Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Då kan ju teknikutvecklingen i sig vara ett skäl att öka beviskraven, när det faktiskt är lättare och rimligt att producera annan bevisning än personligt intygande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Fast man ska inte betala om man ska överklaga när det är ett privat bolag som utfärdat kontrollavgiften. Där är det rejält dumt att betala först.panodil skrev:
Jag fick en kontrollavgift och på den stod det att man INTE skulle betala om man avsåg att överklaga.
Det är skillnad på ett privat parkeringsbolag och myndighet.
Får man en kontrollavgift från ett privat bolag är det som att på en faktura från valfritt företag. Den betalar man om man är överens om att den är korrekt, annars låter man bli att betala och bestrider den.
Om alla försökte minimera kostnaderna för staten så skulle vi alla komma lite billigare undan. Ser ingen som helst mening i att dra upp kostnaderna för att överklaga ett fall där jag har uppenbart fel, bara för att orsaka onödiga kostnader.Ruttenrot skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jodå, det finns all anledning i Göteborg där den politiska vänstermajoriteten med miljöpartiet i spetsen har drivit upp parkeringsavgifterna för att nästan omöjliggöra för bilisterna att använda bilen i stan.DIY_freak skrev:
Detta vid sidan om införd trängselskatt, som inte är en verklig trängselskatt utan en finansieringsskatt för en dyr och onödig pendeltågtunnel.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
En gång fick jag en kontrollavgift från ett privat bolag och krävde att få en kopia av deras tillstånd att driva P-bevakningsärenden. Det är nämligen en tillståndspliktig verksamhet. Då kom det inget mer. Det verkar finnas en del skumma firmor därute.
Så vad tjänar du som Göteborgare på att domstolen eller annan myndighet belastas med en massa onödiga Ärenden? Vad har det för samband med höjda p-avgifter och trängselskatt? Tror du dessa kommer sänkas för att du ökar myndigheternas kostnad? Överklagar du alla trängselskattebeslut också?Fixartanten skrev:Jodå, det finns all anledning i Göteborg där den politiska vänstermajoriteten med miljöpartiet i spetsen har drivit upp parkeringsavgifterna för att nästan omöjliggöra för bilisterna att använda bilen i stan.
Detta vid sidan om införd trängselskatt, som inte är en verklig trängselskatt utan en finansieringsskatt för en dyr och onödig pendeltågtunnel.
För övrigt är det fortfarande löjligt billigt att parkera på gatorna i Gbg om man jämför t.ex. med många andra länder i Europa. Bodde en längre tid i Nederländerna och där fick man nästan mata in Euro-mynten i samma takt som vi slänger in enkronorna.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
För egen del har jag inga tillfällen till utomparlamentariska aktiviteter i Göteborg när det gäller parkering eller trängselskatt eftersom jag på grund av den där förda trafikpolitiken numera helt avstår från att besöka staden. Men jag har inget emot om andra agerar på olika sätt. Fransmännen som är uppfinningsrika inom detta område kan ju därvid vara föredömen.DIY_freak skrev:Så vad tjänar du som Göteborgare på att domstolen eller annan myndighet belastas med en massa onödiga Ärenden? Vad har det för samband med höjda p-avgifter och trängselskatt? Tror du dessa kommer sänkas för att du ökar myndigheternas kostnad? Överklagar du alla trängselskattebeslut också?
För övrigt är det fortfarande löjligt billigt att parkera på gatorna i Gbg om man jämför t.ex. med många andra länder i Europa. Bodde en längre tid i Nederländerna och där fick man nästan mata in Euro-mynten i samma takt som vi slänger in enkronorna.
Kan absolut inte instämma i att det är "löjligt billigt" att parkera i Göteborg om man jämför med svenska förhållanden.
Ja det var Hojab jag stångades med också. Och de verkar som sagt var svara med en mall. De som hanterar överklagandena där verkar inte ha någon som helst kompetens kring vad reglerna säger.
Inte förrän ärendet hamnade hos Europark så avskrevs det direkt utan åtgärd.
