tommib tommib skrev:
Jag tror att HVDC ska reserveras för särskilt känsliga miljöer där det helt enkelt inte är möjligt med luftledning.
HVDC fungerar mycket väl med luftledningar. Kina och Indien är främst i världen.
Idag skulle man knappast överväga att dra ac-ledningar över 400-500 km. HVDC verkar vara det enda ekonomiska alternativ. Stabilare, grönare, bättre reglermöjligheter.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fisch Fisch skrev:
Hur enkelt som helst. L=25 år. Svårare än så är det inte. Det är helt vansinniga krafter på fundamentet. Tänk dig själv höjden på snurran och sen kraften från vinden. Det blir en helt otroligt stor hävarm som sliter och drar i fundamentet. Efter 25 år räknar man med att fundamentet är uttjänt, eller utmattat om du så vill.
Haha nä.

Kan du länka en källa på påståendet?

Mer sannolikt är verket uttjänt. När du installerar ett nytt verk är det större ( utveckling går mot färre men större) och därmed kan det gamla fundamentet inte återanvändas.

tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
HVDC fungerar mycket väl med luftledningar. Kina och Indien är främst i världen.
Idag skulle man knappast överväga att dra ac-ledningar över 400-500 km. HVDC verkar vara det enda ekonomiska alternativ. Stabilare, grönare, bättre reglermöjligheter.
Ah, ja. Jag tänkte helt på markförlagda ledningar. Lufthängd HVDC är iofs ett alternativ men kräver mer komplex utrustning i ändarna. Frågan är väl vad som blir mest driftsäkert. Jag vet inte hur HVDC bidrar till "svängmassa" och frekvenshållning i systemet och hur mycket av det som behövs. Om man frikopplar norrland med alla vattenkraftgeneratorer så blir det i alla fall en betydande förlust av roterande massa.

Apropå 800 kV så tänker jag att stamnätet ändå måste bytas ut till del (stolpar, fundament) eftersom det är såpass gammalt. Att uppgradera till 800 kV kommer dra med sig att man måste ändra på massa ställen medan rent underhåll inte gör det. Det är över min förmåga (och egentligen intresse) att räkna på detaljerna i det.

optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl samma sak med kärnkraftverk, eller?
Vad tror du själv?

Likström kan inte ersätta växelström
Ett vanligt förekommande önskemål är att Svenska kraftnät ska använda likströmsteknik i stället för växelström, just därför att likströmsledningar kan markförläggas. Växelström och likström är dock två helt olika överföringstekniker med olika funktioner som gör dem användbara i skilda syften.

Det svenska växelströmsnätet kan kompletteras med, men inte ersättas av, likströmsförbindelser. När Svenska kraftnät bygger en ny ledning är det vanligen för att stärka växelströmsnätet i syfte att åstadkomma en trygg och säker elförsörjning. Om växelströmmen här ersattes med likström skulle syftet med ledningen inte uppnås och de nödvändiga förstärkningarna utebli.
https://www.svk.se/natutveckling/utbyggnadsprocessen/teknik/#Lik.Inte.ersatta

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl samma sak med kärnkraftverk, eller?
Hur många svenska kärnkraftverka har gått i konkurs?

Det finns vindkraftverksbolag som verkar vara skakiga

"Entreprenören Active Works begär den multinationella vindkraftsjätten Nordex svenska dotterbolag i konkurs. Active Works vill ha drygt 100 miljoner för sitt arbete och för att jobbet stått stilla i två månader vid ett av Sveriges största vindkraftsbyggen."

https://www.dn.se/ekonomi/vindkraftsjatte-begars-i-konkurs-av-entreprenor/
Dock betalsida

Den kraftiga satsningen på vindkraftverk ger lägre elpriser vilket knappast de som satsat på vinkraft haft med i sina kalkyler. De har oftast stigande elpriser med i lönsamhetskalkylerna.
När större bolag satsar så kommer de små bolagen få ekonomiska bekymmer och vi kommer med stror sannolikhet se ett antal mindre vindkraftbolag göra konkurs.
Helt naturligt i den fria marknadens ekonomi.
Hoppas de då säkrat tillgångar för att städa upp sina gamla verk när de inte är lönsamma längre.

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Kärnkraften betalar några öre per producerad kWh till en avvecklingsfond. Något liknande finns vad jag vet inte för vindkraft?

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
avvecklingsfond
Om företaget ej finns kvar åligger det markägaren på samma sätt som ett vattenkraftverk där staten har ändrat regelverket för dessa.

tommib tommib skrev:
Jag vet inte hur HVDC bidrar till "svängmassa" och frekvenshållning i systemet och hur mycket av det som behövs. Om man frikopplar norrland med alla vattenkraftgeneratorer så blir det i alla fall en betydande förlust av roterande massa.

