253 811 läst ·
3 373 svar
254k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Är införstådd med problematiken men det var menat som ett skämtMikael_L skrev:
Så är det.
Men tråden handlar om stängningen av R2 och därmed blir följddiskussionerna vad för negativa (ja eller positiva) konsekvenser det kan bli.
Och energibrist är ingen sådan konsekvens, men däremot effektbrist.
Och visst är ju även energin en konsekvens, den energi vi nu inte exporterar riskerar att bli ersatt av energi från fossila bränslen.
Och då kommer man till värderingsfrågan, är vi mer bekväma med högre CO2 i luften eller med mer utbränt kärnbränsle i framtida förvar ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Det blåser hårt nu.
Visst är det en tråd om kärnkraft men mycket lärorik för det alternativ som så många förespråkar ska ersätta kärnkraft. Just vinkraft.
Jag har tidigare sett vindkraft som något mycket positivt och det enda som stört bilden har varit tidigare subventioner (nu i stort sett borta) samt att man bara får el när det blåser. Nu ser jag detta som små problem och de verkligen stora är följande:
Jag sökte på "konkurser vindkraft" och fick 230.000 träffar!
Oj varför har ingen tagit upp detta tidigare tänkte jag men har väl varit blind av miljöargumenten.
Vindkraften är i kris. Flera vindkraftsbolag i konkurs och fler väntas slänga in handduken. Min slutsats efter lite läsande.
"Låga intäkter från försäljningen av el och certifikat täcker idag inte ens drift och underhåll av vindkraftverken. Några bolag har gått i konkurs, andra ligger i riskzonen."
https://www.svensk-vindkraft.org/vindkraften-i-kris/
Vidare
"– Turbinen från Vestas gick bra, berättar Rickard Edvardsson som suttit i bolagets styrelse. Bankens kalkyl byggde dock på ett avräkningspris på 70 öre/kWh, och vi lånade till 70 procent av investeringen, så med dagens priser gick inte det heller runt."
Ett exempel till
"Norr Vinds kraftverk vid Gullvik öster om Örnsköldsvik har haft två stora haverier sista tiden.
Nu klarar de inte av att driva det längre – och går i konkurs.
– Haverierna i kombination med elpriset gör det omöjligt att fortsätta, säger Gert-Olof Holst, delägare och styrelsemedlem."
https://www.vlt.se/artikel/vindkraftverk-havererade-i-gullvik-agarforetag-forsatts-i-konkurs
Ruffel och båg i arrenden där markägare riskerar att få ta hand om övergivna anläggningar efter konkurser eller när bolagen tröttnat. (har jag länkat till tidigare)
Från början svenska bolag som man gärna låter få arrenden av mark men där bolagen sedan säljs till inverterare i andra länder som skiter i hur det går i Sverige.
Övertro hos vissa (inkl. mig själv tidigare) att anläggningarna är enkla att förnya när de nått sin livslängd på endast ca 20 år. En mycket kort tid om man jämför med andra energislag som kärnkraft och vattenkraft.
Men det allvarligaste är sjunkande elpriser vilket kommer sänka många vindkraftsbolag och lämna skit kvar i naturen.
Vi (Sverige) är i behov av elkraft och när vi byter ut kärnkraft mot vindkraft så kommer vi få ta över konkursade anläggningar och driva dem vidare med förlust och det blir vi skattebetalare som får ta den smällen.
Min slutsats och tackar all här som hjälp till att få bilden klar för mig och hoppas den ger andra lite klarhet.
Vindkraften, en blåsning.
Visst är det en tråd om kärnkraft men mycket lärorik för det alternativ som så många förespråkar ska ersätta kärnkraft. Just vinkraft.
Jag har tidigare sett vindkraft som något mycket positivt och det enda som stört bilden har varit tidigare subventioner (nu i stort sett borta) samt att man bara får el när det blåser. Nu ser jag detta som små problem och de verkligen stora är följande:
Oj varför har ingen tagit upp detta tidigare tänkte jag men har väl varit blind av miljöargumenten.
