Finns det ingång på den?

nizzehult
Nej, inte på denna modell. Men kolla deras sortiment, dom har massor med olika modeller!

nizzehult skrev:
Har också ett tips. Köpte en billig HD (720P) kamera på ebay som heter Sricam AP008 och blev förvånad över dess funktionalitet och utförande. Den kostade bara 400,- inkl frakt och har panorering i X och Y-led, IR-dioder (9 st), motion detection, talk-back möjlighet, WiFi, minneskortläsare, stöd för mail/FTP mm och även en helt OK app till mobilen som gör ungefär samma som man kan göra med en webläsare. Helt klart prisvärd! Det jag kan sakna är en zoomfunktion och ljudet är rätt kasst. Men ändå! Sricam gör även utomhuskameror som är obetydligt dyrare.

Hej, har du några exempel på bilder? Dag? Natt?

/Anders

nizzehult
Här är två bilder. Den ena är tagen i beckmörker och den andra under dagtid. Nu var det ganska disigt ute så färgerna är lite sjaskiga, vid starkare dagsljus blir bilden på dagtid betydligt klarare.

2e5jq81.jpg
oannlt.jpg

Trevlig kvalité för dom pengarna.

nizzehult
Här är en färsk bild i 640x480 och här ser man också manöverpanelen som man når via en webläsare.
Programvaran är inte helt felfri, det ska gå att zooma(som synes i panelen) men jag får det inte att funka.
Har också haft problem att sätta klockan men slutligen fått till det.
Sen tycker jag att motion-detection är lite väl känslig, trots att jag ställt den på lägsta.
Larm via mail har jag testat och det funkar bra men jag har inte testat att skicka till FTP eller lokal disk inom nätet men det ska gå.
Den har också stöd för svepning fram och tillbaka.
Och för 400,- så tycker jag den är riktigt prisvärd!
v8gco5.jpg

• Gilla
Anders Nils Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
I kameralagen så exkluderas bostäder, vilket gör att det inte är styrt i lag (vad jag vet) hur du får bedriva övervakning och ljudupptagning i din bostad. En annan lag, tror den heter ngt med "Kränkande fotografering" kan dock kanske gälla i udda situationer!

5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats ditallmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs aven fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privatnatur.

[länk]
Ber om ursäkt för det otroligt sena svaret, du kanske har rätt i det. Det hör ju till ovanligheterna att man kommer i kontakt med privatmarknaden. Man får ju banda samtal etc men inte lagra digitalt tror jag? Svårt att se att någon skulle bråka.

När det kommer till övervakningskameror rekommenderar jag nästan ALLTID IP Kameror. Har använt båda systemen själv, och tycker det både är enklare med IP Kameror men även betydligt bättre.
Man kan t.ex se allt genom en app i mobilen.

PUSH gillar jag personligen inte, men vet att kameran jag använder har det. Jag får alltför ofta notifikationer för småsaker...

Men hur fungerar sen det hela.
# Kan man ha en NAS där det spelas in på, eller måste man ha en sån skitdyr inspelningsstation?
Du kan ha NAS om du önskar, många kör Synology. Personligen föredrar jag att ha en billig dator igång istället. :)
Då kan man använda betydligt bättre program och ha massa grymma funktioner som t.ex att inte reagera lika starkt på katter osv

# Kan man välja att typ om larmet går så skall man ha spelat in x antal minuter innan och då väljer man att spara därifrån och så länge som det sen finns utrymme.
Det går absolut, i alla fall med gratis programvaran jag använder ispyconnect. Vitamin D finns också gratis vilket är föregångare till Sighthound.

# Vad skall man välja för kameror, fabrikat?
Finns så otroligt många. Vad du än gör, inte Dlink eller något liknande.

Redigerat av moderator:
Köpt genom ebay massa gånger innan, men haft otroliga kvlaitetsproblem. Hur länge har din kamera hållt?

Hej!
Har ni några tips på utomhuskameror till bra pris, (gärna minst 720P) som man kan komma åt med Linux Mint som operativsystem?
De flesta kameror jag sett stöds endast av Windows och smartphone.

Hur funkar det om jag har 4st kameror, går det få en sida där jag kan se alla 4 kameror, eller måste jag skifta mellan 4st fönster i webbläsaren?
Eller krävs det en sån där NVR/DVR box för att kunna ha en sida där alla kameror syns på?

Trådlösa är ju enklast, men kan dra kablar uppe på vinden om det behövs.

Har sett på ebay att det finns paket med NVR/DVR/ box och kameror för 2-3 tusen, både trådad och trådlösa. Är det nåt att satsa på? Eller är det bättre att koppla ip-kameror till routern?
Fast med ett paket med box så kan jag ju i så fall köpa en liten tv till enbart kamerasystemet och koppla det till, +kunna se via dator på stora tvn för större bild.

De flesta nätverkskameror kan man komma åt med webbläsaren direkt, och då fungerar de även under Linux.

Finns ett program till Linux som samkör all övervakning, kommer dock inte ihåg vad det heter just nu...

Okej, så det funkar med de flesta på ebay osv, även fast inte linux står med i spec?

Lånade ett par olika D-link kameror av en bekant, men de var rena skiten!
I Windows funkade det bra med live stream, men i linux och mobil kom jag bara åt stillbild.. O väldigt mörka bilder trots mörkerseende!

Så det märket ska jag iaf inte köpa!

Hur är kvalitén mellan analoga och digitala övervakningskameror?

D_a_g_g skrev:
Finns ett program till Linux som samkör all övervakning, kommer dock inte ihåg vad det heter just nu...
Zone minder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.