Apropå 800 kV så tänker jag att stamnätet ändå måste bytas ut till del (stolpar, fundament) eftersom det är såpass gammalt. Att uppgradera till 800 kV kommer dra med sig att man måste ändra på massa ställen medan rent underhåll inte gör det. Det är över min förmåga (och egentligen intresse) att räkna på detaljerna i det.
HVDC bidrar inte alls med någon svängmassa. Reglerloopar för att hålla spänningen konstant från AC/DC och DC/AC omvandlarna tar flera 100ms för att reagera på laständringar. Därför kan inte stamnätet ersättas med HVDC ledningar. (Fritt ur minnet, samtal med ingenjör från Svenska kraftnät).
HVDC är bra på att transportera en viss mängd energi från punkt A till punkt B, men bör väl inte överstiga ca 30% vid inkopplingspunkten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det var typ något sådant jag hade i bakhuvudet.

R RoAd skrev:
Trodde vi rett ut att subventionerna är borta sedan flera år tillbaka. Det enda som återstår är elcertifikaten och de gäller ju för producerad el och således spelar det ju ingen roll när verket är byggt.

Vilka bolag har satt sig själva i konkurs när deras verk var uttjänta?
Det är fel. Elcertifikat ges bara de första 15åren.

https://www.energimyndigheten.se/fornybart/elcertifikatsystemet/om-elcertifikatsystemet/

• Gilla
kest
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Haha nä.

Kan du länka en källa på påståendet?

Mer sannolikt är verket uttjänt. När du installerar ett nytt verk är det större ( utveckling går mot färre men större) och därmed kan det gamla fundamentet inte återanvändas.
”Haha nä”. Alltid lika spännande att debattera med lekmän.

optimum
K kest skrev:
Om företaget ej finns kvar åligger det markägaren på samma sätt som ett vattenkraftverk där staten har ändrat regelverket för dessa.
Ja jäklar vilken grej.
Tackar för den passningen för den öppnade mina ögon rejält.

Den hade jag inte tänkt på och säkert inte alla andra..
Sökte på det du skrev om och hittade denna rätt så intressanta artikel

"Tänk er för, markägare – ni riskerar miljonkostnader om ni tar emot vindkraftverk"

http://www.facebook.com/sharer.php?...-miljonkostnader-om-ni-tar-emot-vindkraftverk
https://www.allehanda.se/artikel/ta...-miljonkostnader-om-ni-tar-emot-vindkraftverk

Det som troligen händer är att markägaren går i konkurs och sedan får vi skattebetalare ta hand om skiten.
Borde vara lag på att det avsätts pengar i en fond för att i framtiden städa upp efter sig.

Markägare arrenderar ut sin mark för ett svenskt vindkraftsbolag och känner sig trygg. Sedan säljs bolaget till utländska ägare och där det sällan finns ansvarstänkande för svensk mark.

Ruffel och båg luktar det.
Hittade även detta

"Sluta svälja vindkraftspropagandan"

https://www.skogen.se/nyheter/sluta-svalja-vindkraftspropagandan
"Jag har till exempel fått ta del av ett kontrakt där det bland annat står att det betongfundament som vindkraftverket vilar på ej är vindkraftsföretagets ansvar vid en eventuell nedmontering. Istället rekommenderas markägaren att bila bort 30 cm av översta delen av fundamentet och sen jordtäcka. Men får ett armerat betongfundamentet som väger cirka 1300 ton bara lämnas kvar i marken? Den frågan vill ingen myndighet svara på.
Totalkostnaden för att sönderdela, frakta bort och deponera ett fundament beräknas gå på närmare fem miljoner kronor. Det finns alltså all anledning för markägarna att känna oro så länge som man inte med säkerhet vet vad som gäller. En annan obesvarad fråga är vad som händer vid en eventuell konkurs av en vindkraftspark."

Vi har nyligen diskuterat ansvaret för betongfundament och här kommer mer äkta fakta.
Läs gärna själv och inse att allt är inte guld som glimmar
Det stinker skit om detta tycker jag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är väl inga problem att upgradera till 800 kV i båda ändars trafo bara?
Precis som det blir om man går över till HVDC.
Och varför gräva ner HVDC om den går att hänga i befintliga gator?
Det är inte samma fasjord-avstånd mellan ledarna. Innebär att hela ledningen måste bytas ut om du går från 400kV till 800kV.

Mycket gissande i denna konsument-tråd.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.