Vindkraften är i kris. Flera vindkraftsbolag i konkurs och fler väntas slänga in handduken. Min slutsats efter lite läsande.
"Låga intäkter från försäljningen av el och certifikat täcker idag inte ens drift och underhåll av vindkraftverken. Några bolag har gått i konkurs, andra ligger i riskzonen."
https://www.svensk-vindkraft.org/vindkraften-i-kris/
Vidare
"– Turbinen från Vestas gick bra, berättar Rickard Edvardsson som suttit i bolagets styrelse. Bankens kalkyl byggde dock på ett avräkningspris på 70 öre/kWh, och vi lånade till 70 procent av investeringen, så med dagens priser gick inte det heller runt."
Ett exempel till
"Norr Vinds kraftverk vid Gullvik öster om Örnsköldsvik har haft två stora haverier sista tiden.
– Haverierna i kombination med elpriset gör det omöjligt att fortsätta, säger Gert-Olof Holst, delägare och styrelsemedlem."
https://www.vlt.se/artikel/vindkraftverk-havererade-i-gullvik-agarforetag-forsatts-i-konkurs
Ruffel och båg i arrenden där markägare riskerar att få ta hand om övergivna anläggningar efter konkurser eller när bolagen tröttnat. (har jag länkat till tidigare)
Från början svenska bolag som man gärna låter få arrenden av mark men där bolagen sedan säljs till inverterare i andra länder som skiter i hur det går i Sverige.
Övertro hos vissa (inkl. mig själv tidigare) att anläggningarna är enkla att förnya när de nått sin livslängd på endast ca 20 år. En mycket kort tid om man jämför med andra energislag som kärnkraft och vattenkraft.
Men det allvarligaste är sjunkande elpriser vilket kommer sänka många vindkraftsbolag och lämna skit kvar i naturen.
Vi (Sverige) är i behov av elkraft och när vi byter ut kärnkraft mot vindkraft så kommer vi få ta över konkursade anläggningar och driva dem vidare med förlust och det blir vi skattebetalare som får ta den smällen.
Min slutsats och tackar all här som hjälp till att få bilden klar för mig och hoppas den ger andra lite klarhet.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 818 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 818 inlägg
Ja, problemet är, om jag får gissa, att om man har en stor andel vindkraft i energimixen, kommer priserna att gå ned kraftigt när det blåser. Det blåser ju i regel inte bara lokalt. När det finns tillgång till mycket energi så går priserna ned. Tillgång och efterfrågan. Att bygga sin kalkyl på något slags genomsnittspris kommer att göra att man fattar fel investeringsbeslut.optimum skrev:
Det blåser hårt nu.
[länk]
Vidare
Ett exempel till
[länk]
Troligen ännu värre för de som spekulerat med ökade elpriser och haft dålig avkastning på elpris nivåer vid investeringen.mattiasp skrev:
Ja, problemet är, om jag får gissa, att om man har en stor andel vindkraft i energimixen, kommer priserna att gå ned kraftigt när det blåser. Det blåser ju i regel inte bara lokalt. När det finns tillgång till mycket energi så går priserna ned. Tillgång och efterfrågan. Att bygga sin kalkyl på något slags genomsnittspris kommer att göra att man fattar fel investeringsbeslut.
Börjar likna fastighetsbubbla vi tidigare haft
Vore jag bank så skulle jag passa mig för att låna ut med för vilda glädjekalkyler. Påminner om 90-talets ekonomiska kris.
Men här är värdet sämre då verken ska hålla ca 20 år (har läst 15-25 år) och försök sälja ett 15 år gammalt vinkraftverk med sämre verkningsgrad än nya samt risker för kostsamma maskinreparationer och kort återstående livslängd.
Försök sälja ett gammalt kärnkraftverk. ...optimum skrev:
Troligen ännu värre för de som spekulerat med ökade elpriser och haft dålig avkastning på elpris nivåer vid investeringen.
Börjar likna fastighetsbubbla vi tidigare haft
Vore jag bank så skulle jag passa mig för att låna ut med för vilda glädjekalkyler. Påminner om 90-talets ekonomiska kris.
