85 594 läst ·
130 svar
86k läst
130 svar
Övervakningskameror, vad skall man välja, och hur funkar det?
SSD är overkill om man inte har hundratals kameror. Om kamerorna inte har stöd för gigabit internet så har du max 100 Mbit/s data in till datorn som skall sparas ner till disk och det har inte ens en USB-ansluten disk problem med (USB 2.0 ligger väl på 480 Mbit/s).Alkemist skrev:
Däremot ska man ju inte köra det på en Windows-dator, det är alldeles för mycklet overhead och en sån dator drar onödigt mycket ström.
Jag tror man kan gå ner ännu längre, man behöver väl egentligen inte en FILM utan det räcker väl med att man har lite "stillbilder" på händelseförloppet?Videonisse skrev:
Jag håller på och labbar lite med Zoneminder och en gammal Android-telefon med IP Webcam hemma just nu och 1-2 fps tycker jag fungerar, över 10 fps tror jag inte ger nåt mervärde.
Ja det beror ju på just ifall man är ute efter en film eller stillbilderNerre skrev:
Kan ju iofs också vara lite farligt att gå ner för långt i framerate även om man bara är intresserad av stillbilder; risken ökar ju att man inte får någon bra sådan om förövaren inte uppehåller sig länge i bild, tillräckligt nära kameran, vänd åt rätt håll, med ansiktet synligt, med bra belysning etc etc.
Intressant fråga!Peter2400 skrev:
Vet att tex inspelning av ett samtal mellan två personer är ok så länge den ena parten känner till att samtalet spelas in t.e.x telefon avlyssning när man själv är ena parten. Men i praktiken så kan ju kamera med ljudupptagning ta upp ett samtal mellan flera personer och där inspelande parten inte är delaktig. Så känns tveksamt om detta går att kring gå med skyltar eller tillstånd.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har tre stycken AirCam och kör deras NVR-mjukvara (inte den fysiska boxen). Helt ok prylar givet priset, men det har varit mycket strul med mjukvaran. Nu är den ok, men fortfarande inte perfekt. Sen har dessa inte nightvision. Jag har moddat en kamera med en ny lins utan IR-filter, (så kan man komplettera med en IR-strålkastare) men det förstör färgerna.gnuttisch skrev:
/U
I Kameraövervakningslag (2013:460)
så står det,
3 § Lagen gäller vid
1. kameraövervakning som sker med övervakningskameror som är uppsatta i Sverige, om den som bedriver övervakningen är etablerad i Sverige eller i tredjeland, och
2. behandling av bild- och ljudmaterial som tagits upp vid övervakning som avses i 1, om behandlingen utförs av den som bedriver övervakningen eller för hans eller hennes räkning.
Men jag känner mig ändå inte säker på vad som gäller, jag tolkar det som att det i samband med videoövervakning är ok att spela in ljud.
Ljud ger ju helt klart en dimension till.
så står det,
3 § Lagen gäller vid
1. kameraövervakning som sker med övervakningskameror som är uppsatta i Sverige, om den som bedriver övervakningen är etablerad i Sverige eller i tredjeland, och
2. behandling av bild- och ljudmaterial som tagits upp vid övervakning som avses i 1, om behandlingen utförs av den som bedriver övervakningen eller för hans eller hennes räkning.
Men jag känner mig ändå inte säker på vad som gäller, jag tolkar det som att det i samband med videoövervakning är ok att spela in ljud.
Problemet är att med video kan du begränsa vart kameran är riktad samt att du kan blocka delar av bilden som spelas in. Men ljudinspelningar går inte att begränsa, vilket gör att du spelar in grannar och förbipasserande på allmän plats och utanför din mark.
Du får bara spela in samtal/ljud som du själv deltar i, när det gäller dold ljudinspelning. Att väggmontera en ljudinspelande apparat utomhus och sen åka till jobb är ju rent spionage om man kan fånga andras privata samtal.
Känns som att just ljud kan bli svårt att försvara om man inte bor väldigt ödsligt eller har väldigt stor mark.
Du får bara spela in samtal/ljud som du själv deltar i, när det gäller dold ljudinspelning. Att väggmontera en ljudinspelande apparat utomhus och sen åka till jobb är ju rent spionage om man kan fånga andras privata samtal.
Känns som att just ljud kan bli svårt att försvara om man inte bor väldigt ödsligt eller har väldigt stor mark.
Med skyltar bör det vara OK med ljudinspelning, dock måste man ju säkerställa garantera att *inget* ljud utanför egna området kan spelas in och det är i princip omöjligt.
I vårt fall där vi bor ute på landet utan grannar så är det nära att jag skulle kunna tro på att det är ok, men vi har en skogsväg utanför tomten och på denna händer det att folk promenerar och det finns en risk för att jag skulle kunna spela in deras samtal ifall dom talar högt så även hos mig är det nog kört.
I vårt fall där vi bor ute på landet utan grannar så är det nära att jag skulle kunna tro på att det är ok, men vi har en skogsväg utanför tomten och på denna händer det att folk promenerar och det finns en risk för att jag skulle kunna spela in deras samtal ifall dom talar högt så även hos mig är det nog kört.
Är helt olagligt, endast post och bank får spela in ljud.du behöver tillstånd om du kan filma plats dit allmänheten har tillträde. Du måste alltid skylta att området är kameraövervakat.Peter2400 skrev:I Kameraövervakningslag (2013:460)
så står det,
3 § Lagen gäller vid
Som privatperson är risken liten om ingen granne anmäler och vi har fri bevisföring vilket gör att du kan använda materialet ävem om installationen är olaglig.
Nas är vettigt för privatpersoner. Finns nuuo, qnap och synology tex som har färdig programvara. Du får helt klart vad du betalar för. Upplösningen säger väldigt lite om bildkvaliteten menbde flesta hd720 levererar bra bild i rätt ljus. Ska du ha bra bild 24/7/365 rek. Jag nån av de större tillverkarna.
Om du bor i södra sverige så kan en klenare fungera men i övre delarna av sverige där det är kallare vintrar krävs high power för utomhus kameror.jävla_hus skrev:
NUUO har en del bra utrustning och programvara.Fein skrev:Nas är vettigt för privatpersoner. Finns nuuo, qnap och synology tex som har färdig programvara. Du får helt klart vad du betalar för. Upplösningen säger väldigt lite om bildkvaliteten menbde flesta hd720 levererar bra bild i rätt ljus. Ska du ha bra bild 24/7/365 rek. Jag nån av de större tillverkarna.
-40*C klaras av på poe klass 3 men det kräver att man köper en kamera med lite stabilare mekanik än dom billigaste.
Övriga för utomhus är specade till -20 och startar man dom vid -40 kan det bli problem men är dom redan igån så skall inte -40 vara något problem.
Går man upp från axis m-line till P-line så är -40*C ok enligt spec på klass 3 i dom flesta fall.
Flertalet M-line klarar -30 på klass 2 men -40 får man gå upp i klass 3.
Övriga för utomhus är specade till -20 och startar man dom vid -40 kan det bli problem men är dom redan igån så skall inte -40 vara något problem.
Går man upp från axis m-line till P-line så är -40*C ok enligt spec på klass 3 i dom flesta fall.
Flertalet M-line klarar -30 på klass 2 men -40 får man gå upp i klass 3.
Redigerat: