40 055 läst ·
49 svar
40k läst
49 svar
Ovetandes sänkte jag elförbrukningen med 50%
En modernare bvp är kanske mindre känslig, men enligt manualen för vår från 2005 sjunker den en hel del vid högre framledningstemperaturViktor.J skrev:
Mycket bra! Jag har länge protesterat mot de överrenoveringar som vissa fastighetsbolag ägnat sig åt. Ofta river de husen stomrena för att sedan bygga upp dem som travestier på Hammarby Sjöstad, Ofta siktar man på en halverad energianvändning, vilken mig veterligt aldrig uppnåtts. I något enstaka fall har de till och med lyckats med konststycket att ÖKA energianvändningen!C Chonguis skrev:
Det märkliga är att det finns flera som gjort samma upptäckt som du gjort. Energimyndigheten gav fram till för tiotalet år sedan ut en tidning, "Energiutblick", som idag endast fortlever som någon konferens. I denna berättade Tomas Hallén, då teknisk direktör på Akademiska hus om hur det kan gå att halvera energikostnaden genom att se till att befintliga saker att fungera så bra de kan. Professor Hans Lind kallar detta förfarande för "gnet-metoden". Det behöver alltså inte kosta all världens pengar att energieffektivisera!
Det är tråkigt att inte våra myndigheter och politiker gör mer för att sprida denna kunskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser det ut om du hämtar timvärden från innan bytet?C Chonguis skrev:Jaha, hej på er! Här kommer jag krypandes med svansen mellan benen och slokande mustasch.
Det är några av er som undrat om jag fått en ny elmätare installerad och då ringde en liten klocka någonstans i djupt i hippocampus.
Så jag kontaktade mitt elbolag och visst fick jag det! 17e maj -21.
Och så glappade käkbenet och jag sa för mycket. Så nu ska de undersöka om min nya elmätare visar för lite. Gaaah! Skott i foten! Det var ju inte så jag hade tänkt att konversationen skulle gå!
I grafen är den gula arean den gamla mätaren och den vita den nya. Tittar jag på statistiken så förstår jag den nu. Jag har trott att det gula bara var historisk data som arkiverats med ett medeltal. Men icke!
Och nog är det en markant skillnad i förbrukning allt.
[bild]
[bild]
Så nu tar min tråd en ny vändning. Vilken data är korrekt?? Gamla eller nya. Gul eller vit? Eller släckte grannen värmen i sitt hönshus 20210517?
Om den gamla mätaren var defekt och har överregistrerat min förbrukning kan jag då på något sätt begära ersättning?
Om den nya visar för lite, kan de då begära ersättning?
Vad gör jag nu?
Jag tycker du ska jämföra två jämförbara dagar innan och efter bytet och se vad som verkar rimligast.
Det ser ju onekligen konstigare ut innan bytet än efter bytet.
Du bör installera mekanisk ventilation. Klassiskt att gå från eldande till modernt system men inte kompensera för förändrad luftomsättning. Med ett ftx-system kommer du spara ännu mer på energin.C Chonguis skrev:Jo, nog är man lite nöjd över minskad förbrukning allt. Lustigt nog känner vi ingen skillnad gällandes drag då vi aldrigt upplevt huset som särskilt dragigt. Angående kondens så ser det ut lika dant som när vi flyttade in. Vid -5 grader börjar det. Med installationen av bergvärme så försvann nog stor del av självdraget eftersom skorstenen numer är en sval prydnad. Vet inte om det kan bli ett problem eller om det behöver åtgärdas.
Condensation appears on the glass when one side of the glass is cold and another is warm. Also humidity inside the house should be hight.G gaia skrev:
If both layers of the glass are nicely insulated, there should be no condensation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden