Hej
Efter komunen bytt vatten mätare samt lagt i en backventil (vilken inte fanns innan) så har jag problem med tryckförändringar i vattensystemet.
Efter jag har tappat varmvatten så fylls ju detta på med nytt kallt vatten vilket i sin tur värms upp och expanderar således i volym.
Detta medför att jag får ett häftig vattenflöde i mina tappkranar i början när jag börjar spola vatten.
Vad kan det vara för fel sör så här skall det ju inte vara?
Kan det vara backventilen vid ESBE tappvarmattenshunten som är kass eller som saknas helt?
Efter komunen bytt vatten mätare samt lagt i en backventil (vilken inte fanns innan) så har jag problem med tryckförändringar i vattensystemet.
Efter jag har tappat varmvatten så fylls ju detta på med nytt kallt vatten vilket i sin tur värms upp och expanderar således i volym.
Detta medför att jag får ett häftig vattenflöde i mina tappkranar i början när jag börjar spola vatten.
Vad kan det vara för fel sör så här skall det ju inte vara?
Kan det vara backventilen vid ESBE tappvarmattenshunten som är kass eller som saknas helt?
Inget okänt problem. Vedeldare brukar ha det i kubik.
Du behöver ett expansionskärl på varmvattnet.
Jag vet inte riktigt om man löser det med ett kärl som fylls med luft från VV, eller om man använder ett med en blåsa i. Sådanadär slag dämpare som diskuterats tidigare kanske funkar.
http://www.vvs-forum.com/index.php?use=publisher&id=1274&lang=1
ftp://195.216.47.27/pdf/7/7-20-1.pdf
ftp://beulcoall:armatur@195.216.47.27/pdf/7/7-20-1.pdf
Du behöver ett expansionskärl på varmvattnet.
Jag vet inte riktigt om man löser det med ett kärl som fylls med luft från VV, eller om man använder ett med en blåsa i. Sådanadär slag dämpare som diskuterats tidigare kanske funkar.
http://www.vvs-forum.com/index.php?use=publisher&id=1274&lang=1
ftp://195.216.47.27/pdf/7/7-20-1.pdf
ftp://beulcoall:armatur@195.216.47.27/pdf/7/7-20-1.pdf
Nja det tror jag inte jag vill ha en till röd kokong i källaren.
Är detta standard i alla VP eller?
Tror mer på att sätta in en 6kg övertrycksventil. tittade på den som sitter på pannan idag 10kg
.
Någon som vet hur & var man monterar backventiler runt en VVB i en panna idag?
Är detta standard i alla VP eller?
Tror mer på att sätta in en 6kg övertrycksventil. tittade på den som sitter på pannan idag 10kg
Någon som vet hur & var man monterar backventiler runt en VVB i en panna idag?
Backventilen, för att den skall göra någon nytta
, skall sitta innan vvb. Säkerhetsventilen spelar ingen roll om den sitter innan eller efter vvb, bara den sitter efter backventilen. Vet inte vilket tryck min säkerhetsventil är på, men vid vedeldning så droppar det rätt så rejält ur den om pannan är kall innan eldning.
Tompa
Tompa
Vilken storlek på ventil har du (KG/Bar) ?Tompa01 skrev:Backventilen, för att den skall göra någon nytta, skall sitta innan vvb. Säkerhetsventilen spelar ingen roll om den sitter innan eller efter vvb, bara den sitter efter backventilen. Vet inte vilket tryck min säkerhetsventil är på, men vid vedeldning så droppar det rätt så rejält ur den om pannan är kall innan eldning.
Tompa
Angående backventilen så kan jag berätta en rolig historia om en el vvb som var stor, gammal och där termostaten lagt av. Det skedde i en lägerbarack. En morgon kom barnen in och sa att det kokade och rök ur toaletten. Visst, säkert tyckte vi. Antingen så försökte barnen vara lustiga eller så brann det. Lutade nog åt det första men var ju tvungen att kolla om det nu var brand det var fråga om. När jag öppnade dörren till baracken var det ett fasligt visslande ljud och fuktig luft. Ur toaletten steg det ett ångmoln. Av med elen och på med alla vattenkranar för att släppa ut tryck och kyla vvb. Det kom varmvatten/ånga ur samtliga kranar, även kallvattenkranarna.
Det visade sig senare att backventil, säkerhetsventil och termostat var trasiga. (även elpatronen såg lite ledsen ut när den monterats ur) Förmodligen pga ålder och kalkhaltigt vatten. Skulle vara skoj att veta vilket tryck som hade byggts upp i vvbn. Har i broschyrer från försäkringsbolag sett bilder på acc tankar för vedeldning som har exploderat och bokstavligen raserat delar av hus när expansionen blivit igensatt. Undrar hur nära det var i detta fall?
Efter detta som skedde för många år sedan brukar jag vara extra uppmärksam på att det kommer vatten ur säkerhetsventilen. När jag som nu oftast kör med VP så brukar det vara torrt och då testar jag den och spolar igenom lite vatten då och då.
Tompa
Det visade sig senare att backventil, säkerhetsventil och termostat var trasiga. (även elpatronen såg lite ledsen ut när den monterats ur) Förmodligen pga ålder och kalkhaltigt vatten. Skulle vara skoj att veta vilket tryck som hade byggts upp i vvbn. Har i broschyrer från försäkringsbolag sett bilder på acc tankar för vedeldning som har exploderat och bokstavligen raserat delar av hus när expansionen blivit igensatt. Undrar hur nära det var i detta fall?
Efter detta som skedde för många år sedan brukar jag vara extra uppmärksam på att det kommer vatten ur säkerhetsventilen. När jag som nu oftast kör med VP så brukar det vara torrt och då testar jag den och spolar igenom lite vatten då och då.
Tompa
Klicka här för att svara