Fick en skrivelse "Kontrollavgift" på svenska, angående en påstådd förseelse utomlands. Om jag nu var skyldig eller inte kan vi lämna därhän i denna betraktelse.
Brevet saknar tydlig avsändare, vissa saker tyder på UK. Jag tror att aktören "Parking Solutions Deutschland GmbH" är upphovsmannen och har gett i uppdrag till någon skum firma att förfölja utländska bilar.
Brevet uppfyller många rekvisita för bluffaktura: Ingen tydlig avsändare, webbadressen funkar inte.
Jag överklagade såklart med dessa grunder: Ingen uppgift om arten av förseelse. Att det handlar om parkering är tydligt men är det obetalt avgift, utanför rutan, eller annat? Bildbevisen visar inte parkeringssituationen utan min bil i färd på en stenlagd plats. Bevisläget lika med noll. Ingen tydlig gatuadress för det påstådda förseelsen anges.

Jag har även hänvisat till svensk inkassolagstiftning så förhoppningsvis håller dom käft.

• Wow
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Risk att du torskar. Kraven på bevis osv. i parkeringsärenden skiljer sig väldigt mycket mellan länder. Om vi antar att hanteringen från bolagets sida är OK i landet ifråga. Så kan de driva in böterna från Sverige, iallafall om det är ett EU land, eller vissa andra länder som ex. Norge. Osäker på om UK kvalar in efter Brexit.

Nu antar jag att du faktiskt har kört bil i landet ifråga under den aktuella tiden?

H hempularen skrev:
Så kan de driva in böterna från Sverige
Då ska bluff-företaget anlita en svensk inkassofirma som då skickar ett inkassokrav. Detta kommer att bestridas och inkassofirman gör ingen bedömning av kravets grunder. Sedan kan bluff-företaget göra en ansökan hos fogden om utmätning. Det tror jag inte komma att hända.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.