Pga av detaljplan, grannar och trilskade bygglovsarkitekt så har vi funderingar på att lösa vårat tänkta taklyft med att göra övervåning större än undervåningen. Baksidan på huset är nämligen väldigt insynsskyddat och en sådan konstruktion skulle kanppt ses från gatan och skulle ligga "bakom" grannarnas hus. Förhoppningsvis får vi även med bygglovsarkitekten på detta då vi håller oss inom detaljplan samt att det inte påverkar husets utseende från gatan sett.
Men rent byggnadstekniskt känner jag mig lätt fundersam. Jag hade tänkt mig bygga med nockbalk vilket innebär att långsidorna (det är en långsida som kommer få ett överhäng) kommer vara bärande för takbjälkarna. Mao så kommer det behövas ett stöd under takfoten på överhänget. Är detta ett problem eller? jag tänker på att dessa stolpar och balken kommer utsättas för väder och vind.
Ett annat "problem" är att undersidan på bjälklaget också kommer vara utsatt. Hur bygger man det på bästa sätt för att undvika att fukt kommer in?
Men rent byggnadstekniskt känner jag mig lätt fundersam. Jag hade tänkt mig bygga med nockbalk vilket innebär att långsidorna (det är en långsida som kommer få ett överhäng) kommer vara bärande för takbjälkarna. Mao så kommer det behövas ett stöd under takfoten på överhänget. Är detta ett problem eller? jag tänker på att dessa stolpar och balken kommer utsättas för väder och vind.
Ett annat "problem" är att undersidan på bjälklaget också kommer vara utsatt. Hur bygger man det på bästa sätt för att undvika att fukt kommer in?
Redigerat:
Undersidan på bjälklaget bygger du väl lämpligast som vilken vägg som helst? Apropå väder och vind är det ju samma "problem" som med övriga trämaterial. Måla eller behandla för att stå emot.
En limträbalk på limträpelare borde inte vara några problem för konstruktionen som sådan.
En limträbalk på limträpelare borde inte vara några problem för konstruktionen som sådan.
Jag har också funderat i de banorna. Är det någon som vet var man kan hitta dimensioneringshjälp för att kunna räkna ut ungefär vilket överhäng man kan ha om man inte vill ha de stödstolpar som Dr.SiC tänker sig?
Borde man inte rådfråga en konstruktör för att få reda på hur stort överhäng som man kan ha om man inte vill ha "plintar". Det måste väl bero på hur balken som håller uppe överhänget är förankrad i huset samt hur grov den är.
Känner ni inte några estetiska tvivel för att göra en sån ombyggnad ? Fast det kanske bara är jag som inte kan visualisera slutresultatet....
Känner ni inte några estetiska tvivel för att göra en sån ombyggnad ? Fast det kanske bara är jag som inte kan visualisera slutresultatet....
Det estetiska är jag inte så orolig för. Det skulle ju bli som ett stort skärmtak längs med hela väggen. Skulle nog gå att göra det rätt snyggt. Men jag har starka dubier kring mekaniken. Att placera tyngden från takstolarna utanför den bärande väggen känns inte riktigt rätt. Det borde bli ett väldigt vridmoment i bjälklaget. Fast med rätt sorts takstolar och kraftigt bjälklag kanske det kunde fungera. Just nu spekulerar jag bara fritt.
Vi har för tillfället lagt denna lösning på is och satsar på att vi får bygga på hela huset istället, huset har nämligen en utbyggnad till vänster som inte är utritad i bilden ovan. Då slipper vi överhänget och får den yta som behövs. Men om det skiter sig av någon anledning så är detta vår backupplan.
Klicka här för att svara