillverkning mm).
Det har jag i min, och jag laddar batterierna endast på natten. En laddning räcker till jobbet o tillbaka, har jag ärende efter jobbet så kör jag med förbränningsmotorn.
Om din förbränningsmotor inte funkar, så är det ju bra att fixa den.
Om det är så att du inte kan tänka dig att köra på något annat än el, så borde du skaffa en elbil istället...
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Kärnkraften är nedlagd (Sovjet-byggda Ignalina, så kanske bra i detta fall). Gas, olja, vattenkraft (pumpkraftverk), lite biobränsle och förvånansvärt mycket vind (och lite sol också), men vad jag kunnat hitta inget kol.Mikael_L skrev:
Jag kör på bensin när jag måste och försöker annars köra på el. Det är billigare med el.Nissens skrev:
Har du ingen förbränningsmotor i din hybrid?
Det har jag i min, och jag laddar batterierna endast på natten. En laddning räcker till jobbet o tillbaka, har jag ärende efter jobbet så kör jag med förbränningsmotorn.
Om din förbränningsmotor inte funkar, så är det ju bra att fixa den.
Om det är så att du inte kan tänka dig att köra på något annat än el, så borde du skaffa en elbil istället...
Mitt batteri är på noll på vintern när jag kommer till jobbet utan värme på. Samma sak på sommaren, fast då med AC på.
Poängen är att hybrider driver elförbrukning när elflrbrukningen redan är som störst.
Hade det funnits en ren elbil med vettig kostnad som kan dra släp och som är tillräckligt stor invändigt så hade jag redan haft en sådan.