Vid utförd OVK så ska det bifogas protokoll till stadsbyggnadsnämnden.
Vid kontakt med dom så är det tydligen ett protokoll för fastigheten och inte ett för varje enskild lägenhet.

Vad gäller?
 
Ett för fastigheten. Det protokollet innehåller eventuella anmärkningar specificerat för resp lägenhet.
 
Ok, jag hade hoppats på att det skulle vara ett protokoll per lägenhet.
Jag får gå på det som finns och hoppas att att det stämmer.
 
Hej
Hur tyder man ett OVK-protokoll? Har inte sett ett men det står på intyget i porten: Resultat av kontrollen G.
Vad innebär det?

KORT VERSION: Varken brf eller de som utfört kontrollen har vidarebefordrat dokumentet till Byggnadsnämnden.
Det finns inte att tillgå. Kontaktat det företag som det står på intyget och bett om e-post med protokollet bifogat.
 
C
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Hej
Resultat av kontrollen G.
Vad innebär det?
G = branschorganisationens "kod" för Godkänt. Varför de inte uttrycker sig tydligare i ett dokument som är riktat till kreti och pleti är ett av världens små mysterier.

Kolla med BRF om kopia på protokollet. Den som utför besiktningen skall skicka protokollet till fastighetsägaren + kommunen. Om så inte skett är OVK:n i princip inte genomförd.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
G = branschorganisationens "kod" för Godkänt. Varför de inte uttrycker sig tydligare i ett dokument som är riktat till kreti och pleti är ett av världens små mysterier.
För att ventbranschen är lite av en oseriös bransch. De vill göra det enkla komplicerat och skapa osäkerhet hos kunderna så att de kan sälja fler tjänster som handlar om att inget göra och skriva protokoll. Då måste protokollen vara svåra och obegripliga så att kunden inte inser att de inget levererar. Det är ju annars svårt att tjäna pengar på ventilationssystem, de byggs en gång och sen bara funkar de i årtionden.

Det finns förresten inget "godkänt" vid en OVK. Det är bara hittepå som saknar lagstöd.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
G = branschorganisationens "kod" för Godkänt. Varför de inte uttrycker sig tydligare i ett dokument som är riktat till kreti och pleti är ett av världens små mysterier.

Kolla med BRF om kopia på protokollet. Den som utför besiktningen skall skicka protokollet till fastighetsägaren + kommunen. Om så inte skett är OVK:n i princip inte genomförd.
Tusen tack för svar!!!
Hittar inte e-posten om att jag frågat Styrelsen men frågat Stadsbyggnadskontoret och de har endast fått ett protokoll. Det första. 1997.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.