8 941 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
övervakning av temperatur
Ja det ÄR jobbigt! Jag har en display i hallen som visar laddningstillståndet (0-100%) i tankarna och en lysdiod som blinkar när tanken börjar bli tom. Samt en summer som piper när det är dags för inlägg nr 2 i pannan.Andreas_Hansson skrev:
På datorn kan jag se alla temperaturer men det använder jag sällan.
Får man fråga hur du löst det rent elektroniskt?Matss skrev:
Jag har ett microprocessorkort med hemgjort program som läser av 8 st givare (tank, panna, inne och ute). Detta visas på en display på hall-väggen. Jag visar i normalläge temp inne, ute och temp i tank-toppen, procent laddning, datum och tid. Via menyer kan man visa alla temperaturer, ställa tid mm. Sen skickas data även via serieporten till en PC på övervåningen.
Häftigt, så skulle jag vilja ha det.Matss skrev:Jag har ett microprocessorkort med hemgjort program som läser av 8 st givare (tank, panna, inne och ute). Detta visas på en display på hall-väggen. Jag visar i normalläge temp inne, ute och temp i tank-toppen, procent laddning, datum och tid. Via menyer kan man visa alla temperaturer, ställa tid mm. Sen skickas data även via serieporten till en PC på övervåningen.
Var får man tag i prylar, programmerar man microprocessorn via en dator?
Bilder och mer info vore kanon
Du är inte intresserad av att sälja ritning och program ?Matss skrev:Jag har ett microprocessorkort med hemgjort program som läser av 8 st givare (tank, panna, inne och ute). Detta visas på en display på hall-väggen. Jag visar i normalläge temp inne, ute och temp i tank-toppen, procent laddning, datum och tid. Via menyer kan man visa alla temperaturer, ställa tid mm. Sen skickas data även via serieporten till en PC på övervåningen.
Har möjlighet att göra resten själv.
// Magnus
För att undvika regelbrott här.. :eek:
Vilket jag inser att ni inte vill göra så PM:a varandra alt lägg ut den på Säljes delen på forumet..
OM det nu är till Salu.
Att lägga upp det gratis bryter dock inte mot några regler (dvs länka till progg & ritning).
Vilket jag inser att ni inte vill göra så PM:a varandra alt lägg ut den på Säljes delen på forumet..
OM det nu är till Salu.
Att lägga upp det gratis bryter dock inte mot några regler (dvs länka till progg & ritning).
Jag tycker att gratis är gott.Per-Erik skrev:
Lite tips på utrustning/bilder, sen kan vi tänka fritt när vi programmerar!
Nu börjar det likna någotMatss skrev:Jag har ett microprocessorkort med hemgjort program som läser av 8 st givare (tank, panna, inne och ute). Detta visas på en display på hall-väggen. Jag visar i normalläge temp inne, ute och temp i tank-toppen, procent laddning, datum och tid. Via menyer kan man visa alla temperaturer, ställa tid mm. Sen skickas data även via serieporten till en PC på övervåningen.
Mvh Kim
Nog kan ni få lite kod och ideer! Koden är skriven för en 8051-kompatibel processor och är inte speciellt komplicerad. Ska man börja från grunden kanske nåt startpaket typ 73-344-28 från Elfa kan vara lämpligt? Dock är inte detta 8051 så koden får skrivas om. Tempgivarna är Smarttemp från Elfa
Kanon Matss!Matss skrev:
Det får bli att beställa kit och termometrar och sätta igång.
Jag behöver lite råd på vägen..
Ang. termometrarna, det finns ju lite olika utföranden, vilken skall man ha?
Är de kodade eller behövs en kabel/termometer.
Får de plats i dykrör tillsammans med en vanlig termometer?
Kan processorn, när den är programmerad köras separat utan att en dator är igång?
Många frågor men det här var precis vad jag sökte
[Det får bli att beställa kit och termometrar och sätta igång.]
Du får tänka över vilket kit som passar dig bäst, jag har som sagt skrivit koden för 8051 processorer. Och använder två capture-ingångar för att mäta duty-cycle från tempgivarna. Ett annat alternativ är ju att använda tex DS18S20 vilket ger fördelen att det går att sätta massor efter en tretrådsbuss. Finns kod att ladda ned för denna.
[Ang. termometrarna, det finns ju lite olika utföranden, vilken skall man ha?]
Jag har använt TO-220 och dragit fast med en slangklämma på muffen för dykröret, ger dock lite mer felvisning än att stoppa en TO92 i dykröret.
[Är de kodade eller behövs en kabel/termometer.]
Med Smarttemp behövs en kabel / termometer.
[Får de plats i dykrör tillsammans med en vanlig termometer?]
Nej
[Kan processorn, när den är programmerad köras separat utan att en dator är igång?]
Ja
__________________
Du får tänka över vilket kit som passar dig bäst, jag har som sagt skrivit koden för 8051 processorer. Och använder två capture-ingångar för att mäta duty-cycle från tempgivarna. Ett annat alternativ är ju att använda tex DS18S20 vilket ger fördelen att det går att sätta massor efter en tretrådsbuss. Finns kod att ladda ned för denna.
[Ang. termometrarna, det finns ju lite olika utföranden, vilken skall man ha?]
Jag har använt TO-220 och dragit fast med en slangklämma på muffen för dykröret, ger dock lite mer felvisning än att stoppa en TO92 i dykröret.
[Är de kodade eller behövs en kabel/termometer.]
Med Smarttemp behövs en kabel / termometer.
[Får de plats i dykrör tillsammans med en vanlig termometer?]
Nej
[Kan processorn, när den är programmerad köras separat utan att en dator är igång?]
Ja
__________________
Du menar Elfas kit? Jag svarade för hur jag byggt. Men du har rätt i att det bör finnas separat matning så att inte PC:n behöver stå på. Kolla runt lite så hittar du säkert nåt passande kit. Det är ju en fördel om det är nåt du är van vid ocksåsolo_innova skrev:
Så där ja, nu var beställningen gjord.
Jag lade till en lös display på 4 siffror, får se om det går att använda.
Har gjort lite enklare programmering tidigare, men detta är nog lite annorlunda.
Man måste ju chansa lite. Kanske kan få lite råd och ideer sedan, Matss.
Du verkar vara en stjärna på sånt.
Jag lade till en lös display på 4 siffror, får se om det går att använda.
Har gjort lite enklare programmering tidigare, men detta är nog lite annorlunda.
Man måste ju chansa lite. Kanske kan få lite råd och ideer sedan, Matss.
Du verkar vara en stjärna på sånt.