Men här är värdet sämre då verken ska hålla ca 20 år (har läst 15-25 år) och försök sälja ett 15 år gammalt vinkraftverk med sämre verkningsgrad än nya samt risker för kostsamma maskinreparationer och kort återstående livslängd.
Verken skrivs ju av år för år. Att det är många konkurser är inte bra förstås, någon som vet mer om det?optimum skrev:
Många kommuner har satsat på egna vindkraftverk. Den egna vindelen är dyrare än vad man kunnat köpa motsvarande el för. När man har produktionsöverskott får man sälja till ett pris under sitt produktionspris. Kommuner gör miljonförluster.
Karlstad och Hammarö kommun har hittat en fransk köpare till sina gemensamma vindkraftsanläggningar som togs i drift 2010. Haverier och lågt elpris har drabbat dem hårt.. Förlusten hamnar på 250 miljoner kr.
Budet? 26 miljoner (kr, inte euro). länk SR
Mälarenergi förlorade 19 miljoner på vindkraft. SVT nyheter
Dorotea investerade 30 miljoner i egna vindkraftverk. Det blev 4 miljoner i vinst första 3 åren, men sen 2012 går man back 1 miljon om året, som får sparas in andra verksamheter, säger kommunalrådet Greger Lindqvist. Länk SR.
Handla av sig själv till överpris kan vara en ”lösning” .
Örebro och Kumla anskaffade vindkraft för 450-500 miljoner, men kan få skriva ner värdet med 200 miljoner, eller köpa all sin elförbrukning till överpris av det gemensamma bolaget. länk
Energimyndigheten får av regeringen i uppdrag att fördela 70 miljoner per år till kommuner som satsat på vindkraft. Länk NyT
länk
Edit: Avgiften är till för att betala kostnaden för ledningar och transformatorstation som ska kunna ta emot elen och få ut den på elnätet.
Karlstad och Hammarö kommun har hittat en fransk köpare till sina gemensamma vindkraftsanläggningar som togs i drift 2010. Haverier och lågt elpris har drabbat dem hårt.. Förlusten hamnar på 250 miljoner kr.
Budet? 26 miljoner (kr, inte euro). länk SR
Mälarenergi förlorade 19 miljoner på vindkraft. SVT nyheter
Dorotea investerade 30 miljoner i egna vindkraftverk. Det blev 4 miljoner i vinst första 3 åren, men sen 2012 går man back 1 miljon om året, som får sparas in andra verksamheter, säger kommunalrådet Greger Lindqvist. Länk SR.
Handla av sig själv till överpris kan vara en ”lösning” .
Örebro och Kumla anskaffade vindkraft för 450-500 miljoner, men kan få skriva ner värdet med 200 miljoner, eller köpa all sin elförbrukning till överpris av det gemensamma bolaget. länk
Energimyndigheten får av regeringen i uppdrag att fördela 70 miljoner per år till kommuner som satsat på vindkraft. Länk NyT
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
länk
Edit: Avgiften är till för att betala kostnaden för ledningar och transformatorstation som ska kunna ta emot elen och få ut den på elnätet.
Redigerat:
Min granne var med och rev Big Glen. Skar ned den i bitar om ca 15 ton.K karlmb skrev:
Ett misslyckat vindkraftverk innebär inte att vindkraften är fel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/big-glenn-forsvinner-tekniken-kostade-80-miljoner
Jag var själv delägare av i ett vindkraftverk på 1 MW som sattes upp 2005. Detta har gått med vinst totalt sett. Men då växellådan gick sönder för något år sedan valde vi att demontera det för att kalkylen med dagens priser inte skulle bära sig att renovera verket. Det fanns avsatt kapital för underhåll men det räckte inte ens till nedmonteringen utan vi fick betala en del ur egen ficka. En annan starkt bidragande orsak var även att svenska kraftnät sa nej till en utökad överföringskapacitet. Jag är inte så insatt i detta då jag ej satt i styrelsen utan endast ägde en andel men min personliga åsikt är att jag tror att glansdagarna för vindkraft är förbi i alla fall med dagens elpriser och system.