Så mitt råd för alla som råkar ut för en tvivelaktig kontrollavgift är kort och gott: bestrid, bestrid, bestrid. Det kostar dem mer att dra det hela till tingsrätten än vad de får in från dig (även om du förlorar).
Om man förlorar så blir det visserligen dyrare än om man betalar direkt, så om man verkligen gjort fel så är det bättre att betala än att tjafsa.
Om man har betalt, placerat biljetten synligt (och den ligger kvar) och inte parkerat mot reglerna så har de inte mycket att komma med. Om däremot en automat är trasig, ingen biljett kommer ut etc. så är det viktigt att du fått ett kontrollnummer från felanmälan. Och om biljetten åkt ner på golvet elller liknande är det också kört. Köp en klämma som håller biljetten på insidan av rutan.
Inte förrän ärendet hamnade hos Europark så avskrevs det direkt utan åtgärd.
Så mitt råd för alla som råkar ut för en tvivelaktig kontrollavgift är kort och gott: bestrid, bestrid, bestrid. Det kostar dem mer att dra det hela till tingsrätten än vad de får in från dig (även om du förlorar).
Om man förlorar så blir det visserligen dyrare än om man betalar direkt, så om man verkligen gjort fel så är det bättre att betala än att tjafsa.
Om man har betalt, placerat biljetten synligt (och den ligger kvar) och inte parkerat mot reglerna så har de inte mycket att komma med. Om däremot en automat är trasig, ingen biljett kommer ut etc. så är det viktigt att du fått ett kontrollnummer från felanmälan. Och om biljetten åkt ner på golvet elller liknande är det också kört. Köp en klämma som håller biljetten på insidan av rutan.
Ja, Hojab är klart och tydligt ett blufföretag, eller åtminstone ett skumraskföretag. Hotar med inddrivning, trots artigt bestridande av avgift, då tydligen sms-betalning hamnar hos dem. Deras samarbete med sms-företaget tycker de att jag ska sköta, trots att jag gett dem alla upplysningar jag har. Senast skickade jag upplysningarna igen med mottagarbevis,(100 kr - p-avgiften var på 55 kr!) och det har man inte löst ut!!!N Nerre skrev:
Med alla portoavgifter på 9 kr är jag snart på förlustsidan i vilket fall som helst! Men Hojab ska INTE ha några pengar från mig. En massa tid och humör kostar det också. Tre månader har de hållit på.
Detta är en affärsidé: Hota med inkasso och Kronofogden, så skrämmer man folk till att betala avgifter, som de inte är skyldiga till!
Jag blev nyfiken och googlade på Hojab...sida upp och sida ner på folk som är vansinniga på dem.
Om det är polisen som har utfärdat den felaktiga p-boten är det ens skyldighet att "skrika". Polisen ska ju stå för det som är rätt och riktigt i landet.T Polos skrev:
Skurkföretaget Hojab är dotterbolag till finansföretaget Svea Direkt. Det bör man vara medveten om när man ska placera sina sparpengar! Efter att ha lappats av Hojab fick jag anledning att omgående flytta mina sparpengar från Svea.E egeside skrev:Ja, Hojab är klart och tydligt ett blufföretag, eller åtminstone ett skumraskföretag. Hotar med inddrivning, trots artigt bestridande av avgift, då tydligen sms-betalning hamnar hos dem. Deras samarbete med sms-företaget tycker de att jag ska sköta, trots att jag gett dem alla upplysningar jag har. Senast skickade jag upplysningarna igen med mottagarbevis,(100 kr - p-avgiften var på 55 kr!) och det har man inte löst ut!!!
Med alla portoavgifter på 9 kr är jag snart på förlustsidan i vilket fall som helst! Men Hojab ska INTE ha några pengar från mig. En massa tid och humör kostar det också. Tre månader har de hållit på.
Detta är en affärsidé: Hota med inkasso och Kronofogden, så skrämmer man folk till att betala avgifter, som de inte är skyldiga till!
Jag blev nyfiken och googlade på Hojab...sida upp och sida ner på folk som är vansinniga på dem.