En takfirma lade om vårt tak i maj 2017. Takläggarna ombesörjde byte av vindskivor, takfotsbräsa och underspikning. Underspikningen bestod tidigare av heltäckande målade masonitskivor, alltså (nästan) helt tätt. Råsponten i kattvindarna ser mycket fin ut bortsätt nedersta 20 centimetrarna (längst ner på taket närmast takfotsbrädan. Där hade det blivit fläckvis påväxt av svartmögel.

Masonitskivorna i underspikningen byttes ut mot 90 mm breda brädor med 10 mm luftspalt. Snabbt kalkylerat är det 2x1 cm luftspalt per 12 meter långsida. 2x1x1200 = 2400 cm2...

Nu när det är lite kallare ute så har jag upptäckt att kallraset på övervåningen (mellan kattvindarna) har ökat BETYDLIGT, framförallt om det blåser ute.

Det uppenbara: det är inte helt tätt mellan boytan och kattvindarna, vilket såklart måste åtgärdas.

Det jag vill diskutera (/få svar på):
Är det verkligen "rätt" öka ventilationen så pass? Jag menar; om temperaturen på kattvinden sänks till ute temperatur så åker man rimligtvis också på samma relativa luftfuktighet? Det kan i mitt huvud ske ett oändligt stort luftombyte/"ventilation" men situationen är ändå dålig om den nya luften har hög RH. Eller?

Min tanke är att i luftningsspringorna mellan underspikningsbrädorna sätta någon hyffsat tät skummgummi-sort, som ändå andas men bromsar luftflödet betydligt. Så jag går från i praktiken korsdrag till lätt luftrörelse på kattvinden. Kanske nån variant av damtätningslist som man sätter mellan fönsterbågarna... vad tror ni?

Tacksam för input och en givande diskussion :)
 
Redigerat:
Din lösning låter sund.
Kör på den. Du kommer snabbt att märka om den fungerar eller inte.
Jag skulle nog gjort alla skarvar utan en på varje långsida helt täta. Det är väldigt mkt ventilationsyta jämfört med innan, även med en delvis luftgenomsläpplig dammlist/motsvarande.

Se också till att dina tätningar sitter bergfast annars är det nog risk att de lossnar vid nästa storm (eller tidigare).

Typiskt dundermisstag att jämföra gamla hus med nybyggen och tro att de nya sätten är bra/tillämpliga på äldre lösningar.
 
  • Gilla
JohanOeberg
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Din lösning låter sund.
Kör på den. Du kommer snabbt att märka om den fungerar eller inte.
Jag skulle nog gjort alla skarvar utan en på varje långsida helt täta. Det är väldigt mkt ventilationsyta jämfört med innan, även med en delvis luftgenomsläpplig dammlist/motsvarande.

Se också till att dina tätningar sitter bergfast annars är det nog risk att de lossnar vid nästa storm (eller tidigare).

Typiskt dundermisstag att jämföra gamla hus med nybyggen och tro att de nya sätten är bra/tillämpliga på äldre lösningar.
Tack för tipsen.
Jag var tveksam men gick med på lösningen då vi trots allt inte hade ett helt 100% "felfritt" undertak.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.